Slow managementul, productivitate ridicată în jurul unei ceşti de cafea
Slow managementul este o metodă care s-a dezvoltat în ultimii şase ani, ca răspuns la stilul de management anglo-saxon bazat pe obţinerea de profit cu orice preţ. În Fast Management angajaţii sunt supuşi sistemului sau organizaţiei, iar resursele umane fac parte din instrumentarul managerului. Slow managementul susţine angajaţii, care au o voce de care se ţine cont în organizaţie.
Specialistul olandez este de părere că managementul şi structurile organizaţionale tradiţionale sunt pe cale de a eşua. Doar dacă luăm în considerare faptul că fundamentele managementului tradiţional îşi au originea în "Principiile managementului ştiinţific", lucrare scrisă în urmă cu mai bine de 100 de ani, ne dăm seama că sunt depăşite. Metoda reduce oamenii la statutul de producători de bunuri şi servicii, care trebuie să aducă un profit maxim, îndeplinid sarcini precise. Sunt introduse numeroase proceduri de lucru, seturi riguroase de reguli, rapoarte şi indicatori de performanţă. Niciuna dintre aceste proceduri, care şi-au dovedit ineficienţa, nu îţi este străină şi este foarte posibil să fie aplicată în compania ta.
Slow managementul poate fi un model viabil pentru o nouă formă de conducere şi administrare a întreprinderii. Companiile trebuie să găsească soluţii pentru a răspunde rapid nevoilor pieţei. Iar piaţa cere atât oameni foarte bine pregătiţi, cât şi creativi. Angajaţii de mâine nu mai sunt motivaţi doar de bani şi alte beneficii materiale, ci îşi doresc să fie apeciaţi, recunoscuţi, să simtă că munca lor este utilă şi există şi o dimensiune spirituală a muncii lor. Companiile care practică slow managementul au mai multe şanse să găsească şi să păstreze aceşti angajaţi valoroşi.
Care sunt principiile slow-managementului
1. Oamenii sunt cea mai importantă resursă
Orice manager trebuie să ştie că lucrează cu oameni, nu cu unelte şi acesta este cel mai important aspect al muncii lor. Oamenii pe care i-ai angajat sunt inteligenţi, altfel nu i-ai fi angajat, ştiu să îşi organizeze munca şi să şi-o îmbunătăţească. Asigură-te că oamenii din compania ta au un scop pentru munca lor şi îi dau un sens. Inspiră-ţi oamenii, arată-le viziunea ta şi prezintă-le idealurile tale şi ţintele pe care vrei să le atingi, în loc să le spui ce să facă.
2. Calitatea primează
Calitatea este mai importantă decât cantitatea. Calitatea îi face pe oameni fericiţi, îi face pe clienţi să aprecieze produsele şi pe angajaţi să fie mândri de munca lor. Din nefericire, multe companii se bazează pe produse multe şi ieftine. Rapoartele de management se bazează pe cantitate, iar acest lucru se reflectă în decizii. Calitatea nu se limitează doar la produs, ci şi la creaţie şi mediu de lucru. Întreabă-te în permanenţă dacă produsul pe care îl oferi are calitatea pe care ţi-o doreşti tu sau cea pe care şi-o doreşte clientul tău. S-ar putea să obţii răspunsuri interesante.
3. Este sprijinită evoluţia profesională a angajaţilor
Este bine să sprijini evoluţia profesională a oamenilor cu care lucrezi. În momentul în care îi angajezi sunt cei mai buni, dar lucrurile se schimbă rapid, evoluează, aşa că trebuie să înveţe în permanenţă. Cea mai comună greşeală pe care o fac managerii este cea de a angaja experţi din exterior pentru a le rezolva problemele. Consultanţii îţi vor oferi, la un preţ mare, acelaşi sfat pe care ţi l-ar da un angajat de-al tău bine pregătit. E mai bine să investeşti, să sprijini, să respecţi şi să îţi pregăteşti în permanenţă oamenii, pentru a fi cei mai buni din domeniul lor.
