Atitudinea pozitiva
Din setul de competente sociale care ne influenteaza viata, atitudinea este poate cea mai importanta. De ce? Pentru ca atitudinea are impact asupra tuturor planurilor care ne fundamenteaza viata, personal, profesional, social.
Setul de comportamente
La nivel organizational, atitudinea pozitiva are impact direct asupra productivitatii muncii si asupra calitatii relatiilor profesionale care se stabilesc in cadrul acesteia. Din punctul de vedere al organizatiei si al asteptarilor ei fata de angajat, atitudinea pozitiva se traduce printr-un set de comportamente, enumerate in continuare:
Sa lucrezi cu placere si sa ai incredere in fortele tale si in forta organizatiei;
Sa iti armonizezi interesele personale cu cele organizationale si sa actionezi in conformitate cu cele din urma;
Sa faci distinctie intre planul personal si cel profesional; cu alte cuvinte, sa nu iei lucrurile personal si sa fii deschis sugestiilor si criticilor; in organizatie nu este criticata persoana/individul, ci performanta;
Sa fii receptiv si flexibil – sa ai deschidere catre schimbari;
Sa respecti munca celorlalti colegi si dreptul lor de a-si exprima opiniile;
Sa fii pro-activ – sa ai spirit de initiativa, inovator, dar si sa gasesti solutii pentru remedierea problemelor aparute in procesele de lucru.
Tipuri comportamentale
Pe de alta parte, deoarece si angajatii au asteptari cu privi-re la organizatie, se poate vorbi metaforic si de atitudinea pozitiva a organizatiei fata de angajati, atitudine care se face observata prin urmatoarele tipuri de comportament:
- Tratamentul etic (aplicarea acelorasi proceduri pentru toti angajatii si lipsa tratamentului preferential);
- Meritocratia – promovarea angajatilor in functie de performante (pe baza meritelor);
- Recunoasterea – recompensarea angajatilor in functie de rezultatele pe care le obtin.
In contextul general, in Romania, atitudinea oamenilor este extrem de influentata de presiunea sociala. Astfel, majoritatea oamenilor sunt demotivati, deoarece suma eforturilor nu este egala cu suma rezultatelor, cel mai adesea veniturile obtinute fiind insuficiente pentru acoperirea nevoilor de zi cu zi sau asigurarea a ceea ce cu totii numim un „trai decent”. Pe acest fond, corporatiile multinationale constituie, de fapt, mici enclave, ele fiind acele organisme care permit unei anumite paturi sociale (in speta patura de mijloc), sa se poata dezvolta si sa aiba un standard de viata decent. Astfel, se realizeaza un echilibru (destul de fragil) intre indivizii care reusesc sa-si mentina o atitudine pozitiva si cei demotivati.
Gradul de incarcare
Un alt factor cu impact major asupra atitudinii generale a oamenilor il constituie gradul de incarcare, prin grad de incarcare intelegand timpul pe care oamenii il petrec in mediile socio-profesionale. Lupta pentru existenta, programul de lucru incarcat, dinamica schimbarilor si bombardamentul informatic fac ca oamenii sa nu mai aiba timp sa se gandeasca la faptul ca viata nu este fundamentata numai pe necesitati personale si profesionale, ci si pe necesitati de dezvoltare spirituala si chiar civica (sa contribui cu ceva la binele comunitatii).
Iata de ce, pentru multi dintre oamenii care traiesc in Romania, atitudinea pozitiva ramane o provocare. In special acestora, le recomand sa-si faca timp si pentru ei insisi, sa-si permita cateva momente de relaxare, in care sa-si ocupe timpul cu activitati placute, ascultand muzica, facand sport si, de ce nu, incercand sa observe oportunitatile care bat la usa o data cu schimbarea starii de spirit.