Cât de productivi sunt oamenii din industriile creative
Toate cele 11 industrii creative și culturale joacă un rol din ce în ce mai important în economia globală. În anul 2013, acestea au generat venituri de 2.250 miliarde USD (3% din PIB-ul mondial) şi au asigurat 29,5 milioane de locuri de muncă. Vânzările globale ale acestor industrii le depășesc pe cele din serviciile de telecomunicații.
Potrivit EY, artele vizuale şi televiziunea dețin peste o treime din valoarea economică generată de industriile creative (39% din vânzări şi 35% din locurile de muncă). La polul opus, cele mai puțin dezvoltate sunt radioul şi sectorul jocurilor, cu 6% din angajaţi şi 4% din vânzări.
Publicitatea, ziarele şi revistele, precum şi arhitectura sunt sectoarele care generează cele mai mari venituri (38% din totalul vânzărilor) raportate la numărul de angajaţi (doar 22% din locurile de muncă). Pe de altă parte, cu 46% din locurile de muncă și doar 17% din venituri, muzica, filmul, artele spectacolului şi cărțile sunt cele care generează cele mai multe locuri de muncă.
Studiul mai arată că angajații din industriile creative sunt, de obicei, tineri, au productivitate ridicată, sunt independenţi, au spirit antreprenorial și un nivel ridicat de educaţie. „Activităţile creative contribuie în mod semnificativ la angajarea tinerilor. În Europa, sectoarele acestea au angajat în 2013 mai multe persoane cu vârsta cuprinsă între 15 şi 29 de ani decât oricare alt sector”, se arată în comunicatul EY. Mai mult de jumătate (53%) dintre dezvoltatorii canadieni de jocuri spun că sunt operatori independenţi. În SUA, artiştii au o probabilitate de 3,5 ori mai mare de a fi proprii lor angajați decât în restul economiei americane. De asemenea, angajaţii din industriile creative şi culturale sunt, de obicei, mai educați decât media. În Brazilia, angajaţii din aceste sectoare aveau, în anul 2010, cu 17% mai mulţi ani de pregătire decât media națională a forţei de muncă.
Europa reprezintă a doua piaţă ca mărime, cu venituri de 709 miliarde USD (32% din veniturile globale totale) şi 7,7 milioane de locuri de muncă (26% din numărul total de locuri de muncă în sectoarele CCI de la nivel global). Economia creativă din Europa este stimulată de un puternic suport public, prin intermediul achiziţiilor, stimulentelor financiare şi fiscale, subvenţiilor şi locurilor de muncă din sectorul public. În anul 2013, guvernele din cadrul UE28 au alocat aproape 68,6 miliarde USD din cheltuielile publice serviciilor culturale. Forţa de muncă europeană din domeniul cultural include peste 500.000 de scriitori şi peste 1 milion de compozitori de muzică şi creatori de texte.
Studiul mai arată că Europa este afectată de lipsa unui număr semnificativ de companii de mărime medie în sectoarele creative. În plus, companiilor de dimensiuni mai mici le lipsesc resursele financiare pentru a se extinde. Ca să rămână un pionier în cadrul revoluţiei CCI, de natură disruptivă, Europa trebuie să înveţe să creeze campioni digitali, spun specialiștii EY. Studiul a inclus toate activităţile legate de artele interpretative (dans, operă, balet şi muzică live) şi de artele vizuale (muzee, crearea de artă vizuală, piaţa de artă şi activităţile de design).