Conferința Educația 4.0: Care vor fi meseriile viitorului și ce abilități caută companiile la noii angajați
Care sunt competențele de care are nevoie tânăra generație pentru a face față provocărilor viitorului, cum îi ajutăm să se integreze în piața muncii pe românii care nu au lucrat niciodată și cum asigurăm o educație exemplară propriilor copii – sunt doar câteva dintre temele ce au fost dezbătute pe 16 octombrie, în cadrul evenimentului Educația 4.0 – Educația de care avem nevoie pentru economia viitorului, organizat de Revista Cariere.
La eveniment au participat atât reprezentanți ai sistemului de învățământ, ai domeniului HR, cât și specialiști din diverse arii conexe. Scriitorul și diplomatul Teodor Baconschi a fost Keynote Speaker al evenimentului.
Una dintre temele ce au generat dezbateri aprinse a fost cea a meseriilor viitorului.
„Avem nevoie de oameni care să creeze sistemele automate ce vor fi necesare în companiile viitorului. Totodată, ținând cont că totul se promovează în zona de social media, avem nevoie de oameni care să știe cum să gestioneze o comunitate în zona de online. Acestea sunt abilități pe care școlile nu le dezvoltă foarte mult și încercăm să le dezvoltăm noi, ca angajatori. Totodată, îi ajutăm pe tineri să dezvolte soft skills. La Politehnică se fac cursuri de C++, dar nu există specializări pentru gaming. Or, noi suplinim prin cursuri speciale aceste lipsuri”, a spus Grigoriada Stroe, HR & Operations Director, Ubisoft Romania, Ubisoft Ucraina și Ubisoft Serbia.
Totuși ce abilități trebuie să dezvolte tinerii de astăzi așa încât să fie pregătiți pentru joburi care nici nu au apărut încă pe piața muncii? Romeo Urjan, Director de Operatiuni în cadrul SN Nuclearelectrica SA a fost de părere că ”ar trebui insistat în special pe inteligența emoțională, soft, skills și pe abilitățile de învățare, pentru că tinerii trebuie pregătiți pentru meserii care nu știm cum vor fi peste 20 de ani”.
Însă nu doar sistemul de învățământ este responsabil de educarea copiilor. Un rol extrem de important revine părinților, a spus Teodor Baconschi: „Necorelarea între ce pregătesc universitățile și ce caută companiile e notorie în România. Dar era ea evitabilă? Nu poți pregăti pentru meserii care nu știi că vor exista peste 20 de ani. De aceea e bună averea bunei educații – pentru că astfel poți învăța copiii să fie creativi și să facă din asta un stil de viață”.
Problemele învățământului dual în România
O altă temă abordată a fost cea a învățământului în sistem dual. Invitații au pus accentul în special pe provocările cu care se confruntă școlile profesionale în România.
„Există multe provocări, iar una dintre ele ține de mentalitatea părinților, care ezită să își trimită copiii la o astfel de școală. Însă trebuie să mergem pe ideea că aceia care nu sunt buni la matematică și română, poate că au alte calități și se pot îndrepta spre o calificare. Apoi, o altă provocare ține de manualele pentru aceste calificări, care sunt foarte vechi. Atunci când elevii fac practică la angajatori, se poate dezvolta un curriculum pentru acele specializări care să fie mult mai adaptat nevoilor elevilor”, a spus Cristina Gheorghe, membru în Task Force pe Educație din cadrul Coaliției pentru Dezvoltarea României.
1,6 milioane de români nu au avut niciodată un job
O problemă la fel de importantă ca educația tinerilor este însă și integrarea în câmpul muncii a celor care nu lucrează.
Ștefan Pălărie, Trainer & Consultant & Manager Educațional a susținut o prezentare ce a avut ca punct de pornire o statistică îngrijorătoare a Eurostat: 1,6 milioane de persoane ce fac parte din populația activă a României nu au avut niciodată un job. Cum poate rezolva România această problemă?
„Cei mai mulți dintre cei care spun că nu au lucrat niciodată au în special studii medii. Alte state care au încercat să rezolve problema acestor oameni au avut numai de câștigat. De exemplu, Marea Britanie colaborează cu ONG-uri care încearcă să integreze aceste persoane, iar integrarea profesională le permite să salveze o mulțime de fonduri ce erau anterior plătite ca ajutor social”, a spus Ștefan Pălărie.
Revista Cariere mulțumește partenerilor evenimentului: Rompetrol, Nuclearelectrica, JA România, Ubisoft, Romanian Software, Linguaskill, La Fântâna și Kafune.
Mai multe despre Conferința Educația 4.0, puteți afla din articolele:
Ce lipsește sistemului românesc de învățământ ca să fie eficient
Foto credit: Daniel Tolea, paparatzi.ro