Flight Tracking, zboruri de pe întregul glob, sub forma unor linii trasate pe o hartă
Expoziţia Flight Tracking va fi deschisă publicului larg în perioada 7 martie-21 august 2013, de luni până vineri, în intervalul orar 10:00-20:00, şi este a doua din aceeaşi serie, fiind amplasată în lobby-ul sediului central al UniCredit Ţiriac Bank din Bulevardul Expoziţiei 1F, Bucureşti. Aceasta urmează expoziţiei Spatial Poetry, care a putut fi vizitată în intervalul 15 septembrie 2012-31 ianuarie 2013 şi a avut de asemenea în componenţă lucrări din colecţia UniCredit.
Semnificaţia lucrărilor nou-expuse este uşor de descifrat: zboruri de pe întregul glob, sub forma unor linii trasate pe o hartă, care leagă diverse puncte geografice. În sistemul cartografic digital, spaţiul este expus printr-o reprezentare schematică, în cadrul căreia fiecare element constituie un univers material codificat, cunoscut sau necunoscut privitorilor. Cei patru artişti prezenţi în această expoziţie au surprins patru zone geografice diferite, prin intermediul unor tehnici fotografice distincte. Fotografiile lor nu au însă obişnuita valenţă docu¬mentară, ci reprezintă interpretarea individuală a artiştilor în raport cu fiecare arie, strategiile vizuale alunecând mai degrabă spre o dimen¬siune abstractă decât trimiţând cu gândul la copertele unui ghid.
„Ca şi noi, cei patru artişti sunt nomazi într-o lume globalizată, călătorind în timp şi spaţiu şi surprinzând universuri prin filtrul imaginaţiei. Imaginându-ne trasee de zbor în timp ce stăm la birou sau mergem pe stradă, cu gândul la locuri pe care le-am văzut deja sau la care visam, putem înţelege cu uşurinţă felul în care culorile steagurilor tibetane se diluează, ajungând indescifrabile, o fostă mină argentiniană începe să semene cu o dună selenară, care, la rândul său, aduce cu o plajă supraexpusă din Italia, în vreme ce cunoscuta denumire a Muzeului Luvru pare a fi scrisă cu litere trasate cu graffiti, precum cele întâlnite deseori pe pereţii coridoarelor obscure din staţiile de metrou, ca semn ale marginalităţii urbane”, a explicat curatorul artistic al expoziţiei, Adrian Dan.
În cadrul expoziţiei, adevăratele coordonate geografice ale fiecărei fotografii sunt afişate alături de lucrare, servind drept instrument de interogare a percepţiei noastre. În ultimă instanţă, abstracţia fotografică şi cartogra¬fierea cu ajutorul imaginilor prin satelit nu sunt altceva decât repre¬zentări umane ale formelor şi spaţiilor. Sau, cu alte cuvinte, traiectorii ale zborurilor.
„Seria de expoziţii pe care le aducem în exclusivitate publicului român reprezintă încă un mod prin care noi înţelegem să ne implicăm activ în viaţa şi dezvoltarea comunităţilor în care ne desfăşurăm activitatea. Pentru noi este un mare succes faptul că putem împărtăşi cu publicul larg din România aceste opere, aparţinând unor artişti foarte apreciaţi şi reprezentativi în arta contemporană”, a spus Anca Nuţă, director Identitate & Comunicare în cadrul UniCredit Ţiriac Bank.
Lucrările
Massimo Vitali se concentrează asupra dimensiunii cotidiene a situaţiilor în care este implicat publicul larg. Compoziţiile sale se plasează în spaţii publice de agrement, precum plaje, discoteci, parcuri şi piaţete citadine, artistul lucrând cu preponderenţă cu imagini foto de dimensiuni mari, în care peisa¬jele şi comportamentul uman se contopesc. Lucrarea Mondello Monte Pellegrino 2 este dominată de perspectiva mării, presărată cu siluetele minuscule ale înotă¬torilor. Imaginile sale oglindesc vremurile actuale, vorbindu-ne despre obiceiurile şi ritualurile care simbolizează traiul modern, reflectând totodată peisajele contemporane, aflate într-o perpetuă schimbare.
