Recrutarea în outsourcing, provocarea unui domeniu în ascensiune
De asemenea, vedem o stabilizare a pieței care, raportată la anii de dinaintea crizei economice, este mult mai coerentă la nivel de ofertă și prețuri. „Ne putem aștepta ca acest trend să continue, piața să devină din ce în ce mai stabilă și calitatea serviciilor oferite să crească”, spune Cristina Man, Director General Valoris.
Valoris Center, care există pe piață din 29 noiembrie 2006, când au efectuat primul apel telefonic, este o companie cu capital 100% românesc care activează pe piaţa serviciilor de BPO. Cu o echipă de peste 350 de angajați care lucrează pentru 50 de clienți în limba română și alte șapte limbi de circulație internațională, compania își desfășoară activitatea în două sedii situate în București și în Râmnicu Vâlcea.
RITM ACCELERAT DE CREȘTERE
În fapt, piața de BPO din România a înregistrat o evoluție pozitivă în ultimii ani, cu o creștere de 15-20%. România se află, în momentul de față, între primele 20 de piețe de interes din lume pentru companiile multinaționale care doresc să își eficientizeze activitatea prin externalizarea proceselor non-core.
Față de alte piețe mai mature din Europa Centrală, precum Cehia sau Polonia, piața din România are avantajul faptului că învață intens și pune în practică inteligent. Mai exact, piața de BPO din țara noastră are drept obiectiv major avansarea rapidă în clasamentul destinațiilor preferate de outsourcing. „Dacă și sistemul legislativ va permite, avem șanse să ne apropiem de liderul regiunii, și anume Polonia”, spune Cristina Man, care consideră că provocarea principală în acest business rămâne rezerva privind lipsa de predictibilitate legislativă.
În prezent există pe piața românească un ritm accelerat de creștere, ceea ce indică intenția principalilor jucători de pe piață de a extinde activitățile pe care le desfășoară. Această expansiune se va face atât prin diversificarea portofoliului, cât și prin optimizarea serviciilor care sunt oferite deja. „Ne putem aștepta ca numărul investițiilor străine în sectorul BPO să crească în următorii ani”, crede Cristina Man, care este de părere că numai companiile care se vor implica activ în dezvoltarea oportunităților de business vor reuși să mențină, pe termen scurt și mediu, ritmul actual de creștere.
FIECARE GENERAȚIE ARE SPECIFICUL EI
În același timp, companiile care activează în România trebuie să facă față și altei provocări, și anume, să fie atente la regiuni care vin puternic din urmă – un exemplu în acest sens este Ucraina. De asemenea, trebuie să mențină ritmul, astfel încât să își păstreze atractivitatea.
Nu în ultimul rând, activitățile de recrutare și retenție devin din ce în ce mai incitante, iar procesele de resurse umane nu mai sunt de mult „liniștite”, după cum apreciază reprezentantul Valoris, care spune că acestea solicită creație, managementul oportunităților și adaptabilitate continuă.
Pentru zona antreprenorială miza se dublează, din punctul de vedere al recrutării candidaților, deoarece companiile românești concurează atât cu statul, cât și cu multinaționalele.
Asta, deoarece fiecare generație are specificul ei. Cei foarte tineri caută satisfacția imediată, cei între 30 și 40 de ani pun accent pe beneficiile extrasalariu, candidații peste 45 de ani doresc mai degrabă stabilitate. De asemenea, în condițiile în care, în ultimii ani, rata de prezență la interviuri a scăzut, angajatorul trebuie să găsească soluții rapide, să fluidizeze și să adapteze procesele interne, astfel încât să obțină rate de succes mai mari.
În ceea ce privește salariile, modificările depind, în continuare, de complexitatea profilului, la care se adaugă cererea din piață, iar creșterile pot fi de 5-20%, în special în funcție de cel de-al doilea criteriu.
„Profesioniștii în domeniul comunicării sunt cea mai valoroasă resursă pe care o poate avea o companie de servicii, iar din acest motiv procesul de recrutare și selecție este unul minuțios, personalizat profilului fiecărui proiect în parte”, mai spune Cristina Man. După integrarea în echipă și asimilarea informațiilor proiectului pe care lucrează, agenții continuă formarea profesională prin traninguri și stagii de pregătire.
Alături de sistemele clasice, deja intrate în practica de zi cu zi, Valoris își construiește programele utilizând informații din două surse principale: feedback-ul angajaților și best practices din piață.
CRISTINA MAN, DIRECTOR GENERAL VALORIS
“Din experienţa câştigată în ultimii ani, am observat că soluţiile personalizate au cele mai bune rezultate. Cu cât înţelegem mai bine ce factori motivaţionali funcţionează în fiecare grup, cu atât mai repede reuşim să ne diferenţiem. Scopul este să menţii attrition-ul sub rata pieţei de profil. Nu este uşor, nu este simplu de făcut, dar provocările de acest tip completate cu sisteme de recunoaştere a performanţei fac parte din activitatea de zi cu zi.
(acest articol a fost publicat în ediția pe luna octombrie a Revistei CARIERE)