Adrian Bîzgan, de la scannere de avioane la diagnosticarea bolilor în două ore
Cine este profesionistul Adrian Bîzgan și cum a ajuns el să lucreze pentru MB Telecom?
Printr-un noroc. În 2002, după un an de activitate în învățământul gimnazial, unde predam informatica, mi-am dat seama că mă plafonez și am început să caut alternative. Un prieten comun m-a dus la Mircea Tudor (MB Telecom) care își înființa atunci departament IT. La interviu mi-a povestit ce se întâmplă la MB Telecom și m-a întrebat ce știu să fac. În afară de ceva programare, i-am spus că nu știu să fac altceva (aveam 20 de ani), dar că dacă mă primește învăț și fac orice e nevoie. I-a placut. M-a primit. Am ajuns aici.
Drumul de la întins cabluri pe stâlpi până la management
În perioda 2002-2007 am participat și condus multe proiecte tehnice din domenile sistemelor de securitate, ingineriei traficului si automatizărilor industriale. În această periodă am acumulat foarte multe cunoștiințe tehnice, profitând din plin de experiența colegilor. M-am educat și am fost educat tehnic.
În perioada 2007-2014 am condus departamentul de Cercetare-Dezvoltare al firmei MB Telecom Ltd., am coordonat activitățile de cercetare-dezvoltare ale companiei, am înființat și condus un compartiment de proiecte prin care am accesat finanțări nerambursabile Europene și Naționale în valoare de peste 7 milioane de Euro și am coordonat procesele de achiziție a peste 400 de echipamente Hi-Tech de cercetare pentru dotarea CEECAI (un centru privat de cercetare pe 5.000 de metri pătrați cu 11 laboratoare). În anul 2013 am înființat Clusterul Tehnologiilor de Securitate, o asociație pe care o conduc în prezent, care reunește 14 companii și 1 organizație de cercetare care promovează cercetarea aplicată integrată în domeniul sistemelor de securitate.
Începand cu anul 2010 am debutat și ca antreprenor, dezvoltând până în prezent 4 start-up-uri inovative în domeniile metalurgiei, medicinei, stomatologiei și business intelligence, toate acestea având ca element comun preluarea unor rezultate ale cercetării și aplicarea lor în economia reală. Aceste start-up-uri sunt în plină ascensiune și au, în acest moment, active cumulate de 2.5 milioane Euro și o cifră de afaceri cumulată de 1,5 milioane de Lei.
Care sunt valorile profesionale pe care le apărați și în baza cărora vă desfășurați activitatea?
Cred în perseverență ca element esențial pentru succes. În viziunea mea, succesul este precedat de un drum lung, anevoios, pavat cu eșec. Perseverența împinge un individ pe scara evoluției succesului, iar lipsa ei îl condamnă la monotonie și liniaritate. Lucrez de mult timp în cercetare aplicată, unde dau greș în fiecare zi, până când, într-o zi, am succes. Doar perseverența mă ține pe drumul către succes.
Cum a venit ideea platformei de telemedicină?
Ca orice invenție, din nevoie. Am avut o problemă medicală, care nu era, din fericire, în sfera urgențelor. Era însă la frontiera mai multor specialități medicale și a fost nevoie de aproximativ o lună să identific și să vizitez toate specialitățile medicale necesare pentru a-mi rezolva problema. Fiind nemulțumit de consumul uriaș de timp, mi-am dat seama că serviciul medical este singurul tip de serviciu din lume care nu este orientat în jurul clientului, ci este orientat în jurul prestatorului. Când ai mașina „bolnavă” și o duci la service, nu ți se spune că trebuie să te mai duci pe la 3 alte service-uri și nu trebuie să ghicești diletant ce fel de mecanic/electrician/electronist/programator ar putea să știe să-ți repare mașina. Doar duci mașina, spui la recepție că este defectă și o primești înapoi reparată. De ce să nu fie așa și în medicină? m-am intrebat. Astfel că am început să lucrez cu partenerul meu, medic, la un concept care să furnizeze pentru bolnavii cronici un serviciu integrat, ce poate să genereze un diagnostic și un tratament în maxim 2 ore, la domiciliul pacientului, fără consum de timp și resurse, nici din partea pacientului, nici din partea medicilor specialiști care trebuie să participe la rezolvarea cazului.
Cum funcționează, mai exact, acest concept?
Schimbă paradigma serviciului medical, mutând pacientul în centrul serviciului dar eliminându-l ca mediu purtător de informație. Cu toții am plecat de la câte un medic specialist cu un bilet către alt medic specialist. MultiMed elimină această practică, furnizând o platformă de comunicație directă între specialiști.
