“Loialitatea” cumpărătorului român. Ceva pe placul tuturor, între statistici și comportamente
În fapt, “aface cumpărături” a trecut cu mult dincolo de a procura lucruri necesare, potrivit specialiștilor și nu numai. Totul devenind o modalitate de a ne actualiza informaţiile despre lume şi de a ne actualiza pe noi înşine în raport cu ea. Se spune că, pe lângă necessitate, cumpărăturile înseamnă adesea distracţie, relaxare, noi experienţe, prilej de socializare…. Oare?
Rezultatele studiului GfK FutureBuy 2017 despre influenţa tehnologiei asupra comportamentului de cumpărare au scos la iveal[ date interesante. Studiul, realizat în 35 de țări, a analizat modul în care digitalul a schimbat atitudinile și comportamentele oamenilor față de cumpărături, de retaileri și de producători.
Practică tot mai frecventă
Astfel, căutarea de produse și servicii, de informații suplimentare despre ele și compararea prețurilor sunt comportamentele de cumpărare pe internet cu cel mai rapid ritm de creștere în ultimul an în România.
Peste jumătate dintre utilizatorii de internet din mediul urban folosesc Internetul mai des decât acum un an pentru a găsi produsele pe care și le doresc sau pentru a afla detalii despre acestea. Este important pentru ei să găsească ușor detalii despre caracteristicile produselor, demonstrații despre cum funcționează, rețete sau acces ușor la recenzii. Acest lucru este deosebit de important pentru anumite categorii, cum ar fi produsele electro-IT, îmbrăcămintea, produsele financiare sau jucăriile, pentru care canalele online sunt mai importante atunci când fac cumpărături.
Compararea prețurilor din diferite magazine este o practică tot mai frecventă pentru 45% dintre cei chestionați, România situându-se peste nivelul global la acest capitol, fapt care arată atenția sporită pentru găsirea celui mai bun raport calitate-preț pentru produsele căutate.
4 din 10 respondenți au folosit mai des față de anul trecut motoarele de căutare ca ajutor la cumpărături, iar 31% au utilizat aplicații ale retailerilor. Telefonul mobil a devenit cel mai important instrument de shopping pentru 46% dintre români.
Provocare pentru retaileri
56%, față de 45% la nivel global, spun că apreciază când site-urile web le fac recomandări pe baza intereselor lor, arătate în vizitele anterioare.
Oricât de mult și-ar dori marketerii loialitate față de produsele sau magazinele lor se pare că aceasta este din ce în ce mai greu de obținut.
Comparația mai ușoară a produselor și a prețurilor, la un click distanță, pune presiune asupra prețurilor. Pentru a câștiga loialitatea clienților, retailerii trebuie să se gândească în permanență la modalități de a crește valoarea pe care o aduc, îmbunătățind experiența la cumpărături. Cu așteptări tot mai ridicate privind ușurința și rapiditatea cumpărăturilor, oriunde și oricând, sunt tot mai importante formulele care îmbină foarte bine canalele online și offline.
Interesant este faptul că, peste jumătate dintre consumatorii români sunt de acord cu afirmația că retailerii, advertiserii și brandurile influențează mai puțin ca oricând decizia de cumpărare.
Studiul a fost derulat în România în iulie 2017, pe un eșantion de 1.000 de respondenți utilizatori de Internet din mediul urban, cu vârsta de minim 18 ani.