Cat timp dureaza procesul de recrutare al unui candidat la Google si ce salariu are un recruiter
Google este compania care are cel mai eficient sistem de recrutare al angajatilor. Intr-o perioada de criza economica, companiile din Silicon Valley au inteles ca cea mai buna investitie pe care o pot face este aceea de a gasi talente si de a le oferi un loc unde sa se afirme. Google se misca, insa, cel mai bine. Google a angajat anul trecut peste 8000 de oameni. Sistemul de recrutare este atat de eficient, incat, imaginati-va, Google primeste peste 2 milioane de aplicati pe an!
A ajunge sa lucrezi la Google este la fel de greu ca admiterea la Universitatea Stanford sau sa fii primit la trupele Seal.
In 2009, cei de la Google anuntau ca, in SUA, au peste 400 de recruiteri. Acum, numarul lor se apropie de 1000, dintre care 300 sunt full-time, iar restul sunt pe baza de contract pe perioada determinata. Toti sunt tineri, bine platiti si, de obicei, lucreaza pe un contract cu durata de sase luni. Practic, Google are un recruiter la 64 de angajati si este una dintre companiile care stau cel mai bine la acest capitol.
“Este compania care foloseste cel mai mult contractele pe perioada determinate. Ar fi multe de spus despre oamenii care incearca sa dea tot ceea ce este mai bun din ei intr-o perioada de 6 – 12 luni. De exemplu, la Google, 70% din stafful de recrutare este sub contract pe perioada determinata. Cifra se schimba atunci cand Google vrea sa faca noi angajari, sau nu”, spune pentru money.cnn.com unul din recruiterii de top ai Silicon Valley, Michael A. Morell.
“Vrem ca la Google sa vina cei mai buni dintre cei mai buni. Nu ne intereseaza bugetul, noi dam oricati bani pentru a gasi aceste persoane”, spune si Todd Carlisle, directorul staff-ului de recrutare al Google SUA.
“Daca trebuie sa renunti la 50 de oameni, ok, acestia si-au terminat contractual si pleaca. In doua luni, angajezi la loc 50 sau 100 de oameni si procesul se repeta la nesfarsit. Este foarte eficient dar si foarte scump”, povesteste un recruiter, sub protectia anonimatului.
Bugetul celor de la Google alocat pentru procesul de recrutare este cel mai mare, asta comparandu-l cu cel al competitorilor de pe piata. Sa zicem ca, daca un angajat valoreaza de 300 de ori mai mult decat un alt angajat cu o pregatire normala, care nu exceleaza dar care isi face treaba ok, Google va petrece de 10 ori mai mult timp decat oricare alta companie pentru a-l evalua pe acel angajat si pentru a-l aduce in companie.
Se explica de ce compania ofera tot felul de avantaje generoase, flexibilitate si timp pentru proiecte personale. Iar fiecare candidat este evaluat si de CEO-ul companiei, Larry Page.
Procesul de recrutare este extrem de laboros, foarte mecanic si foarte segmentat. Sunt recruiteri care se ocupa de exemplu doar de candidatii proaspat iesiti de la facultate, altii se ocupa de coordonare, altii se ocupa de research si asa mai departe. Candidatii sunt supusi unor serii de teste nemaintalnite intr-o alta companie, “perla coroanei” fiind un sistem de monitorizare si de analiza care face din matematica sa fie cea mai frumoasa stiinta.
Candidatii, pe de alta parte, s-au plans de nenumarate ori ca sistemul este prea “robotizat” si se bazeaza prea mult pe analiza. In ultimul timp, insa responsabilii de la Google au scurtat mult timpul de recrutare. “Trebuie sa demonstram doar ca acea persoana este inteligenta”. Pana acum un an, perioada de recrutare a unui angajat se putea intinde pe durata a 100 de zile si exista un numar de 10 interviuri. Acum, un candidat trebuie sa faca fata doar la 4 interviuri iar perioada s-a scurtat la o luna si jumatate.
Salariul unui recruiter, la Google, poate ajunge la 200.000 de dolari pe an, chiar daca pozitia nu este permanenta. Si, cel mai important, este ca nu exista acea mentalitate, ca daca esti tanar nu poti castiga aceasta suma de bani.