1001 de feluri in care sa spunem”Craciun fericit!”
Indiferent daca este vorba despre intalniri interne, cu parteneri de afaceri, sau cu jurnalisti, cu furnizori, comunicarea este favorizata si chiar potrivita. De obicei, au loc sesiuni de evaluare a modului in care a fost parcurs anul, intalniri de stabilire a strategiei pentru anul ce urmeaza, petreceri in care sunt sarbatoriti membrii echipei si top performerii. Sunt perioade de reasezare si de pregatire pentru un nou "svung". Pe langa acestea, urmeaza urarile si cadourile. Ele sunt o forma de a pastra traditia colindatorilor – cea care spune ca urarile sunt menite sa aduca noroc si protectie pentru anul care urmeaza.
Pe multi perioada ii terifiaza pentru ca necesita o implicare destul de personala si directa. Trebuie sa formuleze mesaje, trebuie sa se gandeasca la cel mai potrivit cadou si toate acestea par extrem de complicate. Se face adesea apel la "cutuma" si la elementele-standard sau se cauta "retete". Ele, ca de obiciei, nu exista. Exista raporturi si relatii si exista expresia directa a unor ganduri sincere, de sarbatori. Mai exista eticheta la care se raporteaza toate celelalte gesturi.
Un mesaj formal, simplu -"Va dorim un an nou fericit" -, dar scris de mana si semnat de intreaga echipa, este una dintre formulele-standard. Arata atentie si grija pentru calitatea directa a raportului. Nu este prea inspirat, ba chiar destul de rece.
Cat de formal sau informal isi permite sa fie un CEO? Depinde de tipul de relatie stabilita anterior. Un mesaj formal pentru un prieten de business poate parea nepotrivit si invers, de asemenea.
Variantele mai calde trebuie sa fie atent formulate si lista de adresanti atent selectata. O referire la Craciun ar putea leza partenerii de afaceri care nu considera aceasta sarbatoare la fel de importanta. De asemenea, trebuie evitata alunecarea catre mesaje siropoase, care in contextul unor afaceri foarte "sharp" ar putea parea ridicole.
Pentru formula print, se aleg de obicei mesaje sigure, iar acestea se completeaza cu mesaje personale. Iata cateva exemple:
"Un an nou prosper si putina tihna, macar de sarbatori. <
"Lasati in urma toate cele ce v-au intristat in anii ce-au trecut, pastrati doar bucurie, inspiratie si noroc pentru toti anii urmatori. <
"In rolul de colindator pe care mi-l asum cu bucurie, va urez un an bun si energie pentru a va implini planurile despre care mi-ati vorbit cu atata pasiune. <
Scrisul de mana este semnul atentiei crescute; semnatura de mana inseamna doar atentie-standard. Trimiterea doar a cartii de vizita, fara semnatura este putin "prea" standard.
Transmiterea "tehnica" prin curier intern sau extern depinde de timpul de distributie si, desigur, de siguranta pe care ti-o poate oferi serviciul. Imi amintesc un fel de "cosmar" personal – cand o foarte distinsa si draga jurnalista m-a sunat sa-mi multumeasca pentru felicitarea de Craciun cam prin luna mai a anului urmator. A fost caraghios, oricum, pentru ca felicitarea plecase cu doua saptamani inainte de Craciun, prin posta.
Cadourile sunt urmatoarea provocare. Conform cutumelor, suma alocata pentru un cadou nu ar trebui sa depaseasca 50-75 de Euro. Multe companii – in special cele multinationale – au proceduri de protectie anti-coruptie, care prevad obligativitatea raportarii acelor cadouri care depasesc aceste sume.
Selectarea cadoului, in mod ideal, ar trebui sa aiba in vedere o pasiune sau un interes cunoscut al destinatarului. Tipul de relatie stabilit intre CEO si primitor este cel care dicteaza registrul in care se poate alege cadoul. De asemenea, fiecare industrie are propriile reguli (industria bancara si cea de avocatura, de exemplu, sunt in registrul mai clasic, in vreme ce, telecomunicatiile sau IT&C-ul vor fi mai permisive).
In aceasta categorie se incadreaza noul album de arta cu lucrarile unui artist indragit de destinatar sau ultimul CD cu concertul favorit de pian/interpretat de un artist interesant etc…
De cele mai multe ori – din lipsa de timp – se apeleaza la registrul-standard, care include fie sticla de vin vechi, fie setul pentru vin, cutiile de office golf sau obiectele de scris pretioase, gentile/mapele speciale de birou, din piele de Cordoba, de exemplu, agendele sau office gadgeturile. Concluzia ramane aceeasi: cadoul si mesajul de sarbatori sunt incarcate de semnificatii in plus. Trebuie sa fim familiarizati cu acestea ca sa stim ce mesaje transmitem, de fapt. Daca demersul este doar un "musai" – ca asa se face, se dau cadouri – mai bine pastrati bugetul pentru altceva. Doar daca puteti utiliza prilejul pentru a arata in mod autentic faptul ca va pasa si tineti la destinatar, resursele merita investite.