Serviciul poate fi accesat prin intermediul unui call-center de unde se alocă o echipă mobilă care să se deplaseze la domiciliul pacientului. Echipa mobilă are la dispoziție o autospecială care serveste atât ca mijloc de transport pentru un medic cu specialitate medicină internă/generalist/UPU, un asistent și echipament pentru consult clinic, cât și ca incintă pentru analize de laborator. Astfel, în fiecare autospeciala există un laborator de analize medicale care poate furniza rezultate rapide necesare pentru stabilirea diagnosticului. Echipa mobilă utilizează echipamente pentru consult medical conectate într-o platformă de telemedicină, pentru a culege informațiile medicale, prelevează probe biologice și realizează un set de analize și explorări aferente unui pachet standardizat. Cu alte cuvinte, realizează un consult clinic. Toate informațiile culese sunt transmise întregii echipe medicale interdisciplinare care este convocată la o teleconferință on-line, în care membrii panelului (medici de diverse specialități) pot solicita evaluări clinice și analize suplimentare folosind echipamentele din dotarea echipei mobile, pot adresa întrebări suplimentare medicului de la fața locului sau pacientului și se pot consulta, între ei, în timp real. Dacă informațiile preluate sunt suficiente, panelul stabilește în consens diagnosticul și indicațiile terapeutice, semnează digital diagnosticul și indicațiile care vor fi tipărite și semnate olograf de medicul de la fața locului. Tot el va emite, pe loc, scrisoarea medicală.
Ce a implicat realizarea MultiMed?
Sute de ore de documentare tehnică, medicală și legislativă. Consultarea a zeci de specialiști din corpul medical. Mii de ore de muncă, în final.
Care sunt costurile utilizării ei pentru pacienți și pentru medici?
Pentru pacient, costul pentru un simplu consult este cu aproximativ 20% mai mare decât la o clinică privată. Dar se face acasă! Însă, pentru cazuri complexe, în care este nevoie de participarea a mai multor specialiști, costul total al pacientului scade cu până la 50% și, cel mai important, timpul necesar stabilirii diagnosticului și începerii tratamentului scade, poate de la zile, săptămâni, la 2 ore. Pentru medici nu există costuri, există doar venituri și avantaje de timp.
Care este feedbackul primit până acum?
Feedback-ul venit din partea corpului medical implicat în proiect este variat. Sunt persoane conservatoare, care sunt sceptice, și persoane care apreciază avantajele pe care le poate aduce acest sistem atât pentru pacient, cât și pentru medici. Valoarea adaugată majoră pe care o aduce sistemul este reprezentată de eliminarea barierelor de distanță prin transferul facil și instantaneu a informațiilor cu relevanță medicală către specialistii care pot fi localizați geografic oriunde în lume și care pot analiza și participa simultan în derularea cazului în timp real.
Datorită versatilității și aplicabilității în zona diagnozei și tratamentului bolnavilor cronici, serviciul de siguranță și urgență a orașului Geneva (echivalentul seviciului SMURD din România), la cea de-a 42 ediție a Târgului Internațional de Inventică de la Geneva (2014), ne-a acordat premiul său special, întrucât a apreciat în mod deosebit contribuția majoră pe care o poate avea această invenție la îmbunătățirea calității vieții pacienților, prin umplerea unui gol de servicii medicale pentru care există cerere și care acum este parțial satisfăcută de serviciile de urgență medicală, care astfel sunt deturnate de la scopul lor de a salva vieți, consumând timp în deplasări la domiciliu pentru solicitări ce nu întrunesc criteriile unei urgențe medicale.
Aplicațiile pentru această platformă sunt multiple: în primul rând, în România poate servi ca o completare în serviciile operatorilor publici sau privați de sănătate, în zonele în care clinicile lipsesc, sunt mici sau sunt slab dotate. O categorie aparte de pacienți o reprezintă persoanele greu deplasabile (precum bătrânii sau persoanele cu handicap locomotor) pentru care acest serviciu medical inovativ conduce la o creștere semnificativă a calității vieții. O altă aplicație este de tip umanitar, pentru țările subdezvoltate, unde infrastructura medicală lipsește cu desăvârșire, unde nu există bani pentru construcția de spitale și medicii sunt foarte puțini. În astfel de cazuri, invenția poate aduce în acele zone, cu minim de investiție financiară și umană, medici specialiști din țări dezvoltate care pot contribui de la distanță la stabilirea diagnosticelor.
Ce așteptări aveți?
MultiMed nu-și propune să schimbe locul unde se face medicina, de la spital în casa pacientului, ci să răspundă unor nevoi pentru anumite categorii de pacienți, față de care, în momentul de față, nu există o alternativă rapidă. MultiMed își propune să devină standardul pentru răspunsul de primă linie a sistemului medical la nevoile pacienților bolnavi cronici.
Planuri pentru anul viitor?
Extindere internațională. Concepul MultiMed a fost transformat în realitate în Romania printr-un proiect-pilot finanțat de Uniunea Europeană, prin Programul Operațional Sectorial Creșterea Competitivității Economice. Voi încerca să export conceptul și modelul de afacere în țările dezvoltate, pentru a acoperi nișa serviciilor integrate la domiciliu și să îl promovez, totodată, și către țări în curs de dezvoltare, unde nu există infrastructură medicală.