Cautând încă de la început mijloace alternative de producţie şi reprezentare a operei de artă, Goran Trbuljak a redefinit statutul actului artistic, adresând întrebări radicale în legătură cu autonomia sistemului de muzee şi galerii şi cu mecanismul prin intermediul căruia un obiect este acceptat drept artă. În celebra staţie Luvru a metro¬ului parizian, Goran Trbuljak a utilizat semnul iluminat ca sursă de lumină a „fotogramelor” sale, ţinând timp de câteva secunde o coală de hârtie fotosensibilă în faţa fiecărei litere. Suprafeţele hârtiei la care nu a ajuns lumina par albe, iar cele expuse la lumină par negre. Cele şase fotografii developate dezvăluie o imagine negativă a cuvântului original, la scara 1:1.
Făcând parte dintr-un proiect derulat în 2005, pe amplasa¬mentul unei mari companii argentiniene producătoare de oţel, această imagine reprezintă mărturia abordării artistice a lui Carlo Valsecchi. Puternic atras de spaţii din industria grea, în cadrul cărora se străduieşte să instaureze un raport mai intim cu materia, fotograful explorează însăşi semnificaţia înregistrării imaginii, reducând procesul la caracteristicile sale esenţiale: forma şi culoarea. Fotografia este interogată în profunzime, fiind dusă la limita reprezentării în lucrarea Campana, B.A., Argentina, în care nu sunt vizibile altceva decât un munte de materie şi cerul portocaliu. Rezultatul este o imagine de o mare forţă expresivă, în care transfigurarea ireală exprimă puterea şi energia locului original.
Explorarea artistică a lui Darren Almond pătrunde în conceptul de timp ca durată, adică în raport cu forţele individuale ale percepţiei. Această cercetare îndreptată asupra timpului l-a determinat pe artist să exploreze o diversitate de locuri (adesea în regiuni extreme ale lumii), începând cu propria sa istorie, dar totodată făcând aluzie şi la memoriile colective, la istorie şi traditie. Mai exact, această operă de artă face parte dintr-o serie creată în Tibet, intitulată Infinite Betweens (Interspaţii infinite). Aici, în faţa templelor, a lăcaşelor sfinte şi de-a lungul crestelor sunt atârnate steaguri colorate, în semn de mulţumire sau ca ofrande. Credinţa spune că vântul, care face steagurile să fluture, împrăştie în aer rugăciu¬nile scrise pe ele, binecuvântând astfel împrejurimile. În viziunea lui Almond, fotografiile şi stea¬gurile devin nişte încântătoare compoziţii abstracte ale puterii şi energiei locului original.
Flight Tracking este a doua dintr-o serie de expoziţii în cadrul cărora sunt expuse lucrări din colecţia grupului UniCredit, expoziţii care vor fi deschise publicului din România şi care se vor schimba cu o frecvenţă de 4-6 luni.
Despre UniCredit Art Collection
Reprezintă una dintre cele mai valoroase colecţii de artă deţinute de mari companii din Europa. Remarcabilă prin amploarea istorică, UniCredit Art Collection include lucrări de o mare diversitate, de la artefacte preistorice mesopotamiene la lucrări ale unor maeştri precum Canaletto sau Tintoretto. Printre zecile de mii de piese care alcătuiesc această colecţie se numără şi operele unor faimoşi artişti clasici sau moderni, precum Yves Klein, Fernand Léger, Giorgio Morandi, Kurt Schwitters, Giuseppe Maria Crespi, Dosso Dossi, il Guercino, Oskar Kokoschka, dar şi cele ale unora dintre contemporanii de marcă, precum Christo, Georg Baselitz, Gerhard Richter, Andreas Gursky şi Andy Warhol.
Patrimoniul artistic este o oglindire a identităţii europene a UniCredit, pe care grupul este onorat să o exprime inclusiv prin colaborări pe termen lung cu muzee, parteneriate cu diferite expoziţii sau prin vernisaje precum cel anunţat cu această ocazie.