Viitorul televiziunii nu este în sufragerie
Pe lângă serviciile TV furnizate fie direct – către antena parabolică de pe acoperiş (televiziune DTH) -, fie indirect, prin cablu, SES oferă şi servicii de comunicaţii prin satelit furnizorilor de servicii internet, operatorilor de reţele fixe şi mobile, precum şi companiilor şi organizaţiilor guvernamentale din toată lumea. Satelitul joacă un rol esenţial în peisajul actual al comunicării.
„Nu există nicio altă infrastructură mai potrivită pentru transmiterea unei game largi de conţinut de înaltă calitate către publicul din întreaga lume”, explică Martin Ornass Kubacki, Vicepresident and Regional Manager pentru ASTRA CEE. „Clientul trebuie să-şi instaleze o antenă satelit îndreptată către unul dintre sateliţii noştri şi un receptor.” Datorită disponibilităţii sale, este extrem de util pentru zonele izolate, unde infrastructurile terestre sunt limitate. În România putem viziona conţinutul de pe sateliţii ASTRA prin serviciul Orange TV, precum şi prin sute de canale gratuite FTA.
Clienţii SES sunt radiodifuzorii TV, operatorii DTH şi operatorii de cablu. Cei din urmă înţeleg cel mai bine nevoile utilizatorilor finali, publicul din faţa televizorului.
„Vreau să subliniez şi faptul că nu vindem doar capacitate de satelit. Încercăm şi să-i ajutăm pe clienţii direcţi (canale TV, platforme DTH) să ofere publicului transmisii eficiente. Prin urmare, ne implicăm şi în activităţi de marketing şi PR”, spune Martin.
Poporul şi televizorul
Viitorul televiziunii înseamnă că „vizionarea TV” nu mai este doar echivalentul televizorului din sufragerie. Telespectatorii se aşteaptă acum să urmărească programele TV accesând conţinutul preferat, oricând şi oriunde. Iar acest lucru este deja posibil. La fel ca în alte ţări europene, cererea consumatorului final este cea care promovează schimbările de pe piaţa de televiziune. „În privinţa tranziţiei către DTT, procesul este puţin întârziat în România, dar sunt convins că terenul pierdut poate fi recuperat”, spune Martin. Studiile de caz din diferite ţări europene (inclusiv Europa de Est) arată că sateliţii contribuie la accelerarea şi eficientizarea acestui proces. Pur şi simplu, satelitul este singurul mijloc de distribuţie prin care canalele de calitate digitală pot fi accesate în întreaga ţară (fără probleme cu aşa-numitele „zone albe” unde DTT nu are acoperire).
„România este foarte bine dezvoltată din punctul de vedere al telecomunicaţiilor, este o piaţă foarte competitivă cu preţuri relativ scăzute şi servicii bune”, explică Martin. Ţările care adoptă tehnologiile de telecomunicaţii mai târziu beneficiază de cele mai noi inovaţii tehnologice. E posibil ca în anul 2020 HD să fie la fel de răspândit ca SD acum, poate că tehnologia SD nu va mai fi disponibilă şi UltraHD va înlocui actualul HD, devenind un fel de tehnologie „absolut necesară”. Conform previziunilor privind canalele UltraHD (IHS Electronics & Media), numărul total de canale UHD transmise va depăşi cifra de 1.000 în 2025, pe măsură ce operatorii vor folosi evenimentele sportive majore pentru promovarea adoptării unei experienţe de vizionare îmbunătăţite.
Televiziunea UltraHD
UltraHD (denumită şi 4K) reprezintă un progres similar trecerii de la SD (Standard-definition) la HD (High-definition). Acest nou standard este mai intensă datorită gamei largi de culori pe care le reproduce şi numărului mai mare de pixeli (de patru ori mai mulţi decât la actualul HD). UltraHD reprezintă o oportunitate pentru radiodifuzori şi operatorii TV cu plată, fiindcă le permite să se diferenţieze şi să adauge o nouă ofertă TV premium. Pentru a se transforma într-un serviciu mass market, UltraHD depinde foarte mult de disponibilitatea unui conţinut de foarte bună calitate şi de capacitatea comercială a studiourilor/operatorilor de a investi într-un lanţ de producţie 4K. Totul trebuie să înceapă cu îmbinarea elementelor lanţului de valoare, disponibilitatea unui conţinut de foarte bună calitate şi capacitatea comercială a studiourilor/operatorilor de a investi într-un lanţ de producţie 4K, precum şi dorinţa consumatorilor de a-şi îmbunătăţi experienţa TV.
„Credem că UltraHD va deveni o realitate comercială în Europa în perioada 2015-2016, dar în Japonia şi Coreea de Sud ar putea începe încă din 2014, spune Martin. Ştim însă că, odată cu apariţia noului format de codificare video HEVC, transmisiile UltraHD vor deveni tot mai accesibile şi vor permite o experienţă de vizionare fantastică la domiciliu. Personal, cred că, odată ce ai văzut formatul UltraHD, vei dori cu siguranţă să îl ai acasă.”
Televizoarele cu ecran mare la preţuri rezonabile se transformă acum din produse de nişă în produse convenţionale pe multe pieţe din lume (Sony tocmai a anunţat un televizor UHD la un preţ sub 5.000 de dolari) şi oferă o nouă dimensiune a experienţei video la domiciliu. Conform studiilor de profil (IHS Electronics and Media), vânzările de televizoare UltraHD vor ajunge anul acesta la cifra de 1,5 milioane, iar în 2025, numărul televizoarelor UltraHD distribuite va ajunge la aproape 174 milioane în întreaga lume. În acel moment, televizoarele UltraHD vor reprezenta o treime din totalul vânzărilor.
Ce înseamnă DTH
DTH (Direct to Home) înseamnă recepţia directă a transmisiilor prin satelit în locuinţe cu ajutorului unei mici antene individuale, al LNB-ului (convertor de zgomot) şi decodorului. Tehnologia DTH înseamnă mai multe canale, calitate mai bună a recepţiei şi imagini mai clare, toate acestea oferind o experienţă intensă de vizionare a programelor TV.
Articol preluat din Revista Cariere de noiembrie. Pentru detalii legate de abonare, click aici