A.N.I.M.A.R.E.A. audientei in prezentari (II)
Concret, cele opt initiale din acronimul A.N.I.M.A.R.E.A. audientei se refera la urmatoarele etape:
Atmosfera propice prezentarii;
Numele prezentatorului si al temei;
Implicarea publicului;
Multumiri pentru prezenta si atentie;
Avantaje pentru participanti;
Rolul si responsabilitatea prezentatorului;
Etapele prezentarii;
Armonizarea agendelor.
Primele patru etape (A.N.I.M.) au fost prezentate pe scurt intr-un articol precedent. Iata acum in ce constau urmatoarele patru etape:
Avantaje pentru participanti
Dupa primele doua-trei minute in care obiectivul cel mai important este captarea atentiei, publicul este pregatit sa afle care sunt motivele pentru care sa ramana atent si pe parcursul prezentarii. Cu cat avantajele pe care le ofera prezentarea ta sunt mai mari si mai concrete, cu atat mai mari sunt sansele ca publicul sa ramana atent si implicat pana la final.
De exemplu, cateva avantaje pe care le poate oferi o prezentare despre psihologia persuasiunii sunt:
- afli cum sa eviti manipularea pe care o exercita marketerii si politicienii si castigi mai mult control asupra deciziilor tale;
- afli care sunt cele mai puternice instrumente de convingere pe care le folosesc expertii in marketing si lobby politic;
- devii mai credibil in timp foarte scurt pentru ca poti folosi tactici de credibilizare instantanee;
- stabilesti obiective de comunicare clare si puternice, prin care iti imbunatatesti rata de succes in orice negociere;
- inveti metode verificate prin care sa faci prezentari eficiente si convingatoare.
Aceste avantaje sunt tot atatea motive pentru ca participantii sa asculte in continuare. Un minim de trei avantaje/motive este de obicei suficient pentru ca vorbitorul sa isi atinga scopul: sa castige majoritatea participantilor de partea sa.
Rolul si responsabilitatea prezentatorului
In aceasta etapa este momentul sa oferi audientei raspunsul la o intrebare arzatoare: "Cine esti tu sa ma inveti pe mine ?". Practic, este momentul-cheie al construirii credibilitatii. Faptul ca te afli pe scena ar trebui sa fie justificat de competenta, experienta si rezultatele tale.
Ce poti sa faci in acest scop ? Ofera audientei o experienta personala sau o serie de rezultate remarcabile care sa te aseze intr-o pozitie de expert sau mentor. De exemplu, daca ai scris o carte in domeniul despre care urmeaza sa vorbesti, mentioneaza acest lucru, intrucat statutul de autor iti confera legitimitate. Chiar daca nu esti expert in domeniu, dar ai acceptat sa tii un discurs, este bine sa oferi o perspectiva unica asupra temei respective, pe care sa o argumentezi cu exemple din experienta personala.
Etapele prezentarii
Dupa ce ai castigat suficienta credibilitate si ai captat atentia grupului ar fi de dorit sa vii in intampinarea unei alte nevoi importante a audientei: nevoia de structura. Ca participanti la un eveniment, spectacol sau conferinta, oamenii au nevoie sa cunoasca durata. Daca nu este satisfacuta aceasta nevoie de incadrare in timp, oamenii isi pierd focalizarea atentiei.
De aceea, in acest stadiu este important sa precizezi care sunt etapele de lucru ale prezentarii si duratele lor. Astfel, participantii isi creeaza un orizont de timp in care se simt confortabil sa iti ofere intreaga lor atentie.
Armonizarea agendelor
Ultima etapa din A.N.I.M.A.R.E.A. audientei se refera la armonizarea agendelor. Uneori, in prezentarile cu public (conferinte, seminarii) participantii se simt cu adevarat implicati atunci cand pot pune intrebari si stabilesc impreuna cu vorbitorul cateva reguli de conduita. De exemplu, prezentatorul poate solicita participantilor sa se implice oferind exemple din propria lor experienta sau poate genera asteptari vorbind despre activitatile pe care le va propune grupului.
Etapele din A.N.I.M. A.R.E.A. audientei functioneaza cu mici ajustari pentru orice tip de discurs (conferinta, training, pledoarie, speech motivational etc.). Important este ca in acest mod beneficiezi de o structura clara pe care poti construi restul argumentatiei.
O ultima sugestie: umorul este important. In primele zece minute ofera-le participantilor cel putin doua ocazii sa zambeasca.
Inspiratie!