Ce-i face pe oameni sa fie satisfacuti de munca lor?
Se spune ca motivatia este un „animal” care se ascunde bine si pe care orice organizatie ar vrea sa-l captureze. Succesul unei echipe poate fi determinat 100% de abilitatea unui manager de a identifica factorii motivationali ai fiecarui membru al echipei si a raspunde adecvat la asteptarile acestora. Satisfactia deriva cred din congruenta intre asteptarile individuale de a fi recompensat (moral si/sau material) pentru o performanta deosebita si valoarea recompensei, care trebuie sa fie direct proportionala pe o scara de valori reciproc acceptata. Acest „matching” se produce de obicei prin comunicarea de catre angajatori a sistemelor de bonusare in asa fel incat angajatul stie la ce poate sa se astepte in cazul in care executa bine o sarcina sau in caz contrar.
Secventa de tip pavlovian, stimul-raspuns,…
Sistemele de bonusare imaginate de companii sunt foarte diverse, dar toate au acelasi rol: sa determine angajatul sa munceasca eficient si profitabil. In functie de individ, satisfactia poate sa apara numai din simpla executie a muncii solicitate intr-o anumita pozitie – tip satisfactia lucrului bine facut – sau din recompensa asociata (a castigat mai multi bani sau o promovare etc.). Adesea managerul gandeste o secventa de tip pavlovian: stimul-raspuns (bonus – munca bine facuta), dar nu obtine raspunsul dorit pentru ca nu a identificat corect tipologia angajatului, nevoile si asteptarile lui sau pentru ca a evaluat in mod eronat abilitatile lui intelectuale sau fizice de a indeplini un task specific.
…poate duce la frustrari de ambele parti,
Perceptiile managerului si ale angajatului asupra unui element simplu din activitatea zilnica pot fi complet diferite, ajungandu-se la frustrari complexe de ambele parti, insatisfactie si chiar din organizatie (want got gaps). Mai ales in firmele mici si mijlocii, unde departamentul de HR este slab dezvoltat, ne putem astepta la un turnover ridicat generat de insatisfactia angajatilor, dar si a managerilor. Privind din alt unghi, putem spune ca fiecare om trebuie sa aiba si motivatii interne, personale si sa se automotiveze. Compania, prin managerii desemnati, trebuie sa identifice un plus care sa directioneze „driver-ul” individului (motivatia) catre atingerea scopurilor organizationale.
…ceea ce poate fi evitat printr-o buna comunicare,…
Modelul psihologic APCFB ne arata ca presupunerile (assumptions) afecteaza perceptiile pe care oamenii le au, acestea afecteaza concluziile care induc sentimente (feelings), iar acestea din urma dirijeaza comportamentele observate de manageri (behavior). Atat la nivelul perceptiilor, cat si la cel al exprimarii sentimentelor, exista filtre proprii, naturale care deformeaza acuratetea informatiilor si pot conduce catre interpretari eronate si consecutiv decizii gresite. Daca se constientizeaza dimensiunea acestor filtre si se incearca clarificarea motivelor de insatisfactie, de exemplu printr-o buna comunicare, se pot evita multe erori. „Asteptarile” si, intr-o oarecare masura convingerile, pot fi schimbate de catre manageri prin actiuni coerente si explicite.
…instituita de managerul modern
Cu siguranta multi manageri sunt foarte interesati de satisfactia in munca lor si mai putin de ceea ce se intampla cu satisfactia in munca a subordonatilor, dar tipul modern de manager este constient ca satisfactia angajatilor genereaza intr-o oarecare masura si satisfactia lui proprie. De aceea, majoritatea celor pe care i-am cunoscut erau preocupati de acest subiect la care fiecare trebuie sa gaseasca o reteta a succesului.
Succesul unei organizatii depinde intr-o mare masura de gradul de satisfactie profesionala a fiecarui angajat – direct proportional cu eficienta si productivitatea sa si intr-o mai mica masura de abilitatile izolate ale unui manager. Insatisfactiile de tip obiectiv determinate de incapacitatea unor manageri in a aprecia corect diferitele motivatii si asteptari ale angajatilor pot genera „monstri”, figuri usor de prevenit printr-o abordare clasica de tip evaluare periodica (companiile mici pot apela la outsourcing-servicii oferite de majoritatea firmelor de HR existente in Romania).