Atitudinea corecta pentru success
Oamenii definesc propriul succes in mod diferit, in functie de perspectiva pe care o au asupra vietii. Unii vad succesul intr-un post mai prost platit, dar care le permite sa petreaca maximul de timp alaturi de familie, altii cauta succesul in sport si vor sacrifica orice pentru victorie, in timp ce altii vad succesul intr-un post de conducere sau intr-o mare avere. Atitudinea noastra este felul nostru de a fi, natura, caracterul, inclinatia sau orientarea mintii noastre. Atitudinea se modeleaza sub influenta mediului in care crestem cand suntem copii sau genetic si ne diferentiaza de ceilalti.
Folosind modelul ierarhiei nevoilor umane, Abraham Maslow arata ca oamenii au cinci niveluri de necesitati care le dicteaza orientarea. Odata ce o necesitate este satisfacuta si oamenii au obtinut succesul pe care si-l doreau, nu se mai simt motivati de acel succes sau de implinirea acelei nevoi, asa ca isi propun atingerea altor nivele sau rezultate de succes.
Toata problema pleaca de la definirea succesului. Cand rezultatul pe care il urmaresti este de natura fiziologica (dobandirea hranei sau a locuintei) si exista destule oferte pentru cererea ta, atunci nevoile identificate de Maslow sunt indeplinite si succesul este atins fara competitie. In acest caz, atitudinea oamenilor este aceea de a imparti cu ceilalti resursele pe care le au. Totusi, cand cererea este mai mare decat oferta sau cand oamenii urmaresc prin succes dobandirea aceluiasi premiu sau a mai multor resurse decat ceilalti, intra in aplicare teoria darwinista despre supravietuirea celui mai puternic. Doar cea mai buna si cea mai apta persoana sau grup de persoane va castiga premiul si va inregistra succesul, asa cum si-l definesc ei.
Un singur castigator pentru premiul cel mare
La Schneider Electric am avansat din pozitia de inginer pe care o aveam in 1997 la cea de manager, in 2002: in cinci ani strabatusem patru niveluri ierarhice in organizatie. Mai intai ai nevoie de credinta, apoi de comportamentul adecvat pentru a atinge succesul. Trebuie sa definesti ce reprezinta pentru tine succesul si sa iti stabilesti un scop flexibil. Lawrence Bossidy sustine ca un scop flexibil te poate forta sa te gandesti sa faci lucrurile intr-un mod radical diferit si te poate ajuta sa le executi exceptional de bine. Trebuie sa crezi ca iti poti atinge scopul si atunci ai nevoie de un plan pentru atingerea lui. Aici dau gres cei mai multi. Executia este o metoda pentru succes, de care ai nevoie pentru a implementa si a infaptui planul. Ai nevoie de capabilitatile potrivite de a executa si de competentele potrivite, cum ar fi cunostintele, aptitudinile, abilitatile pentru a facilita realizarea lui. Competentele pot fi dobandite, dar aptitudinea este o abilitate cu care te nasti, un talent. Sunt de acord cu Jim Collins cand spune ca "oamenii potriviti nu au nevoie sa fie condusi indeaproape sau impulsionati, pentru ca ei vor fi automotivati de forta interioara pentru a produce rezultate si de ideea de a face parte din ceva maret".
Orice pozitie ai ocupa la Schneider Electric, te afli in competitie cu alti manageri si lideri bine pregatiti si competenti si trebuie sa fii bun ca sa fi ajuns intr-o noua pozitie ierarhica castigand un proces de selectie. Aceasta necesita cunoasterea competitiei, a rolului pe care il cere jobul in raport cu punctele tale slabe sau forte, sa stii daca sa intri sau nu in lupta sau in competitie. Vei vrea sa iti evaluezi sansele de castig, ceea ce necesita pregatire si planificare, relationare si invatare. Cei mai educati si mai talentati dintre angajati ajung sa joace jocul corporatiei, dar castigatorul este acela care il poate influenta si il poate convinge pe manager sa riste pentru el si sa-i dea in sarcina rezultate si obiective. Pentru asta, succesele tale anterioare conteaza si din acest motiv esti judecat dupa "bataliile" si competitiile anterioare, care se regasesc in CV-ul tau. Ele includ rezultatele din anii de scoala sau din universitate sau de pe terenul de sport. Din fericire pentru mine am fost fruntas la scoala, capitanul echipei de rugby si de atletism si, in consecinta, mi-am putut demonstra talentul de lider. Pentru fiecare succes pe care l-am dobandit, alti trei, patru oameni au suferit o dezamagire. Din pacate, nu exista decat un singur castigator pentru premiul cel mare.
Oamenii, companiile si mediul sunt "organisme vii" care se schimba si se adapteaza permanent. Ceea ce ieri constituia o reteta de succes sau o competenta, maine poate sa nu mai fie. De aceea, pentru a-ti asigura succesul in mod permanent, trebuie sa fii constient de schimbarile din mediul competitional intern si extern si sa te asiguri ca ai capabilitatile si competentele pentru a putea concura si a-ti asigura succesul de maine.