Cornelia Tihon – un artist pentru care nu s-a inventat imposibilul în muzică
Venită din Basarabia la vârsta de 10 ani și înfruntând numeroase dificultăți materiale, masterandă (cu notă maximă) a Conservatorului Bucureștean Cornelia Tihon este un artist pe cât de special pe atât de larg îndrăgit, care, la cei 30 de ani, interpretează genuri muzicale diverse (classic, rock, folclor, jazz) la 25 de instrumente aerofone (de la pai la tulnic sau bucium). Aceasta militează pentru omologarea naiului ca instrument de studiu la Academiile de Muzică din lume și pentru înscrirea în Patrimoniul UNESCO a „codului muzical”al tulnicăreselor din Apuseni.
Dar lucrul cel mai interesant este că cele mai multe dintre aceste 25 de instrumente sunt încă necunoscute publicului larg deoarece sunt fie inventate și manufacturate în serie mai mult decât limitată de meșteri populari după propria inspirație (spre exemplu, IORGAFONUL era până nu demult realizat în doar 3 exemplare ,deținute de inventatorul lui – Liubomir Iorga, de Bill Clinton – cu care acesta a avut prilejul să se întâlnească și de Cornelia Tihon), fie reconstituite după modele descoperite de cercetătorii arheologi ca aparținând erei precreștine (seria de OCARINE, de exemplu – premergătoare mult mai celebrelor „oluri de Cucuteni”).
Cornelia Tihon nu este un artist popular care cântă în timpul liber la pai, caval sau tilincă (primele instrumente tradiționale românești).Ea este proaspăt absolventă și masterandă a Conservatorului din București (sectia NAI), laureată la mai multe Festivaluri și Olimpiade de profil decât anii pe care îi împlinește, gata oricând să performeze în cele mai neașteptate formule și genuri muzicale sau să reprezinte România la diferite expuneri internaționale(Târguri și expoziții, concerte și lansări).
Numită de curând „Ambasador Hand2Hand” (organizație care numără deja 1936 de persoane din lume care activează și cotizează în scopul derulării unor programe educaționale în România și India), a primit o Bursă pentru Master în Belgia. Numai că la Bruxelles (ca oriunde în lume), instrumentele ei nu se studiază.
Este firească deci ambiția celei care a reușit chiar „să îmblânzească tigrii” ( în cele 2 recente spectacole ale Circului VARIETE GLOBUS în care realiza muzică live pentru momentele de dresură ) de a-I face pe străini să înțeleagă că la nai se poate interpreta la fel de virtuoz Mozart și Bach sau sârbe și hore, sansonete sau acid jazz și, prin urmare, măcar „regele instrumentelor”, NAIUL TREBUIE OMOLOGAT.
Așa că, în timp ce militează pentru omologarea naiului ca instrument de studiu la Academiile de specialitate din lume și pentru înscrirea în Patrimoniul UNESCO a „codului muzical”al tulnicăreselor din Apuseni, Cornelia îi invață și pe doritorii de la celălalt capăt al lumii să deprindă tainele instrumentului favorit.
În seara zilei de 10 decembrie, în cadrul „GALEI CARIERE 2019- Oameni care ne inspiră. Valori și tradiții românești” va avea loc un program artistic alcătuit dintr-o selecție de teme muzicale româneşti susţinute de Cornelia Tihon – nai şi alte instrumente de suflat tradiţionale şi Daniel Bădoi – acompaniament claviaturi.