Aplicatia care previne accidentele rutiere, inventata de cercetatorii clujeni
Cercetatorii de la Universitatea Tehnica din Cluj au creat o serie de aplicatii pentru telefoanele inteligente si pentru tablete cu ajutorul carora vor putea fi detectati pietonii din trafic si ceata. Proiectul, numit COMOSEF, are ca rol prevenirea accidentelor rutiere.
Mihai Negru, cercetator la Universitatea Tehnica Cluj-Napoca (UTCN), a declarat ca proiectul COMOSEF are o valoare de 1,5 milioane de lei si se desfasoara pe mai multe componente, de la recunoasterea pietonilor in trafic pâna la detectarea cetii, informeaza Mediafax.
"Proiectul COMOSEF este unul cu finantare europeana de 1,5 milioane de lei si urmareste dezvoltarea unor aplicatii de asistare a conducerii pe dispozitive mobile – telefoane sau tablete, si de recunoastere a pietonilor din imagini infrarosii. Pe dispozitivele mobile avem alte doua componente, una care se refera la detectia pietonilor in scene de trafic, mai ales urban, a doua fiind de detectie a cetii din imagini, pentru a-l informa pe sofer care este distanta de vizibilitate pâna la masina din fata si a adapta viteza la conditiile de trafic, si reconstructia imaginii. Toate aceste aplicatii au scopul final de prevenire a accidentelor rutiere”, a spus Negru.
Potrivit acestuia, algoritmul de detectie a cetii a fost portat deja pe tablete si se afla in faza de testare.
"Daca aplicatia va fi la liber pentru public, se va putea descarca pe tableta aflata in masina intr-un suport fix si va furniza informatii despre distanta de vizibilitate si despre viteza de deplasare. Acum ne intereseaza, mai mult, partea stiintifica", a explicat cercetatorul de la UTCN.
O alta aplicatie are ca scop detectia pietonilor cu ajutorul unor camere cu infrarosu care este direct proportionala cu caldura emisa de acestia.
"Camera se monteaza in exteriorul masinii si poate detecta un pieton aflat la circa 50 de metri de masina. E utila aplicatia când afara e ceata iar farurile nu surprind conturul pietonului, apoi când e noapte, ploua sau ninge. Camera se poate lega la display-ul masinii si detecteaza pietonul pe care soferul nu l-ar vedea altfel si ar putea sa il accidenteze. Se poate calcula care este distanta pietonului fata de masina, acesta fiind incadrat intr-un dreptughi galben, iar sistemul va putea emite un avertisment sonor pentru sofer si il va incadra pe pieton in dreptunghi rosu, daca este pericol”, a afirmat un alt cercetator al UTCN, Raluca Brehar.