Ce este „efectul halou” și cum ne influențează cariera
Psihologii au numit acest tipar ca „efectul halou”. Acesta reprezintă, pe limba lor, o predilecţie cognitivă unde un atribut (caracteristică a unui om sau a unui obiect) influenţează celelalte atribute (ale aceluiaşi om sau obiect).
De exemplu, o persoană care este „frumoasă” pare mai sociabilă, mai prietenoasă, mai uşor de abordat.
Totul a pornit în 1920 când Edward Thorndike a publicat prima carte acest efect.
Thorndike prezenta un experiment psihologic în care 2 ofiţeri trebuiau să îşi evalueze soldaţii. Aceştia trebuiau să-şi puncteze soldaţii pe baza a 4 categorii de atribute:
atribute fizice: aspect fizic, vocea, statură, energie.
atribute intelectuale: viteza cu care învăţa, agilitate/abilitate în aplicarea cunoştinţelor, capacitatea de a soluţiona probleme.
abilităţi de leadership: viziune, inspiraţie, persuasiune, influenţa, perspectivă strategică, perspectivă tactică.
calităţi personale: responsabilitate, spirit de echipă, altruism, individualism, integritate.
În urma acestui studiu, a dedus că un soldat care avea un atribut negativ semnificativ, acest atribut va afecta şi restul evaluării datorită percepţiei negative pe care şi-a format-o evaluatorul. La fel s-a dedus şi în cazul soldatului cu atribut pozitiv semnificativ, urmând a fi evaluat pozitiv sau mai bine în alte puncte datorită percepţiei pozitive pe care evaluatorul şi-a creat-o.
In vremurile contemporane, profesorul Markus Mobius de la Universitatea din Michigan afirmă:
Arătoșii au mai multă încredere în ei și, prin urmare, atrag încrederea celor din jur.
Atrăgând încrederea celor din jur, sunt considerați mai capabili de către șefi.
Într-adevăr, este lipsit de politețe să spunem că cei care sunt mai puțin „frumoși” nu au nici o șansă de „evoluție” pe plan profesional și personal. Există acțiuni care scot în evidență anumite caracteristici ale noastre ne pot influența atributele cu care suntem văzuți. Iată câteva moduri de a face asta:
De exemplu, femeile se simt mai atrase de bărbații care le fac să râdă. Dovada clară a acestui fapt o constituie următorul experiment: un bărbat care glumea cu prietenii la bar s-a dus ulterior la o femeie pe care nu o cunoștea, dar care era în zonă și le auzise conversațiile. Acesta i-a cerut numărul de telefon, iar femeia I l-a dat. Ulterior, aceasta a fost întrebată dacă s-ar întâlni cu bărbatul, iar răspunsul a fost da.
Cercetătorii au completat: oamenii cu simțul umorului sunt priviți ca fiind mai atractivi, mai sociabili și mai inteligenți.
Zâmbește mai mult
Categoric un zâmbet puternic te face să fii mai atrăgător, dar dezvăluie despre tine faptul că, prin asta, ai putea încerca să maschezi ceva sau să încerci să… pari mai atractiv, spre exemplu.
Ia-ți un câine
Un experiment făcut anul trecut, în care 100 de femei au fost puse să ofere feedback asupra a 2 grupuri de bărbați: unii care nu aveau și alții care aveau un câine. Rezultatul: cei care aveau un animal de companie canin au fost priviți ca fiind mai atractivi și, după cum au spus și cercetătorii care au desfășurat studiul, mai deschiși la relațiile pe termen lung, mai grijulii.