Branding personal pe Facebook: Cum să te ratezi din imprudenţă
Prin Facebook, ne facem branding personal şi de dragul aparenţelor de contorsionăm personalităţile pentru a putea beneficia de aprobarea prietenilor, prin “sfântul Like” la vreo sărbătoare de “comment-uri”. Ea este masca sau machiajul pe care cu toţii le purtăm să ne integrăm, dorinţa de a aparţine unui anumit ceva nu poate fi depăşită decât de dorinţa de atenţie.
Din păcate acest branding personal este, cel mai ades, pe reţea, o sabie cu două tăişuri în care reuşim să ne rănim de fiecare dată. Creaţia lui Zuckerberg a devenit mediul în care diplomaţia offline s-a schimbat în făţărnicie online, este mediul în care promovarea offline a devenit un fel de prostituţie şi cerşetorie online, iar singura monedă de schimb este acel, mai sus numit, Like. Este o maşinărie în care intrăm cu toţii din motive egoiste şi, pierduţi în malaxorul raţiunii, aşteptăm să devenim prioritate pentru restul fără a ne câştiga acest drept cu adevărat.
Facebook este noul drog, narcoticul pe care-l ni-l administrăm în doze mici de pe telefoane, tablete, laptopuri şi alte gadgeturi. “Notificarea” a devenit fărâma de fericire falsă cu care ne minţim că am făcut ceva cu adevărat productiv, mai ales că pentru unii “ceva productiv” înseamnă un selfie, de obicei, artistic, în faţa oglinzii. Totodată, este şi tratamentul pentru depresie chiar dacă de ceva vreme, şi la noi în ţară a fost definit ca spaţiu public, astfel că, fiecare declaraţie, ţi-o însuşeşti şi eşti 100% responsabil pentru ea.
Vorbeam mai devreme despre o “naţiune”. Aceasta are 1,35 de miliarde de utilizatori lunar, care plac atât de multe lucruri, încât zilnic dau 4,5 miliarde de like-uri. Şi cum smartphone-ul a devenit o prelungire a personalităţii noastre, în multe cazuri fiind chiar partea mai inteligentă a noastră, 1,12 miliarde de utilizatori intră de pe telefon să-şi ia doza de atenţie, curiozitate, şi orice altceva pe care o putem categorisi ca informaţie. Zilnic, 864 de milioane de cetăţeni ai Facebook-ului sunt acolo şi interacţionează sau socializează cu ochii în ecran. Deşi cred că termenul de “socializare” şi-a cam pierdut din sens în cazul acestei discuţii. Probabil de asta a şi apărut, mai în glumă, mai în serios, întrebarea: “În seara asta, unde ieşim să ne uităm în telefoane?”. Atât de groaznic am ajuns!
Citeşte şi: Libertatea de exprimare a lui „Cruţă-mă, şefule!“
Facebook-ul este o naţiune tânără având în vedere că unul din trei utilizatori are o vârstă cuprinsă între 25 şi 34 de ani, 53% din totalul utilizatori fiind femei, 47% bărbaţi.
Se spune că în momentul în care mori îţi vezi toată viaţa trecându-ţi prin faţa ochilor. Ei bine, acum nu mai ai nevoie de acest blitz de viaţă, ci trebuie doar să faci “scroll down”. Îţi vezi toată istoria pe Facebook, cu imagini dătătoare de amintiri, cu texte mai mult sau mai puţin inteligente, dătătoare Facepalm-uri”. 300 de milioane de fotografii se încarcă zilnic wall-ul naţiunii, care a ajuns mai mare decât Marele Zid Chinezesc.
Ziua ta de naştere naturală nu va mai conta pentru că Facebook-îţi va spune când te-ai născut şi dacă nu eşti pe Facebook nu exişti! Natalitatea pe reţea este de 5 conturi pe secundă, deşi mortalitatea lor este în creştere în unele state vestice care au hotărât să se întoarcă la rădăcini. Dar ca şi fenomenul natural mai mult sau mai puţin agreat de opinia publică, din totalul de 1,35 de miliarde de conturi, există şi 85 de milioane de “avorturi”, pe care le vom numi ştiinţific, “conturi false”.
Un minut de viaţă pe Facebook este un minut de viaţă pierdut cu ochii într-un ecran. În acel minut, din cele 20 pe care le petrecem în medie pe zi înseamnă aproape 300.000 de “update-uri” de status, 136.000 de poze urcate şi 510 comentarii date la statusuri. Şi dacă generaţia mea atunci când se trezea se spăla pe ochi, 50% generaţia mai tânără, adică cei între 18 şi 24 de ani, îşi “clăteşte” ochii pe reţea la primele ore ale dimineţii. Media de prieteni pentru fiecare utilizator de pe Facebook este de 300 de prieteni.
Trecând peste partea umană a digitalului, există partea de business a Facebook, pe care speciaţiştii în marketing ştiu să o folosească la adevăratul ei potenţial. Aici se află o masă de manevră foarte mare şi dacă ştii cum să întorci anumite cheiţe, deschizi calea sper succesul unei afaceri. Spre exemplu, peste 40 de marketeri din 100 spun că Facebook a devenit o parte nu importantă, ci critică a business-ului în care activează. Astfel că, această reţea de socializare te-ar costa mai scump să nu o foloseşti decât dacă îi acorzi atenţia necesară.
Secretul este să ieşi în evidenţă în mulţimea de conturi şi branduri cu care te lupţi zi de zi. În unele cazuri, moartea pe Facebook poate duce şi la moartea afacerii tale. Antreprenorii şi companiile şi-au dat seama de importanţa extraordinară a acestei “pârghii”, dovadă fiind cifrele.
Astfel că, din mai 2013 şi până în vara următorului an au fost create 16 milioane de pagini pentru afaceri, creşterea faţă de aproximativ aceeaşi perioadă a anului precedent fiind de 100%. Potrivit informaţiilor provenite de la Facebook, peste 7,5 milioane de postări au fost promovate în perioada iunie 2012 şi mai 2013. Acestea fiind spuse, Facebook it’s to big to ignore, but not to big (for you) to fail!