Argument pentru educatia manageriala: Master of Business Administration
In cadrul programelor de Master of Business Administration sunt studiate o serie de discipline care insumeaza stiinta conducerii, intr-o abordare coordonata si interdisciplinara, astfel incat o afacere este perceputa in toata complexitatea ei.
MBA este sinonim cu profesionalism si maturitate si, din ce in ce mai des, este o conditie sine qua non pentru o pozitie importanta intr-o organizatie.
Conceptul MBA a aparut la inceputul secolului XX in Statele Unite ale Americii. Scolile de afaceri isi au originea intr-o imbinare pragmatica de provocare intelectuala, nevoie sociala si eficienta practica.
In anul 1908, presedintele Universitatii Harvard afirma:
„Suntem pe punctul de a infiinta o Scoala de Administrare a Afacerilor care sa se adreseze doar absolventilor de studii superioare… Este ultima contributie a universitatii noastre la lista de profesii. Dorim sa oferim lideri pentru afaceri… Vom pregati in mod sistematic serii de manageri care vor avea succes in afaceri, intrucat vor fi dobandit cunostintele si abilitatile specifice unui management performant…”
De atunci si pana in prezent, continutul programelor MBA a fost remodelat continuu pentru a raspunde nevoilor unui mediu de afaceri supus permanent schimbarii.
In ultimii 20 de ani, programele MBA au fost caracterizate de urmatoarele tendinte:
- n reducerea duratei programelor – din momentul in care programele mai scurte, dar de o mai buna calitate, au devenit competitive;
- n programe desfasurate sub diferite forme – intensiv, part-time, modular, international, mixt;
- n internationalizarea programelor MBA – decurge din internationalizarea afacerilor, ca si din faptul ca tot mai multi manageri au atributii si responsabilitati ce depasesc frontierele.
In acest moment, programele MBA sunt in plina transformare, un accent deosebit punandu-se pe domeniile legate de leadership, etica si moralitate in afaceri.
De ce sa urmezi un MBA?
Absolventii MBA aduc un plus de valoare nu numai companiilor, ci si institutiilor si organizatiilor non-profit.
Absolventii MBA au invatat sa administreze in mod eficient bani, timp si resurse umane si sunt avantajati in competitia din ce in ce mai acerba pentru locuri de munca tot mai putine. Cei care continua sa lucreze pe durata studiilor pot beneficia de titlul MBA pentru a avansa in cariera.
De-a lungul secolului XX, pregatirea de tip MBA a devenit tot mai mult o cerinta pentru ocuparea unei pozitii manageriale de varf intr-o corporatie. Conform unui studiu publicat in The Economist in octombrie 2003, peste 50% dintre directorii generali ai companiilor din America de Nord si Europa de Vest detin un titlu de MBA.
Nu se poate vorbi de rolul unui program MBA fara a lua in considerare trei aspecte esentiale: aptitudinile, reteaua de contacte si marca unui astfel de program.
Aptitudinile
Un program MBA ofera cunostinte generale de economie, finante, marketing, resurse umane, contabilitate, dar formeaza si deprinderi de comportament organizational, cum ar fi munca in echipa, leadership si comunicare in afaceri, absolut necesare unui management competitiv.
Studentii programelor MBA provin din culturi si au experiente profesionale diferite, iar lucrul in echipa le ofera sansa de a asimila si transforma aceste diferente in oportunitati de pregatire.
Metoda studiilor de caz este caracteristica acestui tip de pregatire. Aceasta metoda confrunta studentii cu problemele reale din lumea de afaceri. De multe ori aceste situatii sunt ambigue, nu prezinta date suficiente si in plus, impun luarea deciziilor corecte in cel mai scurt timp posibil. Aceasta infuzie de realitate in salile de curs pregateste viitorii absolventi pentru rigorile lumii de afaceri.
Reteaua de contacte
Diploma de MBA ofera accesul la o retea de absolventi, profesori si reprezentanti ai comunitatii de afaceri. Acest gen de contacte este util in procesul de cautare a unui post, in dezvoltarea unei cariere, in crearea relatiilor de afaceri. De asemenea, aceasta retea devine utila si organizatiilor in care lucreaza absolventii MBA, in contextul accesului la capital, la furnizori si clienti sau in cazul expansiunii in noi teritorii.
Marca
O diploma MBA reprezinta o marca recunoscuta care poate deschide usi, ofera sansa de a dezvolta o cariera, confera mai multa incredere la intrarea sau iesirea de pe piata muncii.
Diploma MBA nu este un scop in sine, ci un mijloc prin care se poate construi o cariera de succes. Aceasta diploma ofera posibilitatea de a exploata la maximum sansele unei cariere manageriale intr-un timp mai scurt.
Un program MBA reprezinta o experienta ce iti schimba viata, contribuie la conturarea identitatii profesionale si iti influenteaza modul de gandire pentru tot restul vietii.
Prof. Univ. Dr. Ioan Ursachi,
Lector Dr. , MBA, Livia Ilie,
Programul MBA Romano – Canadian