Recrutarea prin Social Media…încă tabu?
De ce înaintăm acest verdict? Pentru că multe companii se rezumă în continuare la metodele tradiţionale de selectare, Social Media fiind folosită cu precădere pentru "employer branding".
"În România, recrutarea prin social media se află abia la început, nefiind încă utilizată ca un instrument de bază în cadrul proceselor de recrutare. Există anumite profiluri pentru care acest tip de recrutare este viabil, iar pentru altele nu este nici măcar considerat o opţiune", a spus Florenţa Fugasin, Senior Human Capital Consultant al companiei de recrutare Lugera & Makler.
În opinia ei recrutarea prin social media funcţionează pentru domeniile de advertising, marketing, PR şi customer service, pentru segmentele de entry level spre 2-3 ani de experienţă. Motivul? Persoanele care activează în mediile unde este necesară creativitatea şi comunicarea constantă sunt cele mai prezente în reţelele de socializare. Şi totuşi discuţia despre Social Media Recruiting nu ar avea sens deplin dacă nu am puncta faptul că în cursa pentru talente este absolut necesar ca angajatorii să vină în întâmpinarea candidaţilor – practic reţelele de socializare şi comunităţile online de profesionişti se disting prin nivelul ridicat de accesibilitate şi interacţiune între cele două părţi. "Canalele Social Media creează în recrutare oportunităţi şi abordări noi, interactive, personalizate şi în concordanţă cu dinamica mediului în care trăim, accesibile tuturor celor implicaţi în acest proces – firme de recrutare, angajatori sau candidaţi", a declarat Luminiţa Roman, Business Development Manager AIMS Executive Search & Consulting.
De aceeşi părere este şi Cristina Popescu, Managing Partner al firmei de recrutare Qpas, care punctează la rândul său că social media este cea mai rapidă sursă de informaţii, necesare pentru a ajunge la candidaţii potriviţi. "Ca şi istoric, cu vreme în urmă recrutarea se făcea în general prin anunţuri în ziare. Cu trecerea anilor, internetul a început să joace un rol important şi în această industrie, influenţând fluxuri şi proceduri, fiind în prezent cel mai interactiv mediu de indentificare şi atragere de candidaţi", a precizat ea.
Însă Social Media Recruiting nu este încă o opţiune concretă în paleta de instrumente a HR-ilor din România, fiind încă plasat la categoria conceptelor care doar "sună bine".
"Atunci când discutăm despre canalele Social Media în recrutare în contextul României aş spune că suntem încă la început, aceasta însemnând că încă nu putem discuta cu angajatorii despre construirea şi implementarea unei strategii de recrutare specifice pentru aceste canale sociale sau nici măcar despre utilizarea lor în recrutare în proporţii notabile, alături de cele consacrate: baza de date sau site-ul propriu, networking-ul, abordarea directă, bazele de date on line, job shop-uri etc. De altfel, sunt încă suficiente companii de recrutare sau angajatori care încă nu au o prezenţă în social media", a explicat Luminiţa Roman.
Reticenţa faţă de folosirea instrumentelor Social Media nu poate fi atribuită doar angajatorilor pentru că în cele din urmă este vorba despre comportamente şi obişnuinţe de consum, asta dacă analizăm situaţia "la rece". De fapt nu putem cere angajatorilor şi recruiterilor să intre în era Social Media din punct de vedere al recrutărilor cât timp candidaţii şi talentele îşi doresc în primul rând o interacţiune concretă şi "vie" cu angajatorii. De exemplu, studiul "Cei mai doriţi angajatori", realizat de compania Catalyst, arată că peste 46% din candidaţi ar prefera să comunice cu angajatorul sau să obţină informaţii despre el în cadrul unor evenimente de tip "Ziua Porţilor deschise", iar o treime şi-ar dori o interacţiune bazată pe internship-uri.
Studiul mai arată că reţele de socializare sunt preferate de doar 18% din candidaţi, chiar dacă sunt folosite de 25% din candidaţi. La fel şi site-urile companiilor – sunt utilizate de 68% din candidaţi, dar numai 39% preferă această cale de comunicare şi informare.
Citeşte articolul integral pe hrmanageronline.ro