CAT SE MAI CASTIGA IN VANZARI?
Departamentul de vanzari are un rol de baza in activitatea oricarei companii. Indiferent de domeniul de activitate, este putin probabil ca o companie sa mai poata exista fara o forta de vanzari bine inchegata si organizata, cu obiective clare si corect structurate. Practic, echipa de vanzari reuseste sa concretizeze si sa traduca in cifra de afaceri inclusiv munca celorlalte departamente. Echipa de vanzari reprezinta legatura cu exteriorul. Cea mai des intalnita "organigrama" a departamentului de vanzari include: traditional trade (vanzare directa sau prin distribuitori); conturi internationale sau locale; business to business (preponderent in domeniul materialelor de constructii).
Repere salariale
Unul dintre segmentele care s-au dezvoltat cel mai mult, in special in FMCG, este cel de Local / International Key Accounts. Este vorba despre acele lanturi de magazine extinse la nivel national sau international. Pentru anumite companii, procentul de vanzari realizat prin International Key Accounts atinge chiar si 60%. Nivelul salarial pentru un Junior Key Accounts Manager poate porni de la un nivel de 600 – 900 euro, mergand apoi spre 1.300 – 1.700 euro pentru Key Accounts, cu trei – patru ani experienta. Nivelul salarial al unui Senior Key Account Manager este cuprins intre 1.700 – 2.300 euro. Pentru pozitia de National Key Account Manager salariul minim este de 2.000 euro, dar poate atinge si un nivel de 3.000 euro. In traditional trade, prima treapta in structura de vanzari este pozitia de reprezentant de vanzari, unde plaja salariala poate varia intre 400 si 800 euro net fix lunar. Pentru pasul urmator, respectiv de Sales Supervisor, nivelul salarial se situeaza intre 600 si 900 euro. Salariul celor de pe postul de Area Sales Manager poate incepe de la 700 euro si ajunge, in unele cazuri, pana la 1.000 euro net. Postul de Regional Sales Manager, care presupune deja un numar mai mare de judete, precum si o echipa de Area Sales Manager sau Sales Coordinator in subordine directa, se incadreaza la categoria salariilor cuprinse intre 1.000 si 1.300 euro.
De ce variaza salariile?
Factorii care determina variatiile de salariu in vanzari sunt responsabilitatile, experienta, bugetul care trebuie gestionat, dimensiunea departamentului, industria si domeniul de activitate, precum si rezultatele obtinute. Probabil ca printre cele mai concurentiale industrii in acest moment se numara: domeniul farmaceutic, bancar, constructii si FMCG. De asemenea, acolo unde concurenta devine foarte puternica, angajatorii incearca sa stopeze pierderea candidatilor valorosi, ceea ce in general conduce la o crestere a salariilor. In cazul industriilor de nisa care necesita un grad ridicat de specializare a vanzatorilor, oamenii cu experienta sunt mai putini, mai greu de gasit si, in consecinta, mai bine platiti.
Beneficii si comisioane
Pentru reprezentantii departamentului de vanzari, partea variabila de bonificatie financiara este extrem de importanta si substantiala, ajungand cateodata sa dubleze venitul lunar fix. Angajatii departamentului de vanzari sunt platiti de obicei pentru realizarea si depasirea obiectivelor stabilite de catre managementul companiei anual, semestrial sau lunar. Comisionul oamenilor de vanzari este direct legat de aspecte masurabile, obiective cantitative precum: cresterea volumului de vanzari, prezenta produselor pe piata, mentinerea clientilor vechi sau aducerea unora noi, lucruri care se cuantifica in bani adusi in companie. Bineinteles, in functie de obiectivele cantitative si calitative, este stabilit si comisionul de vanzari. Pachetul de beneficii extrasalariale acordat angajatilor departamentului de vanzari poate include, in functie de politica companiei, urmatoarele: tichete de masa, masina, telefon si abonament la o clinica medicala privata. In afara beneficiilor agreate pentru intreaga companie, reprezentantilor de vanzari li se mai acorda si o asigurare de viata. De asemenea, mai exista si planurile de dezvoltare personala sau programele de training, pe care din ce in ce mai multe companii le ofera pentru a-si specializa si motiva forta de vanzari.