Cat se castiga in IT&C
Escaladarea salariilor in IT&C
Consumul intern, exporturile si -investitiile straine au impulsionat industria romaneasca de tehnologia informatiei si comunicatiilor sa evolueze puternic ascendent, pe fondul cresterii economice generale si al aderarii la Uniunea Europeana, arata ultima analiza anuala efectuata de Institutul pentru Tehnica de Calcul (ITC). Personalul industriei IT&C a depasit 101.000 de angajati in 2005 si 110.000 in 2006 (aproximativ 2,3 % din totalul pe economie), fiind concentrat astfel: 47.500 in servicii telecom si 47.000 in software si servicii. Anul 2006 este al patrulea consecutiv in care numarul de angajati ai sectorului software se mareste cu peste 7.000, la limita numarului de absolventi furnizati de invatamantul superior.
De altfel, studiul ANIS mentiona ca tendinta de escaladare a salariilor din industria de profil atrage atentia asupra decalajului dintre cererea si oferta de specialisti software si readuce in discutie necesitatea unor transformari care trebuie grabite in invatamantul superior de specialitate in privinta curriculei, a acoperirii specializarilor deficitare, a calitatii, dar si a cantitatii. Pe de alta parte, se mentioneaza in studiul ANIS, efortul propriu al -industriei ar trebui sa devina mai consistent prin extinderea programelor de training si certificare in interiorul si exteriorul firmelor si prin initierea unor forme mai active de parteneriat direct cu universitatile.
Specificul salarial al fiecarei activitati
Industria IT&C poate fi impartita in cinci mari categorii de „activitati": vanzari, servicii (de consultanta), outsourcing, R&D si develop-ment (dezvoltare de soft). Este foarte putin probabil sa existe firme specializate doar pe unul dintre aceste segmente. In cele mai multe cazuri, acestea se intrepatrund, iar obiectul de activitate principal al companiei este dat de elementul care detine cea mai mare pondere.
Daca vorbim de categoria vanzarilor, angajatul-cheie este Account Manager-ul, stimulat prin partea variabila a venitului – comisionul in functie de vanzari.
In cazul serviciilor de consultanta, cel mai mare „pret" se pune pe consultant, acesta realizand, pe langa partea fixa, un venit variabil in functie de utilizarea serviciului oferit catre clienti-utilizatori.
Middle-managerul/Project Managerul este actorul principal in zona outsourcing-ului. Politica salariala cel mai des intalnita pentru middle-managerii din outsourcing este motivarea printr-o parte fixa -consistenta, rolul acestora fiind acela de a administra proiectele, de a asigura fluenta si consistenta activitatilor in desfasurare. Ultimii doi ani au fost marcati de o -crestere considerabila a interesului pentru Romania ca locatie off-shore si, mai ales, near-shore. Ea se materializeaza intr-o avalansa de -investitii straine directionate spre extinderea si deschiderea de noi unitati de productie hardware si electronica, centre de servicii si support, precum si centre de dezvoltare atat in software, cat si hardware. Noile centre au acumulat pana la sfarsitul lui 2006 aproximativ 4.500-5.000 de angajati, conform datelor ITC, si este de asteptat sa contribuie in urmatorii ani cu cateva sute de milioane de dolari la exporturile IT&C.
In zona R&D, expertul este personajul principal. Partea fixa a venitului este consistenta, dar, in acelasi timp, pachetul sau de compensatii cuprinde si un venit variabil in functie de rezultate.
Programatorii constituie temelia sectorului de development, iar fidelizarea acestora se realizeaza printr-o consistenta parte fixa a venitului. Pentru oricare dintre aceste categorii de activitati si pentru oricare pozitie, partea non-cash a pachetului de compensatii include componente standard: diverse asigurari de viata si de sanatate, masina, concedii platite, share options, traininguri si studii.