Când rama nu-l face pe om, ci invers
De ce ați ales o asociere cu mediul creativ, al oamenilor din advertising, PR și brand management?
Liliana Marin: La ”The Best of Eurobest” , unde subiectul serii a fost ”creativitate europeana în comunicare”, a participat un public interesant, care are un gust exersat și multă deschidere la nou. Sunt oameni tineri, inteligenți, cu idei, care călătoresc, explorează, experimentează. Printre ei se regăsesc și cei care seteaza trenduri, dar și cei care le depistează și adoptă. Dacă avem o privire de ansamblu la capitolul stilistică, descoperim că în România purtatorul de ochelari e mai conservator și mai reticent la capitolul experiment, față de mediul de afaceri occidental, unde și oamenii de business din multinaționale și antreprenorii și partizanii profesiilor liberale sunt mult mai „curajoși”. Așa că, într-un astfel de context, tinerii români interesați de creativitate europeană desenează publicul ideal, dacă îți propui să activezi în România o „revoluție” stilistică. De altfel, s-au lasat antrenați cu naturalețe în jocul „ce rama se potrivește cu jobul, personalitatea și trăsăturile mele”.
Cum și când ați știut că veți deveni consultant de stil și că veți da exact recomandarea potrivită ?
Eu sunt optometrist, aceasta e meseria mea. O practic de peste 25 de ani, cu aceeasi placere. În urmă cu aproape 20 de ani am decis să încep pe cont propriu, deschizând un magazin de optică medicala. Treptat, dincolo de zona medicală, care era unul dintre serviciile oferite cumparatorului de rame, ne-am extins aria de expertiză. Și la rugămintea clienților care nu erau mereu siguri de opțiunile lor, și în urma evenimentelor internaționale la care participam și unde se lansau trendurile, am început să ofer consultanță la capitolul „stil”. Ramele de ochelari sunt, din punctul meu de vedere, cea mai importantă bijuterie, mai ales pentru cei unde look-ul e un subiect relevant la locul de muncă, chiar dacă „felul în care arăți” e un adevăr nerostit. Ochelarul este ceea ce pui pe față și, de aceea, un instrument, o carte de vizită și-o cheie în care te prezinți lumii. Machiajul, felul în care îți porți părul și felul în care îți alegi accesoriile spun multe despre cine ești, despre cine vrei să fii, despre mediul în care te învârți, despre valorile tale. Așa că „ce rama de ochelari” mi se potrivește e un subiect la fel de important ca ținuta.
Aveți și clienți dificili sau oameni care vin cu temele facute și știu exact ce ramă vor?
Se întamplă de multe ori să vină clienți (de obicei tineri), care să ne spună ce ramă vor, pentru că au văzut la prieteni, prin reviste sau prin spoturi. Uneori intuiția lor funcționează, dar, de cele mai multe ori, descoperă, din dialogurile cu noi, că sunt rame care li se potrivesc mult mai bine. Când alegi o ramă pentru cineva sigur ca e important să fii la curent cu trendurile, să fii actual și relevant, dar, mai important decât asta, e să respecți structura și personalitatea celui pe care îl consiliezi. Nu ochelarii îl îmbracă pe om, ci personalitatea acestuia trebuie să fie frumos valorizată de ramă.
Pentru ca ați vorbit de trenduri, care sunt cele pe care le vedeți integrate mediului de business și creativ de la noi?
Cel mai interesant subiect în materie de trenduri nu sunt ele, în sine, ci felul în care le integrezi. De exemplu, să spunem că vrei să pigmentezi aspectul prezentatorilor tv de la televiziunile de știri. Legea nescrisă spune ”rama fără contur, maxima discreție”. În realitate, dacă obiectivul e ”condimentul stilistic” și accentuarea look-ului știriștilor poți opta pentru un Ray Ban sau un Pepe Jeans care să vitalizeze, împrospăteze și să dea caracter, pentru un Bulgari dacă vrei un plus de atenție pe zona de eleganță și rafinament, pe ultima colecție Chanel, dacă vrei să valorizezi predispoziția pentru artă și atitudine nonconformistă, fară să renunți la stil. Pentru clasa politică se integreaza lejer Mont Blanc, dacă sunt oameni care țin la eticheta și Alain Mikli pentru cei speciali și cunoscători ai brandurilor exclusiviste, de nișă.