Arată-i articolul acesta şi CEO-ului tău
Uite câte ceva din ceea ce am descoperit:
- 77% au spus că le e greu să se concentreze pe un singur lucru odată şi simt că în decursul zilei sunt distraşi cu uşurinţă de la ceea ce fac.
- 80% au spus că îşi fac prea puţin timp ca să gândească strategic şi creativ şi că îşi consumă prea mult din timp ca să reacţioneze la cerinţe imediate în loc să se concentreze pe activităţi ce aduc valoare pe termen lung şi dau rezultate mai bune.
- 54% au spus că simt adesea că îşi pierd răbdarea, că sunt frustraţi sau iritabili la serviciu, mai ales când trebuie să facă faţă unor aşteptări foarte înalte sau numeroase.
Care sunt probabilităţile ca nişte lideri de un asemenea profil să ia nişte decizii atât de mioape şi de slab gândite? Imaginea pe care o conturează cifrele de mai sus ar trebui să fie alarmantă.
Iar bancherii aceştia nu sunt cazuri izolate. În ultimii trei ani, am făcut acelaşi audit pentru zeci de lideri şi manageri în zeci de companii din multe industrii, iar rezultatele au fost remarcabil de consecvente – şi similare cu ale bancherilor.
Credem că explicaţia cea mai fundamentală este o criză de energie personală slab conştientizată. La urma urmei, energia este capacitatea de a munci. În faţa unor pretenţiicare cresc implacabil, alimentate de tehnologia digitală şi de aşteptarea din partea celor de la serviciu ca un angajat să fie disponibil 24 de ore din 24, 7 zile pe săptămână, angajaţii din întreaga lume îşi erodează din ce în ce mai mult rezervele de energie şi îşi epuizează capacitatea de muncă.
Gândeşte-te şi la celelalte concluzii reieşite din audit-ul pe care l-am făcut bancherilor:
- 82% au spus că reuşesc să doarmă, în mod regulat, mai puţin de 7-8 ore pe noapte şi că adesea se trezesc obosiţi.
- 70% nu iau pauze regulate în decursul zilei ca să îşi revină şi să îşi recapete energia.
- 70% iau prânzul fără să se mişte de la birou, asta când au timp să ia prânzul.
- 65% dintre ei nu fac mişcare în mod regulat.
- 68% spun că nu au timp suficient pentru familiile lor şi pentru cei dragi, iar atunci când sunt cu ei, nu sunt tot timpul cu adevărat prezenţi şi atenţi.
- 71% au prea puţin timp liber pentru a face ceea ce le place cel mai mult.
Ca să o spunem mai simplu, aceşti lideri consumă mai multă energie decât le permit rezervele acumulate. Dacă faci la fel cu banii, o să dai faliment. Dacă faci aşa cu energia ta, în cele din urmă o să ajungi “să mergi cu rezervorul gol”.
În marea lor majoritate, organizaţiile – şi liderii în rolul de CEO – nu au reuşit să conştientizeze complet legătura dintre, pe de o parte, cât de bine au grijă de angajaţii lor; cât de energizaţi, implicaţi şi dedicaţi sunt ei ca urmare a acestei griji; cât de bine au grijă de clienţii lor; şi, pe de altă parte, cât de bune sunt performanţele pe care le obţin angajaţii în decursul timpului.
Deci care sunt efectele şi ce măsuri poţi lua, dacă eşti în poziţia de lider, pentru a rezolva această criză de energie?
1. Chiar şi în cantităţi mici, privarea de somn – orice este sub opt ore – îşi pune progresiv amprenta asupra capacităţii oamenilor de a-şi menţine atenţia, ceea ce este o condiţie sine qua non atât a eficienţei, cât şi a calităţii cu care este îndeplinită orice sarcină.
Deci nu permite – sau măcar descurajează – ca oamenii să fie sunaţi în interesde serviciu dimineaţa devreme sau seara târziu sau să fie ţinute şedinţe în aceste perioade de timp.
2. Chiar dacă dorm suficient, fiinţele umane nu sunt concepute să muncească mai mult de 90 de minute continuu şi la cel mai înalt nivel de concentrare. Cu cât muncim mai continuu fără a face o pauză, cu atât ne epuizăm mai mult capacitatea de a lua decizii raţionale şi bine gândite.
Fă în aşa fel încât pauzele pentru refacere să devină ceva normal: ia-le tu însuţi şi încurajează-ţi angajaţii să facă pauze pe parcursul zilei de lucru. Sau poţi face ceva şi mai îndrăzneţ: dă-le voie oficial să tragă un pui de somn după-amiaza, ca o cale de a impulsiona obţinerea unor performanţe mult mai ridicate în orele următoare.
3. Dacă mâncăm alimente energizante la intervale ce se succed frecvent – proteine fără grăsime şi carbohidraţi complecşi la fiecare trei ore – ne asigurăm că organismul nostru are acces la un nivel constant de glucoză, care este sursa noastră principală de energie şi capacitate de a munci.
Subvenţionează mâncarea sănătoasă oferită angajaţilor în restaurantul cu autoservire din clădirea companiei, asigură aprovizionarea cu mâncare sănătoasă a celorlalte locaţii ale companiei şi încurajează-i pe angajaţi să iasă din birou ca să ia prânzul.
4. Exerciţiile fizice nu sunt doar pentru întărirea rezistenţei fizice, a forţei şi pentru o sănătate mai bună; sunt şi o formă puternică de reînnoire mentală şi emoţională şi, de aceea, îmbunătăţesc capacitatea oamenilor din punctul de vedere al mai multor aspecteale energiei.
Asigură-le angajaţilor o sală de fitness în clădire, la un cost scăzut sau chiar gratuit, sau subvenţionează-le abonamentul la o sală de fitness din oraş. Dacă trebuie să te întâlneşti cu un angajat ca să discutaţi ceva, puteţi purta discuţia în timp ce ieşiţi la o plimbare în aer liber.
5. Timpul pe care-l petrecem cu cei dragi şi cel pe care-l rezervăm activităţilor care ne plac cel mai mult sunt surse puternice de reînnoire emoţională şi ne alimentează emoţiile pozitive. Cu cât avem o stare emoţională mai bună, cu atât avem performanţe mai bune.
Nu le trimite emailuri oamenilor noaptea sau în weekend; şi nu-i fă să simtă că te aştepţi să îţi trimită emailuri în aceste perioade. Dacă e ceva urgent, sună-i, ca să nu se simtă obligaţi să îşi verifice constant aparatele digitale.
6. A face un singur lucru odată, complet absorbit de ceea ce faci, este nu doar mai eficient, dar permite şi o muncă de o calitate mai ridicată. Încurajează-ţi angajaţii să îşi rezerve în fiecare zi o perioadă în care să se poată concentra pe ceva fără a fi întrerupţi – înainte de toate, să se ocupe în fiecare zi, “la prima oră”, de lucrul cel mai important pe care-l au de făcut pentru ziua aceea, timp de 60 până la 90 de minute, apoi să ia o pauză.
E în interesul fiecărui lider să-i încurajeze activ pe angajaţi să aibă grijă de ei şi să creeze în companie o cultură care preţuieşte reînnoirea regulată a forţelor – fizice, mentale şi emoţionale – ca o componentă-cheie pentru menţinerea unei performanţe ridicate pe termen lung.
Succesul nu înseamnă să scoţi mai mult din angajaţii tăi. Înseamnă să investeşti mai mult în ei.
Tony Schwartz este preşedinte şi CEO al firmei de training The Energy Project şi autorul cărţii “Be Excellent at Anything”.