“Chipul” succesului”: Un lider bun dezvoltă noi lideri
În 2012, odată cu venirea în Valoris Center a colegei mele Dana, mi-am reconfirmat faptul că leadershipul NU este un one-man show! Desigur, nu este imposibil, însă nu este recomandat să faci asta. Vei sfârşi prin a te epuiza, poate înainte să îţi atingi obiectivul sau, chiar dacă reuşeşti, nu vei mai avea energie să îţi savurezi succesul.
Să asiguri dezvoltarea pe termen lung a unui departament, să creşti o echipă şi să formezi profesionişti pe care te poţi baza – aceasta este adevărata măsură a valorii unui lider. Beneficiul este unul pe termen lung, întrucât aceşti oameni nu se vor limita la simpla executare, ci vor aduce propriul feedback, contribuind la îmbunătăţirea activităţii per ansamblu.
Revenind însă la exemplul anterior, Dana s-a alăturat companiei noastre într-o perioadă în care Valoris Center era încă o firmă destul de mică. Activitatea departamentului economic se limita la activităţile elementare ce ţin de această zonă, conform prevederilor legale. Plăteam salarii şi taxe, transmiteam rapoartele necesare către instituţiile de stat, efectuam plăți către furnizorii de servicii şi utilităţi şi aşa mai departe. Totul conform cu norma, dar… cam atât!
Totuşi, pe măsură ce portofoliul nostru se diversifica şi vânzările creşteau, se simţea o nevoie tot mai presantă în ceea ce priveşte dezvoltarea unei structuri în zona analizei financiare. Aveam nevoie de cineva care să meargă dincolo de poziţia de simplu executant, de cineva cu o viziune de ansamblu, cu abilităţi de planificare şi, mai presus de toate, cu perspectivă. Primul lucru pe care l-a făcut Dana a fost să evalueze departamentul pe care l-a preluat şi situaţia financiară a companiei. Următorul pas a fost să îşi formeze echipa, cu răbdarea pe care doar un finanţist o poate demonstra. A „pariat” pe oameni tineri, recrutaţi în mare parte din rândul angajaţilor existenţi. Şi-a făcut timp pentru fiecare dintre ei, i-a învăţat ce au de făcut, cum să îşi stabilească obiectivele, cum să comunice eficient şi, cel mai important, să obţină rezultatele dorite.
Dezvoltarea companiei a dus, implicit, la dezvoltarea departamentului său, Dana ajungând să coordoneze activităţi suplimentare. Aşa a luat naştere o nouă idee: crearea unei linii de business distincte, ce oferă servicii de recrutare şi închiriere de personal.
Realizarea principală a Danei a fost formarea unei echipe care să urmărească atingerea obiectivelor Valoris. A mizat pe experienţa oamenilor din contact center: a luat specialişti în telemarketing şi customer support din echipa existentă şi le-a oferit susţinerea de care aveau nevoie pentru a-şi dezvolta noi abilităţi într-un alt domeniu de activitate. Este vorba despre tineri curioşi prin excelenţă şi dornici de dezvoltare profesională. Mă aştept, aşadar, ca noua divizie să îşi tripleze cifra de afaceri în 2017, luând în considerare faptul că însăşi piaţa muncii este catalizatorul noului business.
Uneori oamenii te surprind, iar experienţa m-a învăţat că, atunci când găseşti o persoană care demonstrează iniţiativă, pasiunea de a-i învăţa pe alţii, dar şi dorinţa continuă de a învaţă ea însăşi, o investiţie în acel om poate fi cel mai profitabil şi înţelept lucru pe care l-ai făcut vreodată. Cred cu tărie că aceasta este trăsătura principală a unui bun lider: să-i identifice pe oamenii cu potenţial de leadership, să investească în ei, împărtăşindu-le din cunoştinţele şi experienţa sa şi apoi să le ofere libertatea necesară pentru a pune în practică ce i-a învăţat. Succesul afacerii va urma firesc.
Cristina Man,
Director General Valoris
Articol preluat din numărul 232/noiembrie 2016 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici