Ce greşeli facem când lucrăm de acasă
Însă fie că lucrezi de acasă cu normă întreagă, fie că este o situaţie specială care ţi-a permis să te desfăşori la domiciliu, trebuie să îţi menţii un anumit nivel de profesioalism. Coach-ul şi scriitoarea americană Debra Benton spune că deseori oamenii consideră că „pot scăpa basma curată atunci când îşi desfăşoară activitatea în spatele unor uşi închise”.
„Realitatea este că activitatea profesională este activitate profesională, indiferent dacă ai sau nu la dispoziţie tehnologia care să te ajute”, a spus Benton. Indiferent dacă vorbeşti la telefon, prin email, Skype sau videoconferinţă este important să îţi menţii „imaginea de jucător”.
Benton spune că ceea ce se întâmplă în spatele unui monitor poate fi intuit şi simţit de interlocutorii noştri – de la limbajul nonverbal la tonul vocii şi până la lucrurile din jur– aşa că trebuie să avem grija de eticheta online.
Iată 5 greşeli pe care le facem atunci când lucrăm de acasă:
1. Nu zâmbim. “Zâmbeşte atunci când răspunzi la telefon şi continuă să zâmbeşti pe măsură ce vorbeşti, indiferent cine este persoana de la capătul celălalt al firului”, spune Benton. Ea susţine că un zâmbet poate fi simţit prin telefon, oricât de ciudat sună acest lucru. Asta nu înseamnă că trebuie să zâmbeşti cu gura până la urechi!
Acelaşi zâmbet este la fel de important şi în comunicarea scrisă. “Când scrii un email încearcă să zâmbeşti pentru că asta te va împiedica să introduci în text cuvinte nepoliticoase sau dure. Cât timp eşti îmbufnat ai toate şansele să eliberezi cuvinte negative. La fel şi în cazul videoconferiţelor. Oamenii expun o figură serioasă, crezând că par concentraţi, când de fapt ei par crispaţi”, a spus scriitoarea americană.
2. Nu ne îmbrăcăm adecvat. “Am vorbit cu o doamnă CEO care mi-a spus că se aranjează, se parfumează şi se încalţă cu pantofi cu toc atunci când dă un telefon. Iar un al executiv mi-a spus că se spală pe dinţi înainte de a lăsa mesaje vocale pentru că are impresia că astfel sună “mai curat” , a explicat Benton. La fel de important este şi aspectul camerei, mai ales în cazul unei videoconferinţe. Într-o videoconferinţă, trebuie să eviţi aspectul casual al fundalului. De exemplu, ai grija să nu pară că îţi creşte o plantă din creştetul capului şi fi atent la lucrurile care atârnă pe scaunul din spate.
Recuzita are un rol important când vine vorba de video. Un director i-a povestit Debrei Benton că la o videoconferinţă a simţit nevoia să ţină un pahar de apă în mână – decizie nu neapărat greşită, doar că paharul era de fapt o halbă. Când bărbatul a decis să ia o gură de apă, pentru colegii din cealaltă locaţie părea că bea alcool în timpul serviciului (mai ales din acuza imaginii destul de întunecate).
Pentru a evita astfel de situaţii neplăcute ai grijă la rotoacoalele de hârtie de pe birou, la jucăriile copiilor, la lucrurile de pe birou, etc.
Aceste detalii legate de imagine sunt menite să te ajute pe tine, nu pe ceilalţi. A “arăta bine” înseamnă mai multă încredere în tine. Şi ai grijă la videoconferinţe: dacă te aranjezi doar de la brâu în sus, fii atent să nu te ridici de pe scaun din reflex.
3. Postură incorectă. O postură prea relaxată poate să se traducă prin plictiseală, oboseală sau o atitudine delăsătoare. La o videoconferinţă postura poate face diferenţa la modul cel mai serios: “am cunoscut oameni care au fost concediaţi după ce au participat la o videoconferiţă pentru că şefii lor au fost pur şi simplu jenaţi de cât de casual arătau”, a povestit Benton.
4. Email-uri nepotrivite. Benton spune că orice solicitare trimisă unui coleg, angajat sau client prin telefon, trebuie transmisă şi prin mail-uri individuale. “Cinci solicitări, cinci email-uri”, punctează scriitoarea americană. Astfel colegii tăi vor urmări cu uşurinţă mesajele de la tine, iar tu vei putea să ţii evidenţa mai uşor.
În acelaşi timp, evită email-urile excesiv de scurte, cu răspunsuri de tipul “bine”, “ok”, “mulţumesc”, “în nici un caz”. Încearcă construcţii ca “te rog explică-mi ce ai vrut să spui” sau “chiar apreciez timpul pe care îl acorzi acestui subiect”.
5. Prea mult zgomot. “Când munceşti de acasă deseori devii imun la anumite sunete din cameră: lătratul câinelui, maşina de spălat, televizorul. Asta nu este în regulă. Pentru că tu nu le auzi, dar interlocutorii tăi, da! Cunosc o doamnă care lucrează de acasă, iar vara copii ei se joacă des în piscină. Ea stă afară şi discută afaceri la telefon şi o dată la trei minute se aude un copil plângând sau un mare splash”, povesteşte Benton.