Ca să-ţi menţii atenţia concentrată, stăpâneşte-ţi emoţiile
Liderii trebuie să recunoască faptul că este esenţial să-şi îmbunătăţească abilitatea de a-şi direcţiona atenţia şi de a minimiza distragerile inutile. Unul dintre cei mai importanţi paşi din acest proces este cel prin care ne stăpânim emoţiile. Psihologul Victor Johnston descrie emoţiile drept „amplificatori hedonistici cu discernământ” (în original: “discriminant hedonic amplifiers”) , ceea ce înseamnă că emoţiile amplifică diversele semnale din peisajul nostru mintal, atrăgându-ne atenţia către anumite chestiuni şi evenimente şi îndepărtând-o de la altele. Cu alte cuvinte, emoţiile sunt nişte magneţi pentru atenţie.
În consecinţă, conştientizarea şi reglarea emoţiilor noastre joacă un rol central în utilizarea productivă a atenţiei noastre. Iată câteva măsuri practice pe care le pot lua liderii:
Construieşte-ţi capacitatea de a fi atent. Ne putem extinde capacitatea de a fi atenţi prin faptul că ne dedicăm unor practici precum meditaţia, ţinerea unui jurnal, petrecerea timpului în natură, activitatea fizică regulată şi o bună igienă a somnului. Toate aceste activităţi ne susţin abilitatea de a ne direcţiona „reflectorul atenţiei”, de a filtra şi ignora factorii de distragere şi de a ne stăpâni emoţiile, iar adesea putem obţine beneficiile inerente acestor activităţi chiar şi cu o investiţie de timp modestă. Nişte studii recente indică faptul că dacă medităm doar câteva minute pe zi, dacă petrecem doar o oră pe săptămână în natură sau dacă reflectăm asupra a ceea ce ni s-a întâmplat peste zi şi ne notăm seara în jurnal câteva din aceste gânduri, aceste practici au un impact vizibil asupra stării noastre de bine. Experienţa mea în calitate de coach sugerează că aceste beneficii se extind şi asupra eficienţei liderilor. Cheia succesului stă în dedicarea constantă faţă de fiecare practică zilnică sau săptămânală.
Deşi sunt adesea plăcute în sine, aceste activităţi nu sunt un mod de a fi indulgenţi cu noi înşine sau de a ne răsfăţa – ci sunt investiţii în abilitatea noastră de a opera cu eficienţă maximă. Profesioniştii cu performanţe înalte se bucură adesea de succes, încă în primele stadii ale carierei lor, în virtutea abilităţii de a ignora importanţa acestor activităţi – astfel că ei îşi reduc din orele de somn sau nu fac deloc exerciţii fizice pentru perioade lungi de timp. Dar acestea sunt nişte sacrificii care, deşi ne extind temporar capacitatea de a obţine rezultate, în realitate ne diminuează capacitatea de a avea o atenţie concentrată. Şi, chiar dacă liderii mai experimentaţi, precum sunt clienţii mei, continuă să muncească din greu, ceea ce le permite să adauge valoare nu are legătură cu orele suplimentare pe care le petrec muncind, ci ţine, mai degrabă, de calitatea atenţiei lor concentrate pe care o manifestă în timp ce lucrează.
Astupă găurile prin care „se scurge” şi se pierde atenţia. Atenţia este finită, iar atunci când au loc asemenea pierderi abilitatea noastră de a ne concentra pe momentul prezent este sever limitată. Fiindcă factorii de distragere a atenţiei pot să ne submineze în mod fatal posibilitatea de a practica un leadership eficient, este esenţial să evităm „scurgerile de atenţie”. Aşa cum am scris acum câteva luni, „Funcţiile telefoanelor noastre şi ale altor dispozitive care «bipăie», «clipesc» şi ne aruncă în faţă «numere roşii» ce semnalează numere private, sunt concepute în aşa fel încât să ne capteze atenţia şi să ne creeze senzaţia că este vorba despre ceva urgent. Dar oare cât de adesea sunt vreuna dintre aceste întreruperi cu adevărat urgente?. Aproape niciodată. Închideţi-vă telefoanele”.
O altă practică distrugătoare pentru atenţie este ceea ce am ajuns să numim „multi-tasking” – sau abilitatea de a face mai multe lucruri în acelaşi timp – un concept a cărui denumire a fost foarte prost aleasă. Chiar dacă sarcinile mărunte şi care cer un efort cognitiv minim pot fi îndeplinite în paralel, munca într-adevăr semnificativă prin care majoritatea liderilor adaugă valoare – şi care include conversaţiile faţă-în-faţă, facilitarea sau luarea deciziilor în şedinţe, gândirea creativă şi generarea de idei creative – impune un nivel de concentrare mult mai intens. Multi-tasking-ul practicat în aceste medii duce în mod inevitabil la nişte ineficienţe semnificative, fiindcă trecem rapid de la un context la altul şi ne pierdem concentrarea înainte de a ne întoarce la un nivel mai profund de gândire.
Creează „spaţii” de timp liber. Liderii, în mod tipic, trebuie să facă faţă unor cereri intense venite la adresa timpului lor (în parte, fiindcă toată lumea vrea să aibă parte de atenţia lor) şi, dacă nu au grijă, se pot trezi că au un program care este non-stop ocupat la maxim, zile la rând. Este important să ne menţinem în calendar, zilnic sau chiar săptămânal, nişte spaţii libere, care ne permit să avem mai multă gândire creativă şi ne ajută să ne reumplem rezervoarele de atenţie.
Acest obicei implică, în mod inevitabil, şi faptul că îi vom dezamăgi pe unii oameni, pe toţi cei care cred că problema lor merită o parte din timpul liderului; dar liderii productivi îşi dau seama că nu pot îndeplini toate aceste cereri şi trebuie să le ignore pe multe dintre ele. Liderii au nevoie de ajutor de la echipa lor de conducere, de la familie şi de la prieteni şi – cei care s-ar putea să fie oamenii cei mai importanţi – de la asistenţii lor. Oamenii aflaţi în aceste roluri sunt poziţionaţi în mod unic pentru a-i ajuta pe lideri să-şi protejeze spaţiul liber din calendarele lor – şi să submineze acest proces dacă nu-şi înţeleg responsabilitatea.
Un ultim gând: dacă eşti un lider şi stai o şedinţă ce nu merită atenţia ta concentrată, atunci îndeplineşti doar o funcţie teatrală. Uneori aşa ceva are logică şi sens. Există un loc şi pentru teatrul organizaţional. Dar, cel mai adesea, întreaga organizaţie are de suferit fiindcă resursa ta cea mai preţioasă este irosită. Spune-le oamenilor care au organizat şedinţa că vei participa la o asemenea şedinţă în viitor atunci când prezenţa ta este cu adevărat necesară, cere-ţi scuze că nu vei putea participa de data aceasta şi vezi-ţi de treburile pe care le ai de făcut în acea zi. Iar dacă este şedinţa ta, atunci s-ar putea să iroseşti timpul şi atenţia tuturor – s-ar putea ca ei toţi să fie acolo într-o funcţie teatrală, fiindcă se supun autorităţii tale. Poartă o conversaţie sinceră cu un aliat de încredere şi obţine nişte feedback-uri despre utilitatea reală a şedinţelor tale.
Ed Batista este Executive Coach şi Instructor la Stanford Graduate School of Business.