Cand era mic, voia sa se faca astronaut. Acum este un alt fel de manager
Acum, peste ani si ani, Alex Boeru a ajuns managerul Bucharest Festival Orchestra, o orchestra privata despre care spune ca reprezinta "unul dintre pilonii miscarii indraznete culturale din ultimul timp din Romania".
Mama ar fi vrut sa se faca balerin
Povestea de iubire care s-a infiripat intre Alex Boeru si muzica are la baza o poveste cel putin amuzanta. Intr-o zi, mama l-a anuntat ca ar face bine sa se apuce de balet. Dupa ce si-a revenit din uimire, a inceput sa cerceteze lumea baletului si a aflat ca inseamna, printre altele, sa creezi expresii prin miscare, ca implica "ciorapei albi" si presupune o foarte mare grija fata de partenera. "Nefiind foarte experimentat in acea vreme in ceea ce priveste acest aspect, fiind mai degraba timid si interiorizat, am inceput sa evit propunerea, cautand ceva asemanator baletului, poate-poate schimbam ceva in privinta viitorului propus", marturiseste Alex Boeru.
Ajutat de bunica, dirijor de cor, si de unchiul lui, chitarist, a reusit sa-si schimbe destinul: abia terminase clasa a IV-a cand s-a prezentat la concursul de admitere al liceului de muzica "Dinu Lipatti", din Bucuresti. Voia sa studieze chitara, dar nu a avut noroc. Profesorul de chitara nu era in comisie si a fost repartizat la un alt instrument: cornul francez.
"La prima vedere, mi-a parut un instrument foarte greu de stapanit, ciudat si mult prea complex pentru un copil de 10 ani. Putina lume din pacate ii acorda atentie. Atunci, la fel ca si acum, cornul francez este un instrument dificil de inteles in momentul in care incepi pregatirea. Asta in ciuda frumusetii din punct de vedere melodic si a importantei majore pe care le are intr-un ansamblu simfonic si nu numai, pe care le descoperi ulterior", a povestit artistul.
De la muzica pop, la muzica clasica
Michael Jackson, Mariah Carey, Bon Jovi, Whitesnake si Whitney Houston era muzica pe care o asculta la casetofonul unchiului si a matusii. Asta se intampla pe cand era in clasele primare, pana sa intre "in universul complex, firesc si usor de asimilat" al muzicii clasice. Mai tarziu, a facut cunostinta cu Mozart, Bach si Beethoven, iar, in liceu, cu muzica romantica a lui P.I. Ceaikovsky, Richard Strauss si a lui George Enescu. Acum, marturiseste ca acest tip de muzica si-a pus amprenta asupra lui intr-un mod pozitiv, fara sa-l tina departe de alte genuri de muzica, cum ar fi EDM sau Dubstep.
Dar cea care are cel mai mare impact asupra lui Alex Boeru este muzica de film, fie ea simfonica, pop sau electronica: "Aici pot da cateva exemple de compozitori de gen esentiali – Thomas Newman, Jerry Goldsmith, James Horner, Alan Silvestri. Ne putem da lesne seama de cat de importanta este muzica facand un exercitiu simplu: oprim sunetul in timpul vizionarii unui film. Ne putem considera extrem de norocosi ca traim aceste vremuri, unde fiecare isi poate alege aprope orice armonie auditiva, in functie de starea emotionala sau fizica din momentul respectiv".
Bucharest Festival Orchestra
Si in muzica, considera Alex Boeru, exista dorinta de a imbunatati lucrurile din jur, de a pune in miscare rotitele productiei. Din acest motiv, este co-fondatorul ArtNetwork.ro, despre care spune ca a pornit din nevoia de a avea un punct de intalnire, o punte intre artisti, fie ei pictori, sculptori, balerini, arhitecti, muzicieni, dramaturgi, actori si cei ce apreciaza munca acestor artisti.
Inovatia nu s-a oprit aici. In acest an a pus bazele unei orhestre private – Bucharest Festival Orchestra, al carei manager este. "Din fericire, nevoia unei orchestre private, in Romania, este impartasita si de alti colegi ce au luat initiativa si, la randul lor au infiintat alte orchestre ce sustin concerte prin forte proprii, fara implicarea statului", a explicat Alex Boeru. Unul dintre cele mai importante proiecte ale Bucharest Festival Orchestra este "Aventurile Fantastice ale lui Peer Gynt", despre care spune ca este un proiect inedit in lume.
"Am sansa de a avea o privire de ansamblu asupra unui colectiv de oameni extrem de talentati si plini de energie, muzicieni ce se implica fara limite la fiecare concert ca sa creeze acte culturale autentice si sa demonstreze astfel, prin ceea ce fac pe scena, ca Romania inseamna mult, cel putin din punct de vedere cultural. Noi am demonstrat, in Romania, ca putem duce munca de echipa la un standard foarte ridicat fara a pune accentul pe individualitati", a asubliniat artistul.
Cele mai importante proiecte in care a fost implicat pana acum sunt:
– "Romanian Live Orchestra", in 2007, un proiect ce avut ca tema "Live vs Playback" si care a implicat artisti ca Elena Gheorghe, Andra, Paula Seling, Nicoleta Matei, Petrica Andrei, Mihai Traistariu;
– Hollywood Music in Bucharest", in 2011, spectacol pilot in Romania, ce a pus in scena proiectii video, muzica de film, dar si un dirijor si un om de cultura important din Austria, Gottfried Rabl, totodata orchestrator al celebrei coloane sonore "Piratii din Caraibe";
– "Aventurile Fantastice ale lui Peer Gynt", in 2014, un spectacol la care s-a muncit enorm in incercarea de a crea ceva cu adevarat nou in lume; saga lui Henrik Ibsen, adaptata zilelor noastre dupa o idee a lui Cristian Lupes, totodata dirijorul Bucharest Festival Orchestra.
Ce inseamna sa fii managerul unei orchestre?
Alex Boeru atrage atentia ca functia de manager al Bucharest Festival Orchestra presupune o foarte mare atentie asupra detaliilor in ceea ce priveste atitudinea instrumentistului, fie ca se afla pe scena, in concert sau la repetitii. "Consider ca acesta este cel mai important aspect al managementului orcarui ansamblu artistic de gen", subliniaza artistul.
"Este esential sa asiguri nu numai o buna organizare a timpului de repetitii, a locului de desfasurare a acestora, dar si sa previi eventuale probleme ce pot aparea pe parcurs, fiind vorba despre un ansamblu ce insumeaza 60-70 de instrumentisti, fiecare cu personalitatea sa distincta. Toate se reflecta, mai apoi, in ceea ce iti propui sa transmiti publicului, intr-un mod respectuos, cat mai sincer si natural", a marturisit Alex Boeru.
Il motiveaza zambetele oamenilor ce vin la concerte si pleaca fericiti acasa, si dorinta de a schimba ceva in bine in Romania, la scara macro. Cand e pe scena, simte ca are o responsabilitate imensa pe umeri, dar, in acelasi timp, se simte aproape de fiecare om din public.
Crede cu tarie ca, atat in viata personala, cat si in profesie, este bine sa credem in fortele proprii si ca orice lucru frumoas poate servi drept model. Pentru el, modelele de urmat in viata sunt oamenii puternici, care trec peste probleme cu adevarat dificile in viata (probleme de familie, de sanatate) sau care schimba in bine vietile multor oameni. Si, daca ar fi s-o ia de la cap, spune, cu tarie, ca ar face lucrurile foarte putin diferit: "Cred ca mi se potriveste viata pe care o traiesc".