Cat de important e brandul personal?
Toata lumea stie ca Miss Univers nu e cea mai frumoasa femeie, asa cum stim ca Al Pacino nu este cel mai talentat actor, Albert Einstein nu a avut cel mai mare IQ si nici macar Salman Rushdie nu este cel mai bun scriitor contemporan. Iar ca sa rasucesc cutitul in rana, cu siguranta ca nu suntem condusi de cei mai buni politicieni, iar deciziile economice nu sunt luate de cele mai patrunzatoare minti ale finantelor… O stau martori sutele de actori, scriitori, frumuseti sau minti sclipitoare care au ramas nedescoperite si care poate nici nu realizeaza cat de mult nu si-au atins potentialul!
Asadar, intr-o piata in care competitia este mare si lucrurile se misca foarte rapid, ocaziile adevarate sunt putine si nu toti au acces la ele in egala masura. Poate ca o discutie de 30 de secunde intr-un lift poate duce la incheierea unei afaceri de succes sau participarea la un eveniment social te pune in legatura cu o ocazie de angajare foarte tentanta. Dar de cele mai multe ori, chiar si aceste intamplari nevinovate nu sunt rodul intamplarii, ci consecinta fireasca a unor actiuni elaborate de autopromovare.
Pentru a atrage atentia posibililor angajatori, trebuie sa fiti cu un pas inaintea recruiterilor!
In ziua de astazi nu mai este suficient doar sa trimiti un CV la un anunt, pentru a accede la adevaratele oportunitati. Astazi recruiterii sunt cei care te vor contacta primii, daca esti suficient de vizibil pe piata.
In aceasta situatie ar trebui sa acordam tot mai multa atentie construirii “Brandului personal”. “Brandul personal“ nu te va ajuta sa convingi la interviul de angajare sau atunci cand inchei o afacere, dar iti va folosi ca sa ajungi pana in acolo incat sa ai o sansa de a o face:
Dar ce este brandul personal si cum se foloseste acesta?
In definitie, brandul este o suma de atribute specifice unui anumit bun, produs sau concept care il individualizeaza si il separa pe acesta de marea masa a competitorilor. Comparatia dintre o persoana si un produs poate parea una superficiala atunci cand privesti lucrurile in profunzime (si nici nu doresc sa mi-o asum in acest sens). Insa, privind in ansamblu, in piata fortei de munca- regulile cererii si a ofertei functioneaza exact in acelasi fel ca si in oricare alt domeniu. Putina reclama nu strica!
Poate ca somitati ale business-ului din Romania – gen Robert Rekkers sau Cornel Stroe – nu mai trebuie sa aloce atata timp fundatiei unui brand personal. Ei au deja unul foarte solid, bazat pe reputatie si rezultatele obtinute. Pentru majoritatea celorlalti insa, folosirea cu eficienta a tuturor posibilitatilor pe care ni le ofera comunitatile online, societatea media, asociatiile profesionale sau cercurile de afaceri reprezinta o foarte buna investitie- daca dorim sa ne dezvoltam in cariera.
In piata fortei de munca, Brandul de personal se face pe conturile de pe Linkedin, acolo unde apare profilul profesional, pe site-urile specializate, mai nou chiar pana si pe Facebook, prin aparitiile la conferinte si evenimente publice, inscrierile in programe Open de training, articole publicate in presa, expunerea pe website-ul companiei angajatoare sau implicarea in diferite proiecte de interes public (nu neaparat legate de mediul corporatist).
Brandul personal se construieste in jurul experientei noastre profesionale, a cunostiintelor noastre, a studiilor noastre, a preocuparilor, afilierilor si dez-afilierilor, implicarilor civice si convingerilor pe care le declaram, a modului in care comunicam si in care stim sa jignim, a blogurilor, forumurilor si comentariilor, pe scurt- a experimentelor ratate si a celor reusite.
Avand in vedere aceste considerente, dragi cititori, abia astept sa ne atrageti atentia!
Serban Mrejeriu
Human Resources Consultant
AIMS Executive Search & Consulting