Ce este psihologia conducerii pentru dumneavoastra?
S-a construit totusi, intr-o perioada mai recenta, un anumit consens, conform caruia conducerea este, in mod fundamental, o categorie psihologica si, in esenta, un tip de interactiune intre conducator si subalternii sai.
Desi fiecare conducator este caracterizat de un anumit stil de conducere, nu toti si-l (re)cunosc si nu toti constientizeaza necesitatea apelului la metode si tehnici psihologice si psihosociale adaptate fiecarei situatii.
Testul pe care vi-l propunem in continuare va poate oferi numeroase motive de reflectie si, daca doriti, o suita de recomandari specifice referitoare la:
- n esenta psihosociala a conducerii;
- n unele proceduri psihosociale si tipuri de comportamente folosite in conducere;
- n utilitatea psihologiei ca instrument de formare a liderului.
Alegeti la fiecare intrebare varianta de raspuns care va caracterizeaza in cea mai mare masura, care corespunde cel mai mult conceptiei sau modului dv. de a actiona in calitate de conducator. Daca nu aveti inca o functie de conducere, proiectati-va „aici si acum” in acest statut ipotetic.
1. In curand veti avea un nou subaltern. Cum preferati sa fie acesta?
a) Sa aiba experienta si vechimea necesara, astfel incat sa-l pot utiliza imediat fara alte probleme.
b) Prefer un debutant pe care sa-l formez in functie de exigentele functiei si ale mele.
2. Ce considerati ca trebuie sa stie un conducator despre subalternii sai?
a) Preferintele, ambitiile, modul de petrecere a timpului liber.
b) Problemele strict profesionale.
c) Motivatiile si comportamentele profesionale, componentele semnificative ale personalitatii.
3. Considerati ca anumite probleme ale conducerii, deci ale dv., pot fi discutate si cu alte persoane (colaboratori, subalterni)?
a) Nu, aceste probleme sunt numai de competenta mea.
b) Anumite probleme pot fi si trebuie discutate si cu colectivul condus; in fond, viitorul institutiei (sectiei, unitatii etc.) ii intereseaza si pe ei.
c) Unele dintre probleme pot fi discutate cu unul, doi oameni de incredere.
4. Unul dintre tinerii dv. subalterni are un stil defectuos de interactiune cu ceilalti (pare ostil, uneori e lipsit de politete etc.). Cum procedati?
a) Voi aplica o strategie pe termen lung de corijare a stilului sau de comunicare.
b) Voi ruga o persoana cu experienta sa se ocupe de corijarea sa.
c) Provoc un conflict pentru a-l face sa reactioneze si apoi propun sanctionarea sa.
d) Il suport cu stoicism.
5. Considerati ca un conducator trebuie sa se intalneasca periodic cu subalternii pentru a discuta problemele lor?
a) Da, si cred ca un sfert de ora pe luna cu fiecare este suficient.
b) Un conducator trebuie sa fie foarte accesibil si sa-si asculte cu rabdare subalternii, indiferent de timpul necesar pentru aceasta.
c) Pentru problemele subalternilor exista serviciul de personal.
d) Nu exista (nu vor exista) probleme in colectivul condus de mine.
6. Cum lucrati (veti lucra) cu adjunctul dv.?
a) Dupa un an, doi, voi cauta sa-l inlocuiesc, imi place schimbarea.
b) Cred ca ar fi bine ca el sa fie numit sef dupa plecarea mea.
c) Ma ocup (ma voi ocupa) personal de formarea lui ca viitor sef – de fapt, i-am si spus aceasta.
7. Cum apreciati teoriile psihologice moderne privind optimizarea conducerii?
a) Rolul conducatorului este foarte clar: sa dea dispozitii, sa controleze, sa aprecieze.
b) Teoriile psihologice privind conducerea sunt utopii.
c) Teoriile respective sunt foarte utile si am cautat (voi cauta) permanent sa ma perfectionez in acest sens.
8. Ce reprezinta psihologia pentru dv.?
a) Nevroza lui Freud.
b) Studiul „bolilor personalitatii”.
c) Un ansamblu de conceptii si metode care te ajuta sa cunosti si sa intelegi oamenii.
d) Nu ma intereseaza acest aspect.
