Cumpărați lingouri de aur? Surpriza eMAG de Black Friday. Plus: Cum explică Iulian Stanciu creșterea prealabilă a prețurilor
eMAG, brandul care a adus conceptul Black Friday în România, și-a dezvăluit cu câteva ore înainte de deschiderea oficială a zilei cu cele mai mari reduceri din an surpriza ediției: 1000 lingouri de aur de 24 de carate și 400 monede de aur de 22 de carate, în valoare totală de peste 1,5 milioane lei, au intrat în oferta retailerului pentru 20 noiembrie. Reducerea este de 10% față de prețul afișat joi, 19 noiembrie.
Oferite în parteneriat cu Piraeus Bank Romania, lingourile – disponibile în variante de 5, 10 și 20 de grame -, ca și monedele de 7,9881 grame, pot fi achiziționate doar online și plătite doar cu cardul. După achiziționarea produselor de pe site-ul eMAG, clienții vor fi contactați de consultanții băncii Piraeus pentru a stabili pașii următori. Lingourile pot fi ridicate direct de la sucursalele Piraeus Bank, dar proprietarii au de asemenea opțiunea de a le păstra în custodia băncii, în anumite condiții.
Oferta inedită face parte din strategia reluată în fiecare an cu ocazia Black Friday, respectând ideea potrivit căreia „online se poate vinde și cumpăra orice”, după cum spune Iulian Stanciu, CEO-ul companiei. „Am vândut în premieră autoturisme și carburanți, iar anul acesta, prin parteneriatul cu Piraeus Bank, vom avea în ofertă lingouri de aur, în continuare una dintre cele mai stabile monede de schimb de pe piețele internaționale.”
650.000 de produse, reduceri de 100 de milioane de lei, un maximum de 80%, o medie de 35%
Pentru 250.000 de tipuri de produse cât se poate de diverse – televizoare, telefoane mobile, laptopuri, electrocasnice, produse de îngrijire personală și cosmetice, produse pentru casă şi grădină, cărţi, articole sportive, produse pentru copii, mașini și produse pentru mașini – vor fi aplicate reduceri în valoare cumulată de peste 100 de milioane de lei, în procent de maximum 80% și o medie de 35%. Cele mai așteptate la vânzări sunt televizoarele, dintre care 17.000 vor fi în ofertă, smartphone-uri (60.000), laptopuri (15.000), frigidere (10.000), jucării pentru copii (20.000), parfumuri (25.000), anvelope (8.000), scaune și canapele (2.500), cărți (15.000), saltele (5.000), lopeți (3.000 – un produs vândut foarte bine în 2014), oale și tigăi (3.000) șamd. În oferta de autoturisme sunt incluse mărcile Fiat, Mini, BMW și Ford.
Clienții pot cumpăra vineri mașini de spălat la 599 de lei, scaune de birou la 49 de lei, anvelope de iarnă pentru Dacia Logan la 99 de lei, iPhone 6 la 1.999 de lei, consola Microsoft Xbox ONE + Joc FIFA 16 cu 999 de lei, iPad Mini 2 Space Gray la 699 de lei, apă de toaletă CK unisex la 79 de lei și Ceas de dama Michael Kors la 499 de lei.
Compania a creat special pentru Black Friday 2015 și o cutie nouă, neagră, purtând logoul evenimentului – pisica – și pentru care s-a creat o soluție de evitare a bandei adezive pentru ambalare.
Ca și în restul anului, clienții beneficiază de servicii precum 30 de zile drept de retur, deschiderea coletului la livrare, call center 24/7, Service Pick Up and Return, finanțare în rate prin eCredit, aplicația de mobil și „Plata cu un click”, serviciul de comandă instant prin swipe.
