5 obiceiuri cărora ar trebui să le pui capăt în 2012
Dar detaşarea pe care ţi-o dă un concediu mai lung m-a ajutat să realizez ce este cu adevărat important pentru cariera mea profesională – şi care dintre activităţile mele nu fac decât să îmi dea iluzia că am făcut un progres. Iată mai jos activităţile la care o să renunţ complet în 2012 – şi la care poate ar trebui şi tu să renunţi.
Răspunzi ca o maimuţă dresată
Orice expert în productivitate şi randament din lume îţi va spune să îţi verifici emailurile la intervale regulate – să zicem, la fiecare 90 de minute – în loc să dai mereu „refresh“ ca o potaie pavloviană. Bineînţeles, aproape nimeni nu ascultă asemenea sfaturi, pentru că există studii care au arătat că aşa-numita „programare prin care intervalul la care răspunzi la emailuri devine ceva reflex“ este, de fapt, pentru creierul tău, ca un automat de joc ce funcţionează cu monezi. Însă, după ce am stat o lună departe de serviciu – şi mi-am verificat emailurile doar o dată pe săptămână – am văzut la cât de puţine mesaje trebuie să răspund imediat. De fapt, la niciunul. Nimeni nu va muri că a aşteptat 90 de minute până i-ai răspuns la email – iar asta îţi va permite să duci multe lucruri până la capăt şi să realizezi ceva concret în decursul zilei tale de muncă.
Ţii cont de tradiţii pe care nu le pui sub semnul întrebării
Am invitat-o recent pe o prietenă la un eveniment de networking de prim rang. „Pot să îţi confirm în ultimul moment?“, mi-a răspuns ea. „Weekendul ăsta e ultimul în care mai am timp să caut felicitări electronice şi nu am trimis până acum nici măcar una. Sunt stresată!“. Pe moment, s-ar putea că, din cauză că nu ţi-ai îndeplinit o “obligaţie” (precum cea de a trimite la toată lumea felicitări de sărbători), să ai un sentiment de vinovăţie. Dar, dacă vrei să avansezi profesional, oare o felicitare de sărbători – care se va pierde în “potopul” de felicitări care se revarsă în perioada aceea din cutia postală – o să schimbe cu ceva lucrurile?. Dacă vrei să îţi faci conexiuni, fă ceva neobişnuit: contactează-i pe oamenii aceia într-o altă perioadă a anului, dă-i fiecăruia un telefon sau, şi mai bine, întâlneşte-te cu persoana respectivă faţă în faţă. Ideea e să te intrebi dacă obiceiurile tradiţionale de business pe care le respecţi îţi aduc într-adevăr rezultatele pe care le doreşti.
Citeşti conştiincios lucruri enervante
Am aproape o duzină de abonamente la ziare şi reviste – rezultatul unor oferte speciale foarte imbietoare (ceva de genul 10$ pe tot anul!) şi al impulsului irepresibil de a nu rata nici o informaţie care ar putea să aibă o importanţă crucială. Dar, după ce am trecut timp de o lună prin “detoxifierea” de ziare şi reviste, am fost în stare să reflectez şi să îmi dau seama care din ele ma fac să mă simt mai bine şi îmi dau o senzaţie de “proaspăt” – şi pe care le citesc “din simţul datoriei”. Revista “The New Yorker”, deşi nu e de business, îmi lărgeşte perspectivele şi e o adevarată plăcere să o citesc. Publicaţiile tehnice, cu layout-uri ciudate şi caractere prea mici? Nu mă omor după ele. Acum “plivesc buruienile” şi mă limitez la doar cateva publicaţii esenţiale.
Depui o muncă pe care nu merită să o faci
Pe la începutul carierei mele, am fost încântată să câştig un contract pe 5 ani de un sfert de milion de dolari. Asta a durat până când m-am trezit la realitate: era un contract guvernamental, plin de mecanisme de raportare ridicole, care stipula că îţi poţi recupera banii investiţi în rate mici şi cu asemenea complexităţi administrative, că storceau orice urma de bucurie şi profit din munca ta. Până la urmă, când guvernul a făcut tăieri de bugete peste tot, iar contractul meu a fost şi el “retezat”, a fost pur şi simplu o binecuvântare. Acum pun în rezervă şi sub semnul întrebarii orice angajament, fie cu guvernul, fie cu firmele private, care pare să îmi dea mai multe bătăi de cap decât merită.
Faci lucrurile mai complicate decât ar trebui să fie
Cu ceva vreme în urmă, m-a abordat o colegă cu o idee. Vroia să iau parte la un eveniment de dezvoltare profesională pe care îl organiza în oraşul ei şi în care urmau să apară diverşi speakeri şi consultanţi. Ea recomandă să ne sunăm de două ori pe săptămână în următoarele opt luni de până la eveniment. “Ai mai organizat până acum un asemenea eveniment?”, am întrebat-o eu. “Chiar poţi să îi aduci pe participanţii pentru care-l organizezi? De ce nu testezi mai intâi cererea?”. Când nimic nu s-a concretizat, am realizat că tocmai mă scutisem de o muncă de o jumătate de săptămâna – ce s-ar fi irosit în teleconferinţe inutile – fiindcă am insistat să ne asigurăm că evenimentul trebuia să fie “ceva real” înainte de a investi ceva în el. Aşa cum arată Eric Ries în noua sa carte, “Start-up-ul svelt”, chiar dacă creezi cel mai bun cod sau cel mai bun produs din lume, tot efortul va fi fără rost dacă clienţii tăi potenţiali nu ajung să şi-l dorească. Mai bine testează-l des încă de la început, ca să te asiguri că nu-ţi pierzi timpul.
Eliminarea celor 5 activităţi de mai sus mă va scuti, cel mai probabil, de sute de ore de muncă în acest an – timp pe care-l pot consuma pentru a îmi extinde business-ul şi pentru a face lucruri care chiar contează şi dau rezultate. Imaginează-ţi căror activităţi anume ai putea să le spui “stop” – şi cum ai putea să profiţi cel mai bine de timpul câştigat în felul acesta.
Dorie Clark este consultant în strategie şi a lucrat cu clienţi precum Google, Universitatea Yale şi Naţional Park Service. Este autoarea cărtii ce va apărea pe piaţă în curand “Ce urmează?: Arta de a-ţi reinventa brandul personal”.