Care sunt beneficiile unui team building și cum vă influențează relațiile de la birou
Team building-ul este o abilitate esenţială pentru managerii de azi. Capacitatea personalului de a lucra ca o echipă, precum şi la nivel individual este extrem de importantă pentru binele departamentului, precum şi pentru binele întregii organizaţii. În scopul de a construi o echipa de coeziune care este motivata spre obiective comune, managerii trebuie să dezvolte o atitudine pozitivă şi să adopte o abordare structurată pentru leadership. Managerii care adoptă aceste competenţe vor observa că membrii echipei lor ating cât mai multe goal-uri şi că locul de muncă devine mai eficient şi productiv.
Când încercăm să construim o echipă, este important să identificăm punctele tari şi punctele slabe ale fiecărui membru al echipei. Acest lucru ne va permite să le asigurăm sarcini pe care le vor putea duce la capăt cu succes. Echipa este o mulţime de oameni care fac parte adesea din grupuri destul de distincte, dar înrudite, şi care are sarcina de a îndeplini o anumită funcţie bine definită dintr-o organizaţie sau dintr-un proiect. Putem construi o echipă de succes în diferite moduri. În principiu, avem nevoie de un set clar de obiective. Acest lucru înseamnă în principal că este necesară o claritate a viziunii. Toate echipele vin cu o serie de aşteptări şi fiecare membru al echipei ar trebui să ştie ceea ce se aşteaptă de la el. De asemenea, ar trebui stabilite competenţele principale ale fiecăruia, pentru că fiecare dintre noi are una sau mai multe aptitudini pe care le poate pune în valoare. Acest lucru permite echipei să îşi maximizeze rezultatele.
Nevoia de team-building și beneficiile lui
Natura sarcinilor – activitățile companiilor nu se mai bazează pe sarcini simple, repetitive, unde indivizii (și nu echipele) excelează. Pentru realitățile existente, echipele sunt proiectate astfel încât să gestioneze activitățile și procesele complexe, ce necesită generarea de soluții multiple, efort combinat, expertiză în multiple domenii profesionale etc.;
Calitatea deciziilor – prin diversitatea personalităților membrilor ce o compun, o echipă poate genera mai multe idei decât orice membru luat separat astfel încât decizia (alegerea uneia dintre soluțiile optimale identificate) se va lua dintr-un spectru mult mai larg de posibile soluții;
Asumarea riscurilor – nu există dubii asupra faptului că echipa generează o puternică stare de siguranță în rândul membrilor săi. Astfel, afinitatea față de risc (calculat) ce caracterizează o echipă este mult mai mare decât cea demonstrată de indivizi. Prin urmare, companiile, nevoite să fructifice oportunitățile ce apar pe piață, mizează pe comportament de echipă în detrimentul supra-responsabilizării indivizilor;
Ideea şi scopul unui team building este să-i faci pe oameni să înţeleagă că sunt dependenţi de ceilalţi şi că trebuie să dea ce au mai bun, iar astfel le poţi descoperi potenţialul. Dar aici intervine o problemă de atitudine: în timp ce în alte ţări oamenii se duc la team building-uri să înveţe, românii s-au obişnuit să vină pentru a se distra; aceasta este aşteptarea lor. Bineînţeles că ieşirea într-un weekend la munte sau la mare, cu tot departamentul sau toată organizaţia, şi organizarea unei petreceri cu multă mâncare şi, mai ales, cu multă băutură poate fi un mod bun de a cheltui banii companiei şi poate prilejui un eveniment memorabil. Şi poate răspunde unui obiectiv general cum ar fi cel de a “ne cunoaşte mai bine”.
Totuşi, am putea încerca să privim lucrurile şi din altă perspectivă. Să privim activitatea sau exerciţiul de team building ca ceea ce este el în esenţă. Angajatorii care oferă aceste programe angajaţilor o fac, poate, din dorinţa de a le arăta că şi ei, ca oameni, conteză. Că pot face lucruri interesante împreună, că pot învăţa ce poate nu ştiau, că pot să cunoască ceva ce nu cunoşteau sau că pot simţi ceva ce nu simţeau. Din păcate, nu toţi privesc sau gândesc din aceeaşi perspectivă şi atunci, este destul de greu să se fomeze acea echipă eficientă de care vorbeam.
Team buiding-ul ar putea fi momentul când conştientizăm problemele existe (atât în cadrul organizaţiei, cât şi în interiorul nostru), descoperim ceva nou despre colegi şi învăţăm să ne acceptăm individualităţile. La fel de bine poate fi pentru alţii un moment de sărbătoare. Dar important este ca acest exerciţiu să nu rămână un moment unic, suspendat şi fără consecinţe. Echipa are nevoie de cineva care să o ghideze şi aici intervine atât trainer-ul, cât şi liderul echipei.
