ANPC, consumatori și furnizori – un triunghi al disproporționalității
D-na avocat Andreea Rusu precizează că a avut ocazia să vadă ambele aspecte ale legislației privind drepturile consumatorilor, atât din perspectiva consumatorului, cât și din cea a producătorului sau vânzătorului. Este larg cunoscut că legislația română nu este cea mai ușoară și clară, lăsând de multe ori loc interpretărilor. Nu de multe ori aceste lacune ale legii au ocazionat dificultăți celor determinați a le înțelege și respecta. În această postură sunt ambele tabere, fiind incorect a susține că nu există companii care să respecte dispozițiile normative.
Dreptul consumatorului de a fi corect și complet informat cu privire la achiziția efectuată, de a fi protejat de eventualele inconsecvențe sau erori era necesară. D-na avocat Rusu de la GrecuLawyers spune că au fost create autorități cu atribuții în domeniu și au fost adoptate dispoziții normative care oferă oportunitatea consumatorului de a reechilibra balanța.
Românii încep a-și cunoaște și recunoaște drepturile de care dispun, din ce în ce mai mulți alegând să se adreseze atunci când întâmpinau probleme către autoritățile abilitate în domeniu, respectiv Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor. Astfel, se poate constata o creștere a reclamațiilor în ultimii ani: în 2012 au fost înregistrate 53890 de reclamații, în 2013 au fost înregistrate 56368 reclamații, iar în 2014 au fost înregistrate 67270 de reclamații.
Se observă și la nivel european o tendință în a crește exigențele legale, în a soluționa problemele ivite în practică. Astfel, Comisia Europeană a dat publicității un comunicat de presă în care prezintă două proiecte de directive axate pe îmbunătățirea drepturilor consumatorilor. Cele două proiecte au fost transmise deja Parlamentului European.
Dintre cele două directive, impactul mai puternic asupra consumatorilor este produs de proiectul pentru o Directivă privind anumite aspecte ale contractelor pentru vânzările online și alte tipuri de vânzări de produse la distanță mai precizează D-na avocat Rusu.
În considerentele acestei propuneri se atrage atenția că, deși vânzările în mediul online reprezintă principalele tipuri de vânzări la distanță, nu pot fi neglijate și vânzările prin telefon sau prin poștă, pentru a nu distorsiona în mod nejustificat concurența, fapt ce ar avea un efect negativ asupra consumatorilor.
Trebuie precizat că această propunere de directivă vizează exclusiv vânzările de produse la distanță, nu și serviciile prestate la distanță, urmând a afecta prevederile OUG nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.
Astfel, D-na avocat Andreea Rusu spune că proiectul introduce un nou criteriu de apreciere a conformității bunurilor: bunurile corespund calităților și performanțelor indicate în orice declarație precontractuală ce face parte integrată din contract. Tot în noțiunea de conformitate a bunului se include și obligația ca acesta să fie livrat împreună cu accesorii precum ambalaje, instrucțiuni de instalare sau alte instrucțiuni pe care consumatorul se așteaptă, în mod rezonabil, să le primească.
O modificare importantă o reprezintă sarcina probei. Dacă anterior acestui proiect apariția unei lipse de conformitate, după 6 luni de la data livrării bunului, înlătură prezumția existenței lipsei de conformitate, prin noua directivă prezumția lipsei de conformitate la data livrării bunului se menține dacă această lipsă survine în interiorul unui termen de 2 ani de la data livrării produsului, răsturnând sarcina probei în favoarea consumatorului pe întreaga durată de valabilitate a garanției.
În privința garanțiilor comerciale se menționează ca orice garanție comercială obligă vânzătorul la respectarea condițiilor prevăzute în informațiile precontractuale, a celor curpinse în publicitatea desfășurată înainte sau la momentul încheierii contractului precum și a celor cuprinse în declarația de garanție.
O măsură menită a contracara publicitatea înșelătoare este prevederea că, dacă declarația de garanție va cuprinde condiții mai puțin avantajoase decât cele prevăzute în informările precontractuale sau în comunicările comerciale (publicitate), se vor aplica condițiile mai avantajoase din informări precontractuale sau comunicări comerciale.
Este important a preciza că dacă acestea vor fi adoptate în varianta transmisă legislația română va trebui modificată conform noilor prevederi în termenul de implementare dispus de directivă.
Deoarece ne aflăm în perioada sărbătorilor și a cadourilor este necesar a puncta importanța ce trebuie acordată clauzelor contractului ce se va încheia. Indiferent că vorbim despre o achiziție directă din magazin sau online, consumatorul intră într-un contract cu acel comerciant. Termenii și condițiile existente pe site-ul de achiziție sunt fundamentali în a înțelege modalitatea de exercitare a drepturilor, cel mai important în cazul cumpărării online fiind posibilitatea de a returna produsele în termen de 14 zile de la livrare, indiferent de motiv.
Dacă condițiile de contractare sunt specificate în OUG nr. 34/2014 în cadrul contractelor încheiate la distanță, situația este diferită în cazul achiziționării fizice. Din acest considerent consumatorul trebuie să cunoască condițiile în care achiziționează, garanțiile asociate produselor, calitățile acestuia. Legea nr. 449/2003, republicată, privind vânzare produselor și garanțiile asociate acestora oferă indicii asupra condițiilor necesar a fi inserate și respectate.
D-na avocat Rusu de la GrecuLawyers spune despre cunoașterea drepturilor consumatorului că va genera o echilibrare a disproporționalității existente la acest moment între comercianți și consumatori, un consumator diligent și informat fiind mai greu de înșelat și indus în eroare. O publicitate corectă și onestă, urmată de vânzarea unor produse conforme sau gestionarea acelor situații apărute prin transparență, comunicare și soluționare rapidă va oferi pe termen lung beneficii pentru ambele părți, comerciant și consumator.