Au scăzut salariile inginerilor?
Cel mai consistent a fost reprezentată industria automotive (80 de companii), urmată de industria electrică şi electronică (25 de companii). Companiile participante au unităţi de producţie în întreaga ţară; o acoperire mai mare am avut în zonele de Vest, Centru şi Nord ale României, dar au existat, de asemenea, 19 companii din Sudul ţării care au participat în cadrul studiului. Doar 10 dintre companiile participante au capital integral românesc, restul fiind companii străine sau cu capital mixt.
În acest an, au fost prelucrate salariile a 127.960 de angajaţi, dintre care 76 ocupă poziţia de director general, 1.008 sunt directori de departament, iar 89.773 ocupă diverse poziţii de muncitori. Faţă de anul trecut, s-a înregistrat o creştere salarială medie de 5,37%. Cea mai mare creştere a înregistrat-o categoria Management (11%), dar şi categoria Muncitori, care a avut o creştere peste medie: 7,79%.
Posturile vacante în companiile deja existente au apărut fie pentru că unii manageri au acceptat poziţii internaţionale, fie pentru că alţii au fost înlăturaţi din funcţii. Din ce în ce mai multe sunt situaţiile în care managerii altădată vânaţi cu îndârjire, sunt acum îndepărtaţi. Motivele invocate se rotesc în jurul axei nu-mai-fac-faţă, cu derivaţii către „îmbătrânesc şi nu mai au energie”, „nu mai corespund cerinţelor tot mai ridicate ale clienţilor noştri” sau „după atâţia ani, e nevoie de o schimbare”.
O situaţie specială o are Directorul de Calitate din industria Automotive, care de mai bine de 2 ani este o pasăre rară, prin urmare foarte expusă braconajului. Aproape că nu a fost lună în ultimii ani în care măcar una dintre companiile din Automotive să nu anunţe – public sau privat – că trebuie să umple acest post gol din organizaţie. Interesant este însă că, pentru acest post, media de creştere a salariului de încadrare nu a fost spectaculoasă. Aceasta, deoarece unele companii au preferat să promoveze pe nr. 2 din interior (de obicei, pe un salariu net mai mic decât dacă ar fi luat pe cineva din exterior şi oricum mai mic decât al predecesorului). Astfel, s-a compensat creşterea salarială provenită de la cei care erau deja nr. 1 şi care s-au mişcat de la o companie la alta pe mai mulţi bani.
Nu mai miră pe nimeni creşterea salarială pentru nivelul de muncitori, cel puţin nu în zona Manufacturing analizată de AIMS SalaryMap. În acest an au fost accente mai ascutiţe pe anumite categorii de muncitori mai specializate, precum tehnicienii electronişti sau reglorii-matriţeri, care au ajuns să aibă de multe ori salarii egale cu ale inginerilor, mai ales în anumite zone ale ţării.
Şi fiindcă tot vorbim de ingineri, aici – de fapt, la întreaga categorie de Specialişti cu studii superioare – s-a petrecut un fenomen interesant: salariul mediu în ianuarie 2014 a scăzut cu aproape un procent faţă de ianuarie 2013. Evident, aceasta nu înseamnă că, dintr-o dată, salariile inginerilor sau economiştilor au fost reduse! Înseamnă că, în cursul anului 2013, în zona analizată de studiul AIMS SalaryMap, s-au făcut multe angajări de persoane cu studii superioare pentru poziţii de intrare în organizaţii (juniori, unde nu se cere experienţă anterioară).
Pentru că acum nu mai există obligativitatea acordării unui salariu minim pentru persoanele care au terminat o facultate, au fost întâlnite situaţii în unele companii în care proaspeţii ingineri-contabili-planificatori aveau salariile unor muncitori necalificaţi din alte companii. Desigur, aceasta a dus în jos media salariului acordat acestei categorii de angajaţi; în plus, unii dintre inginerii-economiştii care aveau salarii foarte mari în trecut au migrat în zona de Management.
Vestea bună este că piaţa s-a dezmorţit, numărul angajărilor a crescut şi creşte în continuare – ceea ce va duce, foarte probabil, în viitor, la o creştere ceva mai accentuată a salariilor faţă de ultimii ani, când creşterea de-abia ce depăşea rata inflaţiei.
Studiul AIMS SalaryMap a solicitat anul acesta participanţilor şi un forecast al numărului de angajaţi pentru sfârşitul lui 2014, iar rezultatul a fost o creştere medie de 16,5% faţă de decembrie 2013. Industria automotive se află în vârf cu nevoia de creştere, raportându-se o creştere de aproape 20% a numărului de angajări în 2014.