În fiecare membru al echipei există un potenţial de lider, iar acesta vine şi coagulează lucrurile şi îi face pe oameni să accepte liderul din celălalt. Ar fi bine dacă am învăţa şi noi importanţa unor astfel de programe şi să începem să participăm la team building-uri care “construiesc” şi nu care “dărâmă” bucăţile bune din Eu-l nostru. Să ne simţim bine punând temelia unei echipe în adevăratul sens al cuvântului. Iar pentru asta nu e suficient să bem împreună, să ne căţărăm pe munţi sau să facem concursuri la piscinele hotelurilor de patru stele. Plutarh spunea în Moralia: “Mintea nu este un vas care trebuie umplut, ci un foc care trebuie aprins”.
De ce să nu participăm la cât mai multe team building-uri? Atâta timp cât ele îşi îndeplinesc scopul, au şi nenumărate beneficii: îmbunătăţesc comunicarea între membrii echipei, duc la creşterea nivelului de responsabilitate, la dezvoltarea încrederii de sine şi a abilităţilor de rezolvare a conflictelor, încurajarea spiritului de leadership. Într-un context organizaţional, o echipă este mai performantă decât suma indivizilor ce o formează, mai ales când performanţa necesită competenţe, experienţe şi abordări diferite. Majoritatea oamenilor înţeleg şi recunosc importanţa echipelor, iar o parte din ei depun eforturi pentru a face echipele din care fac parte să şi funcţioneze. Totuşi, sunt mulţi cei care neglijează oportunităţile oferite de lucrul în echipă în favoarea unor aparente avantaje personale. Ar fi bine dacă am înţelege eforturile pe care le depun unele companii pentru a ne oferi aceste programe, mai ales că, pe termen lung, singurul avantaj competitiv absolut al oricărei organizaţii este dat de lucrul în echipă.
Motivarea angajaţilor şi creşterea coeziunii de echipă sunt investiţiile cu cel mai înalt randament, mai ales în unele domenii cum ar fi serviciile si vânzările, unde starea de spirit a salariatului are efecte puternice asupra relaţiei cu clienţii şi, implicit, asupra cifrei de afaceri a companiei. Mulţi participanţi la team buiding-uri au apreciat ca fiind motivantă misiunea pe care o au de îndeplinit, i-a ajutat să-şi cunoască mai bine colegii şi să se facă remarcaţi.
Team building-ul presupune un proces prin care se încearcă îmbunătăţirea relaţiilor dintre membrii companiei, aceasta având ca scop atingerea obiectivelor comune. Pentru membrii companiei, acest exerciţiu poate fi o provocare şi o şansă de a-şi pune în valoare capacităţile, de a-şi cunoaşte mai bine colaboratorii, de a înţelege cultura organizaţională a companiei şi de a se afirma ca persoane de încredere, cu spirit de echipă.
Pe lângă faptul că în cadrul unui team building îţi descoperi noi aptitudini şi te dezvolţi ca individ, înveţi. Pe plan profesional, ar trebui să învăţăm mereu. O carieră nu poate fi constuită doar din puţinul care pe mulţi îi mulţumeşte. Am putea să fim în continuă căutare şi învăţare. Să luăm lucrurile noi ca pe o şansă şi să încercăm să nu vedem în multe din programele educaţionale doar o sursă de distracţie.
Iată câteva motive pentru care team building-ul este important să fie utilizat în cadrul unei organizaţii:
• Facilitează comunicarea – deoarece activităţile care creează discuţii permit comunicarea deschisă în rândul angajaţilor, precum şi cea între angajaţi şi management. Acest lucru poate îmbunătăţi relaţiile de la birou cat si calitatea muncii efectuate. • Motivează angajatii – intrucat echipa de leadership şi team building-ul merg mână în mână, asa si anagajatii cu cat se simt mai comfortabil să-şi exprime ideile şi opiniile lor, cu atat vor devein mai încrezători. Acest lucru îi va motiva să-şi asume noi provocări.
• Promovează creativitatea – deoarece, scotand o echipă în afara mediului unde lucreaza şi expunand angajatii la noi experiente, ii va forţa să se gândească în afara rutinei lor. Lucrând împreună cu alţi membri ai echipei pot aprinde creativitatea şi ideile proaspete, care sunt calitati semnificative pe care sa le puna in practica cand se intorc la locul de munca.
• Dezvoltă abilități de rezolvare a problemelor – mai ales cand în relaţiile publice se poate întâmpla în orice moment o criza. Activităţile de team building care necesită lucrul in echipa intre colegi pentru a rezolva problemele pot îmbunătăţi capacitatea de a gândi raţional şi strategic. Echipele ce sunt în măsură să determine momentul când apare o problemă şi ştiu ce pot face in acel moment pot prelua, atunci, în mod eficient frâiele atunci când apare o criză reală.
• Depășește bariera – deoarece team building-ul creşte factorul de încredere între angajaţii organizatiei. De multe ori, în mediul corporativ, există o deconectare între echipa de conducere şi angajaţi pentru că angajaţii simt un decalaj prea mare între cele două. Exerciţiile de team building pot oferi conducerii posibilitatea de a fi văzut ca un coleg, decât ca un şef, fapt care poate face minuni pentru moralul angajaţilor.
În general, team building-ul la locul de muncă permite o comunicare mult mai bună, relaţii mai bune şi în cele din urmă creşterea productivităţii.
Sursa: www.smartbox.ro