Ce experiențe creezi pentru copiii tăi? Dar pentru echipa ta? Dar pentru tine?
Câte dintre valorile, credințele și dorințele noastre se regăsesc cu adevărat în experiențele și situațiile pe care le creăm în viața și în munca noastră, pentru noi și pentru ceilalți? Când acest lucru nu se întâmplă, adeseori nu adevărul lipsește, ci conștiința de sine și funcționalitatea.
EXPERIENȚE PENTRU COPII
Vulnerabilitate și încredere
Simon van Booy este unul din scriitorii mei preferați. În limba română i-a fost publicată o singură carte, “Viețile secrete ale îndrăgostiților“. Simon Van Booy are cea mai subtilă, rafinată, sofisticată și delicată paletă de sensibilitate pe care mi-a fost dat să o descopăr la un scriitor.
Într-una din scrierile sale pentru New York Times, Simon van Booy povestește despre cum își crește fetița, cum construiește legătura sufletească dintre ei și cum îi inspiră fetiței sale încredere în el și în viață. Pregătind micul dejun împreună, tatăl face în așa fel încât fiica lui să-i arunce, de la frigider, ouăle pentru micul dejun. Iar el le prinde de fiecare dată, pentru ca fiica lui să știe că îi poate încredința, cu încredere, tot ce este fragil și delicat în viața ei.
Cadoul cu cadouri
De Crăciun un tătic mi-a spus că se gândea să împacheteze cadourile pentru fiul său într-un singur cadou mai mare, dar în sistem Matrioska. Mi s-a părut nostim și jucăuș. Ulterior, însă, m-am gândit că ar fi interesant și util ca unele dintre cadourile-matrioskă să fie obiecte obișnuite, pe alocuri chiar banale, în așa fel încât cadoul să fie un ansamblu complex, în care să alterneze extraordinarul cu normalul, valoarea materială cu cea emoțională, luxul cu simplitatea, uimirea cu funcționalitatea.
Viața este la fel de complexă și cuprinde de toate – multe și diferite, așteptate și neașteptate, dorite și negândite, visate și neplănuite. Toate sunt firești, toate sunt necesare, toate sunt de integrat, de acceptat, de primit, de gestionat. Viața construiește acest ansamblu cu înțelepciune – pentru a genera funcționalitate prin diversitate, ritm, contrast, dinamică, flux, învățăminte, conștientizări, întrebări, asumări, deveniri.
EXPERIENȚE PENTRU ADULȚI
Ce experiențe creezi pentru echipa ta?
Dacă vrei ca oamenii tăi să dea ce-i mai bun în ei, atunci le respecți abilitățile, deciziile, inspirația, capacitatea? Dacă îi vrei capabili să decidă, să acționeze, să aleagă, atunci le oferi libertate și încredere? Dacă vrei să fie originali și autentici, atunci le faci loc să fie ei înșiși? Dacă vrei să fie inovatori și să-și asume riscuri, atunci creezi în organizația ta un spațiu de singuranță psihologică? Dat fiind că sunt oameni maturi, îi tratezi ca pe niște adulți? Dacă vrei să evolueze și să performeze, atunci creezi oportunități pentru ei? Dacă vrei să rămână lângă tine, îi controlezi, îi forțezi sau îi loializezi?
Ce experiențe creezi pentru tine?
În ce fel contribui la abundența pe care o dorești în viața ta? Dacă îți dorești abundență de autenticitate, de încredere, de creativitate, de sinceritate, de afecțiune, de mijloace materiale, de iubire, de normalitate, de sănătate, de funcționalitate în ce fel contribui tu la toate acestea? Ce aduci în spațiul de unde vrei să iei, cum contribui la sursa de resurse de care vrei să beneficiezi?
Acționează conștient și cu (bună) intenție.
A acționa conștient înseamnă a nu planta plopi pentru a culege pere și nici răchită pentru a culege micșunele. A acționa cu intenție înseamnă a ști unde vrei să ajungi, ca să știi cam pe ce drum să apuci. Iar funcționalitate fără bună intenție nu se poate.
Astăzi, a fi conștient este mai important decât a fi inteligent, semnalează Bob Rosen și Emma-Kate Swann în cartea lor „Conscious: The Power of Awareness in Business and Life” (Conștiența – Puterea conștienței în afaceri și în viață”). Lumea noastră se schimbă mai repede decât ne putem noi adapta. Prinși ca într-o capcană de viteză, complexitate și incertitudine, mulți dintre noi nu sunt pregătiți pentru această accelerare și funcționează pe pilot automat. Conștiența ne ajută să gândim mai profund, să învățăm mai repede, să colaborăm mai bine. Cu cât suntem mai conștienți, cu atât mai repede ne adaptăm și cu atât mai performanți devenim.
Oprah Winfrey vorbește mult despre rolul intenției în ceea ce facem și povestește cum, pentru a se asigura că ea și echipa sa aveau să facă alegeri bune și să ia deciziile potrivite, la începutul fiecărei ședințe stabileau împreună care era intenția lor pentru emisiunea pe care o pregăteau – ce urmăreau, ce doreau să obțină prin acel proiect, care era tipul și amploarea impactului urmărit. Făceau asta pentru ca pe parcus să nu se abată de la drum, luați de valul unor eventuale ambiții, temeri, orgolii, nesiguranțe, vanități, mândrii, conduși fiind de alte vise sau de alte dorințe – mai mult sau mai puțin conștiente.
În mod similar, și Anke Baak propune o conștientizare și asumare a intenției în cadrul echipei, dar în ceea ce privește tipul de interacțiune dorit. „Într-o echipă, puteți să cădeți de acord asupra regulilor de interacțiune (rules of engagement). Înainte de a începe să lucrați împreună, puteți decide în ce fel vreți să colaborați, cum vreți să comunicați. De exemplu, în sesiunile noastre, noi întrebăm: Cum dorim să fim împreună? Vreți să stimulați deschiderea, vreți opinii autentice, vreți ca oamenii să-și împărtășească viziunea? Dacă asta vreți, atunci exprimarea opiniilor nu ar trebui să fie percepută ca un atac. Iar dacă lucrurile se complică, vă puteți reaminti unul altuia despre regulile de interacțiune asupra cărora ați căzut de acord la început”, propune Anke.
Chris Nel ne-a vorbit despre diferența dintre a reacționa din frică (react) și a acționa cu înțelepciune (respond). De exemplu, tendința de a învinovăți și agresivitatea sunt însemnele fricii. Putem genera situații sănătoase și funcționale atunci când ieșim din starea de teamă și ne regăsim liniștea și echilibrul. Când nu ne mai aflăm în zona de maximă securitate putem să cooperăm și să colaborăm, ne recâștigăm capacitatea de a vedea și de a lua în considerare opțiuni mai multe și mai potrivite.
Așadar, pentru copiii noștri putem crea experiențe cu rol educativ, ghidator. În mod similar, pentru noi înșine și pentru adulții din viața noastră este important să generăm, conștient și cu intenție, experiențe funcționale care să facă posibilă și să susțină realitatea pe care dorim să o construim.
Liderii conștienți dau ce-i mai bun în ei, provocându-i și pe ceilalți să facă la fel. Leadershipul nu ține de funcție, lider poate fi oricine. Acționând conștient și cu bună intenție, liderii vor fi mai eficienți în a-i inspira pe ceilalți să îi urmeze.