Când banii înlocuiesc cuvintele, telefonul îl substituie pe bancher
România are o penetrare de sub 50% a serviciilor bancare, zona rurală fiind în mare parte ocolită de prezenţa băncilor şi a altor instituţii financiare. Pe de altă parte, penetrarea reală a serviciilor de telefonie mobilă este de peste 85%, zona rurală fiind şi ea uniform inclusă, iar aici regăsim o situaţie similară cu pieţele dezvoltate.
Transferul de bani este deservit insuficient, întrucât metodele informale ocupă în continuare un procent semnificativ, iar disponibilitatea serviciului are limitări pe anumite segmente.
„De aceea am dezvoltat M-Pesa, primul serviciu de plăți ce foloseşte moneda electronică prin telefonul mobil, autorizat de către Banca Naţională a României, respectând normele în vigoare atât la nivelul naţional, cât şi la cel al Uniunii Europene”, ne-a declarat Emanuela Modoran, Manager, Product Development and Marketing, Vodafone Romania.
Scoate din ecuaţie băncile?
Soluţia este o premieră pentru Europa, fiind primul serviciu de transfer de bani prin intermediul telefonului mobil. M-Pesa se adresează astfel tuturor clienţilor Vodafone de pe piaţa românească.
Spre deosebire de alte servicii financiare, acesta nu necesită un cont bancar, este disponibil 24/24 şi 7/7 şi oferă transferuri instantanee. Vodafone este primul operator de telefonie mobilă care a lansat un serviciu de tip „mobile wallet” în România, care se bazează pe o reţea extinsă de magazine proprii şi partenere pentru a-i putea deservi pe clienţi atât în mediul urban, cât şi în cel rural, în toate regiunile ţării.
Citeşte şi Vrei să fii cel mai bun? Jobul tău nu se termină după 8 ore
Ca în orice proiect inovator, provocările au fost pe măsura dimensiunii proiectului. În primul rând au fost validate, cu studii de piaţă, obiceiurile de transfer de bani şi de plăţi ale românilor.
De asemenea, s-au identificat cele mai relevante culoare de transfer a banilor, în operaţiuni recurente, ca parte a unor obişnuinţe sau a unui stil de viaţă, plus alte oportunităţi care ar putea schimba comportamentul oamenilor.
„Implementarea tehnică a proiectului a fost minuţioasă şi a necesitat abordări interdisciplinare. De altfel, echipa constituită pentru M-Pesa este una formată din oameni cu pregătire în cele două domenii esenţiale livrării acestui tip de serviciu: financiar şi telecomunicaţii”, afirmă Emanuela Modoran.
De la vorbit la primit bani
„Din momentul aprobării proiectului M-Pesa, o echipă interdisciplinară a lucrat la acesta mai bine de 18 luni înainte de a fi gata de lansare pe piaţă”, spune oficialul Vodafone.
În plus, departamente diferite din companie au fost angrenate în proiect, în funcţie de faza de dezvoltare a acestuia.
Munca a fost una asiduuă, aşa că s-au evaluat modele de pe alte pieţe şi s-au lansat cercetările de piaţă care să confirme că Vodafone a găsit ceea ce este oportun pentru piaţa din România.
„Ne-am bucurat de tot suportul colegilor din Grupul Vodafone. După primele 10 luni, echipa s-a închegat şi am atras oameni esenţiali pentru succesul unui serviciu preponderent financiar. Având ca partener de discuţii Banca Naţională a României, a fost important să-i avem alături în echipa de proiect pe cei mai buni experţi pe domeniul financiar-bancar. Astăzi numărăm 35 de membri ai echipei”, a mai afirmat Modoran.
Soluţia a fost modelată intern, departamentele de strategie, IT, comercial şi comunicare fiind implicate în toate fazele de dezvoltare. S-au efectuat studii de piaţă care au indicat o dimensiune a pieţei, potenţialul de adopţie în funcţie de nevoile diferitelor segmente de clienţi.
Piaţa noastră diferă de restul
Deşi acest serviciu este în multe alte state, serviciu este aproape total diferit faţă de restul. România este o ţară bine reglementată din punct de vedere bancar şi cu un nivel de educaţie ridicat. Accesul românilor din zonele urbane este destul de facil la orice serviciu bancar sau de transfer de bani.
„Ceea ce propunem noi prin M-Pesa este stabilirea legăturii cu zonele rurale, mici urbane oferind un serviciu simplu, instant şi sigur de transfer de bani, în condiţii aproape ideale de comoditate, deoarece utilizatorul se foloseşte doar de telefonul mobil”, spune managerul.
În acelaşi timp, operatorul oferă clientului urban acces la o gamă largă de servicii, o soluţie complementară, a cărei folosire îi poate schimba obiceiurile şi îi poate îmbunătăţi şi lui viaţa.
Unul dintre avantajele acestui serviciu este că-i familiarizează pe oameni cu metode de transfer de bani rapid, sigur şi comod, în condiţiile unor costuri pe care şi le permit oricând.
La acesta se adaugă diversitatea funcţionalităţilor serviciului pe lângă transferul de bani între utilizatori. Acum se lucrează la extinderea ecosistemului de plăţi: plata de facturi, plăţi recurente diverse, plăţi la comercianţi, inclusiv plata pentru achiziţiile online.
M-Pesa, în paşi mărunţi, dar obligatorii
Serviciul este lansat comercial de câteva luni şi toate eforturile sunt direcţionate spre dezvoltarea ecosistemului acestuia – a reţelei de distribuţie, a dezvoltării de servicii conform unei scheme de portofoliu ambiţioase, a aducerii de noi parteneri pentru care M-Pesa oferă servicii de colectare de bani (în principal, furnizori de utilităţi).
La nivel de România serviciul este prezent în toate cele 42 de județe, în 337 de localităţi (1.263 de locaţii). Pentru retragerea de bani din contul M-Pesa, comisionul începe de la 2,5 lei, iar, dacă vreţi să transferaţi banii către alt utilizator, atunci taxa porneşte de la un leu.
La nivel mondial, serviciul a fost lansat în urmă cu 7 ani de Vodafone pentru Safaricom şi Vodacom, cei mai mari operatori de telefonie mobilă din Kenya şi Tanzania.