Recomandare de weekend. Cavalerul Negru: Legenda Renaşte
Mi-a fost clar din 2005 că domnul Christopher Nolan ştie să structureze o poveste amplă şi să o spună până la capăt, însă nu fără excese. “The Dark Knight Rises” are o imagine ireproşabilă, lucrată de directorul de imagine Wally Pfister – premiat cu Oscar pentru Inception -, şi vă recomand să îl vedeţi în cinematografele IMAX. Efectele speciale sunt în nota aşteptată, dar mă întreb câte producţiile babane din ultima vreme au mai dat greş la capitolul ăsta?
Filmul începe cu o scenă impresionantă în care un avion este deturnat de un alt avion. E heist curat şi umflat cu pompa, mai potrivit pentru Mission: Impossible. Liderul grupului terorist este Bane (Tom Hardy), villain-ul acestui film, fără de care Batman/Bruce Wayne (Christian Bale) ar fi doar un miliardar filantrop şi politicos, care iubeşte o singură femeie toată viaţa şi se plimbă prin oraş cu un Lamborghini. Sunt sigur că fanii şi nu numai ei aşteptă multe de la Bane, mai ales după senzaţionalul The Joker. Bane e cel mai feroce răufăcător din toată seria. Poartă o mască care-i atenuează durerea constantă la maxilar şi are o voce înfiorătoare, mai şuierată ca a lui Darth Vader. Seamănă puţin şi cu Hannibal Lecter. E nemilos până la iraţional şi îşi ucide supuşii ca şi cum ar fi muşte. Fără să ştim foarte bine de ce, Bane şi armata lui de mercenari se pregătesc să asedieze oraşul Gotham.
Între timp, în Gotham City, Harvey Dent a devenit martir şi Batman este responsabil pe nedrept de moartea lui. Batman şi-a petrecut ultimii opt ani plimbându-se în baston prin partea de răsărit a castelului, iar contrastul dintre forma fizică în care se află el şi pseudo cyborgul Bane va transforma lupta dintre ei într-un fel de Rockey 7. Alte personaje noi sunt Selina Kyle (Catwoman), o spărgătoare versată şi deranjant de sexy, interpretată de Anne Hathaway, şi Miranda Tate (Marion Cotillard), o investitoare capabilă să salveze Wayne Enterprises şi interesată de noi surse de energie regenerabilă. N-am uitat de John Blake (Joseph Gordon-Levitt), în rolul poliţistului tânăr şi idealist, un personaj de care sunt sigur că vom mai auzi în viitorul Batman.
„Gotham are nevoie de un alt tip de erou,“ spune Alfred (Michael Caine), la fel de gomos şi parcă mai sentimental în rolul de tată surogat pentru Batman. În Gotham City Bane dezlănţuie iadul, dând un atac fulgerător la bursă, ceea ce ne duce cu gândul la mişcarea Occupay. Referinţele actuale nu se opresc doar la bursă, ci continuă cu ameninţarea nucleară şi terorismul post 9/11. Odată început, asediul continuă până la sfârşitul filmului. E ca și cum un trib barbar condus de sălbaticul Bane pune stăpânire pe Gotham City, amenințând că va arunca în aer orașul cu bomba nucleară. Se instaurează dictatura celor mulți și proști. Se instaurează o anarhie medievală, în care săracii îi linşează pe bogaţi şi îi supun la procese în care au două opţiuni: moartea sau exilul. Se aruncă în aer podurile, ceea ce face ca Gotham să devină un spațiu închis și izolat de restul lumii.
Nu doar personajele sunt multe, ci şi micile poveşti care compun întregul. O altă noutate sunt spaţiile noi, cum este închisoarea circulară săpată în pământ, un spațiu mitic, din altă lume şi alt timp, din care a reuşit să evadeze o singură persoană: un copil. Lupta dintre bine și rău e la fel de neclară ca și în The Dark Knight. Nolan încearcă să scoată adevăruri usturătoare despre natura umană, să găsească resorturi etice să justifice răul, numai că mai târziu le contrazice, răsturnând situația (gafă care a facut ca filmul din 2008 să fie doar aproape perfect). Batman este mult mai prezent și mai uman, şi parcă tot mai puţin Batman. Bane se foloseşte de oamenii de afaceri veroşi ca să-și ducă planul la capăt. O altă referinţă la criza financiară.
Finalul este reușit și surprinzător. Şi lasă loc de continuare. Însă Nolan se comportă ca un scriitor talentat, care face exces de metafore, din dorinţa de a spune mai mult decât e cazul. Scenariul nu este întotdeauna foarte clar. Sunt multe momente în care anumite personaje sunt introduse pe ecran şi abia prea târziu facem legătura cu rostul lor în film. Ştiu că Batman este un supererou, dar nu cred că aveam nevoie de atâtea replici nepotrivite cu situaţia şi tensiunea, care fac simţită presiunea comercială care apasă pe umerii lui Nolan.
Cronică preluată de pe moviestalker.ro
Intră aici pentru a afla cum poţi câştiga o invitaţie dublă la filmul Cavalerul Negru: Legenda Renaşte