A.N.I.M.A.R.E.A. audientei in prezentari (I)
Intrucat la inceputul discursului atentia audientei este maxima, nivelul de stres al vorbitorului este la cote inalte. In consecinta, posibilitatea ca el sa faca "greseli" este mai mare decat in restul discursului.
In acest articol gasesti un model eficient de planificare a primelor zece minute ale prezentarii. Am creat acest instrument studiind cateva zeci de vorbitori publici profesionisti si combinand metodele lor in activitatea mea. Daca vrei sa tii sub control cea mai importanta etapa a oricarei prezentari (deschiderea), articolul de fata ar putea fi cel mai util text pe care l-ai citit in ultimii ani.
Modelul se numeste A.N.I.M.A.R.E.A. audientei. Fiecare litera din acest acronim este initiala unui cuvant-cheie din deschiderea prezentarii. Iata pasii:
Pasul 1: Atmosfera
Chiar inainte sa incepi sa vorbesti, exista o multime de lucruri pe care le poti face pentru a-ti asigura succesul. De exemplu, modul in care este aranjata camera, iluminatul, sonorizarea, muzica de debut, modul in care te imbraci, tipul de materiale pe care publicul le primeste etc. Important este sa te asiguri ca fiecare participant beneficiaza de confortul de care are nevoie pentru a obtine rezultatele asteptate. Asigura-te ca fiecare detaliu este pus la punct si creeaza o atmosfera de confort si curiozitate.
Pasul 2: Numele
O modalitate simpla de a incepe orice discurs, dupa formula de adresare (buna ziua) este sa spui care este numele tau si care este tema pe care urmeaza sa o prezinti, simplu, scurt si direct. De exemplu: Buna ziua, numele meu este Andy Szekely si urmeaza sa va prezint "Tactici de credibilizare instantanee" . In acest mod, raspunzi unei intrebari legitime a participantilor: Care este tema si cine prezinta?
Pasul 3: Implicarea
In afara de credibilitatea vorbitorului, probabil cea mai importanta parte a inceputului unui discurs este interactivitatea vorbitorului cu publicul ascultator.
Implicarea audientei presupune sa determini publicul sa raspunda la intrebari, intr-o maniera cat mai pozitiva. Probabil cel mai bun mod de a obtine acest rezultat este sa folosesti intrebari care se refera la o experienta universala, la care este aproape imposibil de raspuns cu NU.
De exemplu: "Cati dintre voi ati fost pusi in situatia de a vorbi in public in ultimele sase luni?" sau "Cati dintre voi aveti de facut o prezentare de afaceri in urmatoarele trei luni?" In mod evident, daca audienta este formata din oameni de afaceri, majoritatea celor prezenti va raspunde cu DA la aceste intrebari. Astfel captezi atentia si interesul audientei, pentru ca oamenii anticipeaza ca urmeaza sa oferi informatii valoroase in legatura cu ceva ce ii intereseaza direct.
Pasul 4: Multumirile
Daca primesti ceva valoros de la o alta persoana, obiceiul este sa ii multumesti. Cand vorbesti in public, cel mai valoros lucru pe care il poti primi este atentia grupului. Multumeste anticipat participantilor pentru prezenta, pentru atentie si pentru timpul pe care l-au alocat pentru prezentarea ta. Faptul ca recunosti valoarea timpului alocat de participanti te situeaza ca vorbitor in "aceeasi tabara" cu publicul si creeaza o punte de legatura cu acesta. In plus, sugereaza ideea ca stii care este valoarea timpului lor si ca te simti responsabil sa il folosesti eficient.
Cei patru pasi pe care i-am parcurs pana acum se desfasoara de regula foarte rapid (dureaza 2-3 minute).
Urmatorii patru pasi intra in detalii in privinta continutului (ce urmeaza sa primeasca participantii si de ce este important acest lucru).
A.N.I.M.A.R.E.A. audientei are urmatorul avantaj major: ofera o structura usor de urmarit pentru orice vorbitor – oricare ar fi continutul prezentarii, pasii animarii sunt aceiasi.
In cazul in care, din cauza stresului, pierzi sirul ideilor, ai la dispozitie o structura logica la care sa te intorci.
De regula, faptul ca realizezi ANIMAREA completa a audientei in primele 10 minute ofera grupului suficiente motive sa te asculte in continuare. Aceasta este conditia esentiala pentru succesul intregii tale prezentari.
In partea a doua a acestui articol vei afla urmatorii patru pasi ai animarii audientei, cum sa castigi increderea publicului in cel mai scurt timp, chiar daca nu esti un expert in domeniul in care urmeaza sa vorbesti.
Inspiratie !