Yazid Ichemrahen, campion mondial în patiserie la 24 de ani
Yazid Ichemrahen îşi începea cariera de patisier la o vârstă la care cei mai mulţi mulţi tineri nu ştiu ce îşi doresc să facă în viaţă. La 14 ani începea să studieze ca să obţină un certificat de aptitudini profesionale. Dar pasiunea lui pentru patiserie a început mult mai devreme.
"Am vrut dintotdeauna să fac asta. Am fost adoptat de o familie franceză şi cei doi fii ai lor erau patiseri. De la doi-trei ani am crescut printre patiseri şi am fost obişnuit cu asta. Făceam prăjituri cu iaurt, la început patiseria era un joc şi s-a transformat într-o pasiune, apoi a devenit pasiune. Când eşti tânăr, când ai patru-cinci ani, eşti lăudat când faci o prăjitură, chiar dacă nu este foarte bună. Şi eşti încurajat", povesteşte Yazid.
Când a început şcoala, tânărul şi-a dat seama că la cursuri nu sunt întotdeuana cei mai buni profesori pe care şi i-ar fi dorit. Aşa că a căutat pe net şi a bătut la uşile celor mai buni patiseri din Franţa, ca să înveţe. Uneori era primit, alteori refuzat şi atunci mai încerca o dată.
"Dar trebuie să fii perseverent şi să forţezi puţin destinul. Să faci alegerile potrivite. Eu n-am aşteptat niciodată să mi se întâmple lucruri. Niciodată. Am vrut mereu să am un avans", spune tânărul.
Aşa că la 14 ani lucra cu Vincent Dallet, la Relais Desserts International, apoi la Maison Pascal Caffet, distins cu titlurile de Meilleur Ouvrier de France și Campion mondial în patiserie. Ulterior deschide Pâtisserie des Rêves la Paris alături de Philippe Conticcini și Angelo Musa, Meilleur Ouvrier de France și Campion mondial. Cariera sa a continuat la celebrul restaurant La Chèvre d'Or de două stele Michelin, alături de chef Didier Elena, recompensat cu două stele Michelin.
La doar 19 ani Yazid Ichemrahen era chef patisier la restaurantul Cordeillan-Bage de două stele Michelin în Gironde, alături de chef Jean-Luc Rocha, Meilleur Ouvrier de France și adjunct al celebrului chef Thierry Marx timp de 14 ani. Lucrează apoi cu renumitul Joël Robuchon, numit "Chef of the Century" la Hôtel Métropole din Monaco, ca sous-chef patisier, și ulterior ajunge responsabil de cercetare și dezvoltare în cadrul grupului Blachère. În 2014, devine Campion mondial în patiserie și înghețată, și creează ulterior brandul YI Conseils.
L-am întrebat pe Yazid dacă patiseria este o meserie care se fură sau se învaţă. Ne spus că patiseria înseamnă 95% vizual, prezentare, dar se şi învaţă mult, pentru că sunt lucruri foarte tehnice care trebuie făcute.
Nu e puţin lucru să coordonezi o echipă, să fii sous-chef la doar 19 ani. Yazis spune că a nu a fost nevoie să se impună, ci doar să fie foarte bun în ceea ce făcea.
"Nu e vorba de vârstă, ci de credibilitate. Iar credibilitatea se face prin comportament. Trebuie să fii bun cu oamenii, e important. Am vrut mereu să fac tot ce îmi stă în putinţă. Mă trezesc în fiecare dimineaţă cu gândul să fac lucrurile mai bine decât în ziua precedentă. Am reuşit ajutându-mă de calităţlie umane. Şi este important să fii un bun profesionist, dar trebuie să ai şi o echipă bună alături", explică patisierul.
Atunci când vine vorba de experienţă şi mod de a lucra, tânărul ştie foarte bine ce vrea şi are deja un stil creat. De altfel, filosofia sa culinară constă în anu amesteca mai mult de trei gusturi şi trei texturi.
"Într-o prăjitură, dacă depăşeşti trei gusturi, dacă pui şi zmeură şi ciocolată şi alune de pădure şi fistic, ţie, ca specialist, îţi poate părea inovator, dar consumatorii nu înţeleg asta. Adesea găsesc un gust puternic, cum ar fi alunele de pădure, pe care îl potenţez cu puţină vanilie sau cu lămâie sau poate puţină sare şi asta e tot. Prăjiturile mele sunt simple. Chiar dacă eşti un mare chef şi ai o tehnică perfectă, nu trebuie să amesteci tot. Simplitatea face ca deserturile mele, creaţiile mele să ajungă la cât mai multă lume. Nu mă interesează să lucrez doar pentru cei bogaţi, vreau ca deserturile mele să fie înţelese de toată lumea. Vreau ca unui copil de 7-8 ani să îi placă ciocolata mea la fel de mult ca unui pasionat de ciocolată", explică patisierul.
Iar pentru ca deserturile sale să ajungă la cât mai multă lume, Yazid a deschis deja 14 patiserii, care au împinzit sudul Franţei şi încearcă să facă preţurile cât mai accesibile. De exemplu, o prăjitură costă 4,90 euro, poţi cumpăra trei prăjituri la preţ de două iar în ultima oră de program, în fiecare zi, pentru două prăjituri cumpărate, primeşti două gratuit. O politică comercialăprin care vrea să ajungă la cât mai mulţi oameni.
Tânărul a scris şi o carte şi spune că nu are pretenţia să fie un model, dar că încearcă să transmită mult din ce a învăţat.
"În cartea pe care am scos-o am vrut să retrasez puţin tot ceea ce am trăit, să spun povestea mea. Viaţa mea nu a fost una uşoară, am fost adoptat, am fost şi la orfelinat, am avut multe întâmplări dificile în familie, am pierdut mulţi oameni. Am vrut şi să vorbesc despre marii chefi care m-au ajutat să mă formez şi să dau un exemplu unor tineri care nu ştiu ce să facă cu viaţa lor. Vreau ca un tânăr de vârsta mea să capete putere atunci când citeşte cartea asta", adaugă Yazid Ichemrahen.
Fête de la Gastronomie/Sărbătoarea gastronomiei, o serie de evenimente care celebrează gastronomia franceză, este organizată în perioada 23-25 septembrie 2016, la București, de către Ambasada Franței în România, Camera de Comerț și Industrie Franceză în România, Institutul Francez din România și Business France alături de partenerii lor.
În fiecare an, Fête de la Gastronomie pune în valoare o tematică specifică care invită la descoperirea gastronomiei franceze. Tema aleasă pentru a ilustra ediția de anul acesta este „Les cuisines populaires – Bucatele de zi cu zi”. Tematica se referă la rețetele folosite pentru mesele de fiecare zi, în familie sau alături de prieteni. Simboluri ale vieții cotidiene, aceste preparate sunt simple, accesibile și se hrănesc din diversitatea lumii și imaginarul colectiv. Ele se reinventează în fiecare bucătărie personală, dar și în restaurante. Sunt preparate care valorizează produsele regionale, de sezon și care pun în evidență experiențele personale ale celor care le pregătesc.
Inițiată în Franța în 2011, pentru a sărbători intrarea în patrimoniul UNESCO a gastronomiei franceze, această inițiativă dorește să valorizeze produsele specifice – de la materie primă la farfurie, modul lor de preparare, de prezentare, precum și toate serviciile care s-au dezvoltat în jurul acestei arte.