Cifrele pregătirilor & estimări
De nouă luni se pregătește retailerul pentru acest eveniment. Peste 1.200 de angajați se ocupă de el, 1.100 în zona de operațiuni și 100 în comercial. A fost investită suma de 4 milioane de euro în servere și dezvoltare de software pentru ca experiența clienților pe site și pe mobil să fie pozitivă, chiar și la 300.000 de vizitatori simultan. Suprafața de depozitare este de 55.000 de metri pătrați, echivalentă cu cea a 11 terenuri de fotbal, pentru 1 milion de produse deja pregătite. Iulian Stanciu estimează că vor fi vândute 650.000 de produse, cu valoare totală de 205 milioane de lei, peste vânzarea de anul trecut, de 165 milioane lei, când s-au vândut aproximativ 500.000 de produse.
Pentru livrare s-au încheiat parteneriate cu FAN Courier, Cargus, DPD, pentru ca toate comenzile să ajungă la clienți în perioada 21-29 noiembrie, înainte de minivacanța de Ziua Națională – 1 Decembrie.
Comunicare amânată
Evenimentele tragice produse în decursul a două seri de vineri din ultimele patru săptămâni, la București și la Paris, au determinat echipa de comunicare a eMAG să amâne cât mai mult popularizarea informațiilor relevante pentru eveniment, având în vedere titulatura „Black Friday”, care a dobândit conotații negative în context. S-a luat în considerare varianta redenumirii în ultima clipă, dar decizia finală a fost, după cum se poate vedea, păstrarea mărcii.
„Am încercat să ducem comunicarea cât mai târziu și cât mai departe. Ar fi fost foarte greu să schimbăm numele, am desenat toate elementele de comunicare și marketing. Presa vorbește despre Black Friday de ani de zile, iar brandul este atât de bine întipărit în mintea consumatorilor încât nu ar fi avut niciun sens să îl schimbăm. S-ar fi spus că «eMAG iar face o chestie de marketing» și n-ar fi avut un impact real. Clienții caută Black Friday. Așa că ne-am decis să păstrăm marca și să explicăm ce înseamnă”, a spus Iulian Stanciu marți, cu ocazia conferinței de presă în cadrul căreia au fost anunțate elementele și cifrele Black Friday 2015.
La Flanco, rețea deținută tot de Iulian Stanciu, reducerile se întind pe toată durata weekendului 20-22 noiembrie, cu argumentul că nu pot intra în magazin toți clienții potențiali de-a lungul unei singure zile.
Cum se explică creșterile de prețuri din preambulul Black Friday
Un enunț care revine cu ocazia fiecărei ediții Black Friday este cel potrivit căruia retailerii ar umfla intenționat prețul produselor pentru a masca reduceri inexistente sau mai puțin semnificative decât procentele afișate, o acuzație care vine din partea clienților, dar și a presei. Iulian Stanciu a explicat în cadrul aceleiași conferințe de presă cum se fac reducerile de-a lungul anului, de ce s-a creat această impresie, dar și că nu ar compromite brandul eMAG și al evenimentului de reduceri promovând reduceri false.
Cum procedează compania pe care o conduce? În cursul anului, jumătate din numărul vânzărilor se întâmplă în timpul promoțiilor. Restul de 50% din vânzări se fac la prețul normal, spune CEO-ul. Ca atare, programul promoțiilor este destul de stufos, între ele apărând perioadele cu prețul normal de vânzare. În mod firesc, se întâmplă la fel și înainte de Black Friday, însă impactul asupra cumpărătorului este opus: în toate celelalte cazuri, cum ar fi de pildă o săptămână de promoții de 10-20%, clienții nu vor căuta să observe o creștere semnificativă a prețului în prealabil.
eMAG
eMAG este compania care a adus în 2011 Black Friday pe piața din România. Fondat în 2001 de antreprenori români, eMAG este un pionier al pieței de comerț online din România. Prezent și în Bulgaria, Ungaria și Polonia, include acum și Fashion Days, Depanero și Conversion. Despre Fashion Days, recent preluat, Iulian Stanciu spune că are un mare potențial, având în vedere că piața de fashion din România este mai mare decât cea de electro-IT, cu o valoare totală de 3 miliarde euro anual, dintre care doar circa 200 de milioane reprezintă vânzări online. În Bulgaria, compania vinde de 45 de milioane de euro, iar în Ungaria – cu 1 milion mai puțin. În România, pentru tot anul 2015 se estimează vânzări de 450 de milioane de euro.