1 din 2 tineri români își doresc să înceapă propria afacere
Raportul a fost realizat, la inițiativa Amway, de către compania de cercetări GfK și oferă informații și date despre atitudinea oamenilor, cu vârsta +15 ani, cu privire la antreprenoriat și independența financiară.
Studiul realizat pentru România în 2013 arată că românii au un potențial antreprenorial foarte ridicat, peste media globală, și că posibilitatea unui venit suplimentar este cel mai motivant factor:
- Datorită atitudinii pozitive față de antreprenoriat, potențialul antreprenorial al respondenților din România a cunoscut o creștere remarcabilă cu 8% ajungând la 41%, față de 33% în 2012, depășind media tuturor țărilor sondate (39%).
- 70% dintre respondenții români consideră începerea unei afaceri proprii ca fiind un pas important și de bun augur în carieră. Această pondere egalează media la nivel internațional și o depășește pe cea a țărilor din Uniunea Europeană, cu un punct procentual.
- Potențialul antreprenorial în România este de 41%, 4 din 10 persoanele sondate fiind dispuse să își înceapă o afacere. Această cifră este peste media de 39% a tuturor țărilor incluse în studiul Amway. De asemenea, 1 din 2 tineri români cu vârsta de până la 39 de ani, doresc să înceapă o afacere proprie.
- Pentru respondenții din România, factorul decisiv care îi motivează să ia în considerare începerea unei afaceri proprii îl constituie “perspectiva unor venituri suplimentare” (53%), mult peste media la nivel internațional (29%).
- Respondenții cu studii superioare au un potențial mai ridicat pentru antreprenoriat (87%).
- Cele mai mari provocări și impedimente le reprezintă “obligațiile financiare care pot genera falimentul” (45%) şi “pericolul crizei economice” (23%).
“Pentru Amway contează foarte mult motivele și atitudinea oamenilor cu privire la antreprenoriat care stau la baza modelului nostru de afaceri. La nivel global, Amway, lider mondial în vânzări directe, se bazează pe eforturile depuse de mai mult de 3 milioane de Întreprinzători Privați Autorizați. Raportul Amway are ca scop principal încurajarea dezbaterilor publice cu privire la antreprenoriat și reiterarea rolului edificator pe care acesta îl joacă în economia de astăzi. Consolidarea spiritului antreprenorial contribuie la creșterea economică și a nivelului de trai. Tocmai din această cauză, Amway dorește să propulseze și promoveze antreprenoriatul în România și la nivel global. Prin urmare, noi punem rezultatele sondajului la dispoziția publicului, pentru a fi dezbătute la nivel cât mai larg și a fi aduse la cunoștința cât mai multor formatori de opinie, acționarilor principali ai marilor companii, dar și altor jucători importanți din piață", a declarat Ioana Enache, Director General al Amway România și Bulgaria.
Atitudinea generală cu privire la antreprenoriat
La nivel internațional, în medie, atitudinea față de antreprenoriat este pozitivă, în proporție de 70%. În România, ponderea se ridică la același nivel.
Evaluând rezultatele pe diferite grupuri demografice, o atitudine pozitivă față de antreprenoriat s-a observat în rândul respondenților cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani (79%), dar și în cazul studenților (83%). Mai mult decât atât, 87% dintre respondenții cu studii superioare denotă o atitudine foarte pozitivă față de antreprenoriat, în timp ce 61% dintre persoanele din aceeași categorie se pot vedea începându-și propria afacere.
Beneficii materiale contra beneficii non-materiale
Când vine vorba de a începe o afacere ca ocupație secundară, factorul cel mai motivant pentru respondenții din România, în special pentru absolvenții de facultate, îl constituie posibilitatea obținerii unui venit suplimentar. Procentul lor, de 53%, este de aproape de două ori mai mare decât media internațională, de 29%.
Independența financiară față de un angajator este al doilea factor ca importanță pentru români, atunci când se gândesc să înceapă o afacere pe cont propriu. La polul opus, împlinirea personală și alți factori non-materiali au importanță secundară pentru români (23%), spre deosebire de alte țări (media internațională: 38%).
Temeri: falimentul și criza economică
Potrivit raportului Amway privind antreprenoriatul la nivel global pentru 2013, un procent de 60% dintre respondenții români se tem de eventualitatea unui eșec, în timp ce media la nivel internațional este de 70%. Aceasta teamă de eșec este valabilă pentru toate grupurile demografice și este compusă, în principal, din doi factori: “obligațiile financiare care pot genera falimentul” (45%) şi “pericolul crizei economice” (23%).
Cei mai importanți factori meniți să încurajeze antreprenoriatul sunt "finanţarea publică şi creditele destinate începerii unei afaceri" (România: 46%; media internațională: 42%); “educaţia în domeniul antreprenoriatului şi învăţarea abilităţilor de business” (România: 35%; media internațională: 33%) și "birocrația redusă" (România: 33%; media internațională: 29%).
Când vine vorba de politică, mass-media și societatea în ansamblu, respondenții români consideră contextul general din țara lor ca fiind nefavorabil antreprenoriatului. Evaluarea este chiar mai puternică în rândul respondenților cu studii superioare (26%).