5 greșeli care te îndepărtează de obținerea unui job
1. Nu „ți-ai făcut temele”
Cercetările cu privire la compania în care dorești să te angajezi înseamnă mai mult decât un search pe Google. Pe lângă asta, înseamnă să mergi la interviu cu niște intrebări corecte, care să dovedească faptul că ai făcut puțină cercetare și că te interesează postul oferit de ei. Caută-l pe responsabilul de HR pe LinkedIn ori Facebook, familiarizează-te cu el (virtual). Caută, tot în Social Media, și compania pentru care ai aplicat. De cele mai multe ori, aici vei găsi cele mai multe noutăți.
2. Exersează-ți răspunsurile
Știi doar că mai toate interviurile, pe lângă elementul surpriză, au și o serie de întrebări cheie. Vino cu răspunsurile de acasă, exersează-le cu un prieten sau în fața oglinzii. Astfel, în momentul interviului, vei fi mai sigur pe tine și vei părea mai competent în ochii potențialilor angajatori.
3. Fii sigur pe tine!
Nu inspira nesiguranță! Și, cel mai ușor să faci asta este să eviți folosirea expresilor de genul „sper”, „poate”, „să îmi dau seama”, etc.
4. NU întreba de salariu!
Este un mare turnoff pentru angajatori. Concentrează-te pe a-îi face să te adore, să te vrea în echipa lor. Îți vor spune singuri, la un moment dat, în cadrul discuției și despre renumerație.
5. Follow-up-ul
Este groaznic să pleci de la interviu și să aștepți să fii căutat, în cazul în care ai fost „admis”. O abordare benefică este ca atunci când pleci de acolo să întrebi când ai putea primi un răspuns, când vei știi ce decizie au luat. Ulterior, trimite-le un email de mulțumiri. „Insistențele„ făcute profesionist pot să te ajute să obții jobul.
Follow-up-ul este însă o chestiune delicată. Începe chiar de la primul contact cu angajatorul, când ai aflat că a pus la dispoziție un post și ți-ai trimis C.V.-ul. Nu suna după ce ai făcut asta, ca să vezi dacă a fost recepționat. Asigură-te că, prin ceea ce ai trimis, îi vei face pe ei să fie interesați de tine și să te cheme la un interviu.
Să nu uităm, totuși, că procesul de recrutare pentru un job se aseamănă cu un proces clasic de vânzare, în care candidații trebuie să urmeze o serie de pași. Un element pe care mulți îl omit sau îl percep greșit este chiar acest follow-up. Nu face și tu ca ei!
Unde greșesc candidații sau ce să ai grijă să nu faci
Principalele greșeli pe care le poate face un candidat pe parcursul unui proces de recrutare sunt legate de așteptări și managementul emoțional al întregului proces.
Una dintre cele mai frecvente ține de un nivel greșit de așteptare legat de frecvență și rapiditatea cu care va primi răspunsurile, iar în lipsa acestora acumularea unui nivel ridicat de frustrare care poate afecta întreg procesul de căutare a unui job în continuare.
A insista cu prea multe emailuri sau telefoane mi se pare riscul cel mai mare, putând avea un efect contrar celui așteptat.
În egală măsură, absența unei scrisori de mulțumire și de reconfirmare a interesului, în special după interviu, poate avea același efect, sugerând lipsă de interes.
Trei beneficii ale follow-up-ului
Principalele beneficii ar fi legate de faptul că această practică confirmă interesul pentru jobul disponibil, confirmă înțelegerea cerințelor jobului și subliniază avantajele sale (mai ales după interviu) și, nu în ultimul rând, poate asigură o colaborare pe termen mai lung, pentru alte posturi disponibile în cadrul aceleași companii.
Cât de important este follow-up-ul pentru un angajator? Poate schimba părerea acestuia?
Principalul mesaj pe care îl transmite această abordare este legat de interes, precum și o confirmare a unei abordări profesionale a lucrurilor.
În încheiere, cum ar spune o „clasică” în viață: SUCCESURI!