4. Trăiască angajatul liber şi întreprinzător
Lasă-le angajaţilor tăi libertatea a de lua decizii despre cum vor să îşi facă munca. Lasă-i să hotărască cum să cheltuie bugetul pentru traininguri sau marketing. Încurajează iniţiativele şi creativitatea şi învaţă-i să îşi respecte deciziile. Oamenii sunt mai motivaţi atunci când li se acordă încredere, deci este posibil să vezi foarte rapid o îmbunătăţire a calităţii muncii lor.
5. Valori pe termen lung
Concentrază-ţi obiectivele pe creaţie care are valoare pe termen lung, nu pe profitul pe termen scurt. Asta nu înseamnă că nu este important să faci bani, dar va trebui să faci bani şi în viitor, nu? Investeşte în lucruri care cresc calitatea companiei tale şi creează valori durabile. Activităţile care solicită intens mediul tău de afaceri (fie că este vorba despre cel social, fie că este vorba despre cel economic) îţi vor ruina afacerea.
6. Reguli de susţinere, nu de control
Lipsa regulilor este esenţială pentru crearea unui mediu de lucru stimulant. Singurele reguli care trebuie să existe sunt cele care sprijină munca, nu cele care împiedică inţiativa şi creativitatea. Iar regulile care nu au un plus valoare pentru compania ta, nu vor face decât să îţi frustreze angajaţii. Limitează-te la un plan de organizare a muncii minim, eventual doar pentru a crea un spaţiu de lucru sigur. Eventual, uită-te pe lista sau listele tuturor regulilor din compania ta şi gândeşte-te ce s-ar întâmpla dacă nu ar mai exista. În ceea ce priveşte regulile, "less is more". Sunt mari şanse să ai o companie la fel de bine organizată şi cu rezultate mai bune, lăsând frâul puţin mai liber.
7. Încredere
Ai încredere în oamenii cu care lucrezi. Vor lua cele mai bune decizii şi îşi vor face munca în cel mai bun mod posibil. În ultimele decenii, managerii s-au obişnuit mai mult să apeleze la consultanți, în locul propriilor experți, iar angajaţii au început să se simtă nefolositori. Atunci când li se acordă încredere, oamenii încep să gândească şi să se simtă responsabili pentru propriile rezultate.
8. Sufletul locului de muncă
Trebuie să dai o semnificaţie şi un scop fiecărei zi de muncă. Încearcă să te concentrezi mai puţin pe rezultate şi mai mult pe semnificaţia lucrurilor făcute. Renunţă la ce şi cum în favoarea lui de ce. Companiile care dau o latură spirituală stabilirii obiectivelor pe termen lung vor transmite aceste lucruri produselor, clienţilor şi angajaţilor. Iar acest lucru se poate transforma într-un puternic instrument de marketing şi comunicare, sincer şi de încredere.
9. Slow-liderul
Ca manager, trebuie să fii tu însuţi un slow-lider. Fii un exemplu pentru întreaga companie şi lasă loc pentru experimente, iniţiative şi chiar şi greşeli. Nu fi restrictiv şi petrece timp cu angajaţi-i, respectă-i, apreciază-i si pune-i în valoare.
Dar cum să faci acest lucru concret? Soluţia vine de la Damien Richard, profesor la INSEEC Business School.
"Managerul iese din cockpitul lui, îşi face timp să spună bună dimineaţa şi să meargă pe scena de lucru, acolo unde are loc activitatea. Cantina sau locul de luat masa devin un loc unde se pot schimba idei cu echipa, la o cafea. Discuţiile înseamnă productivitate", spune specialistul.
Profesorul îndeamnă, de asemnea, la crearea unui loc pentru discuţii relaxant în întreprinderi şi la o ponderare a ritmului de lucru, căci în ultimii ani s-au înmulţit cazurile de stres, de depresie sau de burnout.