Patru din cinci manageri, preocupati de stresul la serviciu. Doar o treime din organizatii iau masuri
Potrivit Sondajului european in randul intreprinderilor privind riscurile noi si emergente (ESENER), patru din cinci manageri europeni sustin ca sunt preocupati in legatura cu stresul la serviciu, ceea ce inseamna ca stresul la locul de munca este pentru intreprinderi la fel de important ca accidentele de munca (79%). Stresul generat de munca este foarte acut in munca din domeniul sanitar si social (89% din intreprinderile din acest domeniu considera ca stresul reprezinta o oarecare preocupare sau o preocupare importanta) si in educatie (84%).
Sondajul reliefeaza si faptul ca 42% din reprezentantii conducerii considera ca riscurile psihosociale sunt mai dificil de combatut, in comparatie cu alte aspecte legate de securitate si sanatate. Caracterul sensibil al problemei (53%) si lipsa constientizarii (50%) reprezinta principalele bariere in calea combaterii efective a problemelor psihosociale.
“In conditiile in care criza economica este in plina desfasurare, 79% din managerii europeni isi exprima preocuparea privind stresul la locul de munca, aspect care reprezinta deja o povara importanta asupra productivitatii europene”, a afirmat directorul EU-OSHA, Jukka Takala. “Totusi, in pofida gradului ridicat de preocupare, este deosebit de ingrijorator faptul ca doar 26% din organizatiile din UE au instituit proceduri pentru a combate stresul. Sondajul ESENER subliniaza importanta oferirii unui sprijin efectiv intreprinderilor pentru combaterea stresului, aspect esential pentru a putea asigura existenta unei forte de munca productive si sanatoase, necesara pentru relansarea performantei si competitivitatii economice in Europa”.
Participarea angajatilor, cheia succesului
Studiul ESENER mai arata ca probabilitatea succesului in punerea in aplicare a masurilor de sanatate si securitate este mai mare in intreprinderile in cazul carora exista o participare a angajatilor. Participarea angajatilor apare in special in cazul intreprinderilor mici, unde reprezinta un factor important pentru gestionarea efectiva a riscurilor psihosociale.
Masurile pentru combaterea riscurilor psihosociale precum violenta, stresul si hartuirea sunt aplicate cu o frecventa de aproximativ doua ori mai mare de catre intreprinderile care isi consulta angajatii decat de cele care elaboreaza masurile fara participarea angajatilor.
Lipsa resurselor, a banilor, a timpului a personalului, precum si a constientizarii sunt principalele bariere in calea combaterii aspectelor de sanatate si securitate. In Romania, lipsa resurselor este principalul obstacol in abordarea problemelor de securitate si sanatate, arata studiul, iar lipsa constientizarii apare ca obstacol in proportie de 69% in organizatiile autohtone.
54% din respondenti precizeaza ca angajatii sunt consultati in legatura cu masurile de abordare a riscurilor psihosociale si pana la 67 % raporteaza ca isi incurajeaza angajatii sa participe in mod activ la aplicarea si evaluarea masurilor. Romania, Danemarca si Norvegia raporteaza cel mai frecvent ca isi consulta angajatii si ii incurajeaza in mod activ sa participe la aplicarea masurilor, spre deosebire de Estonia, Ungaria si Luxemburg.