9. Diferentele interpersonale constituie pentru un grup:
a) Un factor de progres pentru toti.
b) O sursa de dificultati si confuzii.
c) Nu se pune problema, oamenii sunt destul de asemanatori intre ei.
10. Considerati ca, in principiu, zece oameni pot avea idei mai multe si mai utile decat unul singur?
a) Bineinteles! Acesta este si unul dintre sensurile muncii in echipa.
b) Nu neaparat.
c) Daca toata lumea isi exprima ideile, se ajunge usor la haos.
11. Considerati ca forma in care e prezentat influenteaza transmiterea unui mesaj?
a) Numai argumentele bune confera valoare unei comunicari.
b) Conteaza convingerea cu care se comunica.
c) Prea multa „forma” dilueaza mesajul.
d) Da, sunt un adept al comunicarii „totale”.
12. Un curs de pregatire este pentru un conducator:
a) Un prilej pentru a mai lipsi de la locul de munca si un mijloc destindere.
b) Un instrument pentru progresul institutiei.
c) O pierdere de timp si de bani.
d) O investitie indispensabila.
13. Cine credeti ca trebuie sa ia o decizie privind instruirea/perfectionarea personalului?
a) Numai cel interesat stie de ce are nevoie.
b) Un conducator trebuie sa-si sensibilizeze subalternii cu privire la necesitatile actuale si de perspectiva privind instruirea.
c) Singurul care decide si in acest sens este conducatorul.
14. In mod concret, cand credeti ca trebuie sa se recurga la o instruire/perfectionare a subalternilor?
a) Atunci cand apare o necesitate imediata (dotarea cu aparatura etc.).
b) Numai in cazul schimbarii personalului.
c) Este un proces planificat pe termen lung, in functie de cerintele institutiei si ale personalului.
d) Numai atunci cand cer subalternii.
15. Ce parere aveti despre decizia colectiva?
a) Consultarea colaboratorilor este uneori foarte utila.
b) Conducerea colectiva, chiar in forma consultarii celorlalti, este o iluzie.
c) Nu cunosc aceasta problema.
Interpretarea rezultatelor
Daca ati realizat:
- Intre 15 si 40 de puncte.
Conceptia dv. despre conducere este aceea de a pretinde de la subalterni doar sa se concentreze pe activitate, fara sa-si manifeste personalitatea. Unicul criteriu de apreciere pe care-l folositi este eficienta – ceea ce, intr-o mare masura, este corect. Dar stiti cum sa va motivati subalternii pentru a-i face mai eficienti? Nu cumva, pe termen lung, ii descurajati?
Aptitudinile dv. psihosociale sunt slab dezvoltate si, de fapt, nici nu aveti incredere in astfel de metode si proceduri – le considerati pur si simplu utopii. Pe termen lung, stilul dv. de conducere nu va da rezultate. Inevitabil vor aparea situatii si probleme socio-umane de nedepasit in actuala conceptie. Va invitam la reflectie acum, inainte de a va intalni cu aceste probleme!
- Intre 41 si 60 de puncte.
Nu sunteti inca total convins de necesitatea de a acorda atentie si problemelor personale ale subalternilor. Sunteti putin contradictoriu: uneori deschis, alteori opac la necesitatile, aspiratiile si motivatiile profesionale si umane ale oamenilor pe care-i conduceti, ceea ce creeaza destula confuzie in randul lor.
Unul dintre contraargumentele dv. este lipsa de timp. Sa stiti ca rezolvarea unei probleme umane este o „investitie” pe termen lung, deci infinit mai profitabila decat o decizie administrativa.
- Peste 60 de puncte.
Ati inteles foarte bine ca progresul subalternilor dv. este si progresul institutiei. Sunteti atent la aspiratiile lor, stiti sa-i motivati, ii cunoasteti bine si aveti incredere in cei care o merita.
Competenta dv. psihosociala va permite sa armonizati personalitatile diferite ale subalternilor si sa depasiti micile lor defecte. Colectivul dv. este coeziv si cu un moral ridicat. Stiti sa va cresteti si sa va educati subalternii si colaboratorii…
…Sau cel putin – daca nu sunteti inca un conducator – aceasta este conceptia dv. despre conducere. Suntem convinsi ca veti avea succes!