Cât este de ușor să faci afaceri în România
În 2013 ne aflam pe locul 72, cu doar două schimbări pozitive însă, între timp, majoritatea ţărilor au început să-şi îmbunăţească mediul de reglementare şi să înţeleagă că firmele mici şi mijlocii reprezintă atât un motor de creştere economică care ar putea ajuta economiile să îşi revină, cât şi un motor în crearea de locuri de muncă. Ceea ce generează, implicit, şi creşterea competitivităţii la nivel global în atragerea de investiţii străine.
Un mediu de reglementare neprietenos înseamnă pentru antreprenori mai mult timp şi mai mulţi bani pierduţi în crearea şi creşterea unui business. Pe de altă parte, un mediu eficient de reglementare va creşte şansele pentru antreprenori să îşi dezvolte afacerea şi să creeze locuri de muncă, ceea ce înseamnă pentru angajaţi protecţie socială şi venituri stabile.
Dacă la nivel general România s-a clasat pe locul 73, pe anumite arii de analiză avute în vedere World Bank şi IFC, țara noastră s-a clasat fie mai bine fie spre finalul clasamentului. De exemplu, la începerea unei afaceri România se află pe locul 60 din 189 de ţări, cu 6 locuri mai sus decât anul trecut. În România este nevoie de 8,5 zile şi de îndeplinirea a 5 proceduri pentru deschiderea unei afaceri. Prin comparaţie, la nivel global este nevoie în medie de 25 de zile şi de îndeplinirea a 7 proceduri. La extreme, în Noua Zeelandă este nevoie de doar o jumătate de zi şi de o procedură, iar în ţări ca Suriname e nevoie ca un antreprenor să aştepte 208 zile pentru înregistrarea unei afaceri.
România a punctat pozitiv în 2012-2013, conform DoingBusiness.org, şi la punerea în aplicare (enforcing) a contractelor, facilitând aplicarea prin adoptarea unui nou cod de procedură civilă. De asemenea, în România a devenit mai facilă plata taxelor, prin reducerea frecvenţei plăţilor acestora de la trimestrial la semestrial.
În ceea ce priveşte costurile şi uşurinţa de a plăti taxe, România ocupă locul 134 din cele 189 de ţări analizate, locul 136 la obţinerea autorizaţiilor de construcţie şi 174 la conectarea la reţeaua de electricitate.
În interpretarea datelor raportului DoingBusiness.org trebuie avut în vedere faptul că s-a luat în considerare mediul de reglementare pentru afacerile mici şi mijlocii care operează în cel mai mare oraş din fiecare ţară, la 1 iunie 2013.
Mihaela Matei este Supervising Marketing Associate, EY România, şi coordonator al proiectului EY Antreprenorii vorbesc