Program pentru pregătirea managerilor români pentru piețele din Japonia și Coreea de Sud
Scopul programului este să sprijine și să dezvolte activitatea companiilor românești în cele două țări asiatice, oferind un stagiu de pregătire și burse cu durata de 45 de săptămâni pentru manageri. Programul este structurat în cicluri anuale până în 2015. Termenul-limită pentru depunerea aplicațiilor pentru primul ciclu este 31 mai 2012.
Potrivit unui studiu efectuat la cererea Comisiei Europene de către economistul Ronan Lyons de la Universitatea Oxford, companiile românești care au relații comerciale cu Japonia și Coreea ar putea beneficia de oportunități de export cu o valoare anuală de până la 2 miliarde de euro până în anul 2020. Cercetarea a identificat oportunități în domenii precum cel de aparatură electronică, echipament de transport, construcții și sănătate (în Japonia), respectiv mediu, tehnologie verde și sănătate (în Coreea de Sud).
Potrivit raportului Fondului Monetar Internațional ‘Perspectivele economiei mondiale’, economia Japoniei are perspective de creștere de 18% în intervalul 2010 – 2020, în timp ce estimările de creștere pentru importul de bunuri și servicii ating 50%, până în 2016. Totodată, creșterea economică a Coreei de Sud este estimată la 53% între 2010 și 2020, iar raportul anticipează o creștere cu 75% a nivelului importului de bunuri și servicii până in 2016.
„Inițiativa ‘Executive Training Programme (ETP)’ este o excelentă oportunitate pentru companiile din România de a înțelege practicile de afaceri din Japonia și Coreea de Sud, două dintre cele mai mari piețe la nivel mondial și cu ritm accelerat de dezvoltare, să depășească barierele lingvistice și culturale pentru a dezvolta legături comerciale de succes. Managerii au acum acces la un instrument care îi poate ajuta să construiască o rețea de contacte de afaceri pe continentul asiatic, să descopere noi oportunități de creștere în următorii ani și să mărească volumul exporturilor către țări din afara spațiului Uniunii Europene”, a explicat Alexandru Bernea, consultant în cadrul Deloitte Consultanță România, care se ocupă de acest proiect.
Programul ETP demarează cu un curs intensiv de pregătire de 3 săptămâni în Marea Britanie, la Școala de Studii Orientale și Asiatice din Londra, despre cultura, istoria și societatea civilă din Japonia și Coreea de Sud. Urmează o etapă de 30 de săptămâni de pregătire de afaceri și cursuri de limbă străină în Japonia (la Universitatea Waseda din Tokyo) și în Coreea de Sud (la Universitatea Yonsei din Seoul), iar la final o perioadă de 12 săptămâni de stagiatură la o companie japoneză sau coreeană. Printre companiile care au oferit stagii de practică în cicluri anterioare ale programului ETP s-au numărat Canon, Fujitsu, Honda, Sony și Shiseido în Japonia, respectiv GlaxoSmithKline, LG Electronics, Kumho Asiana Airlines și Institutul Samsung de Cercetare Economică în Coreea de Sud.
Durata totală a programului este de 45 de săptămâni, completată de încă două săptămâni pentru evaluarea finală și ceremonia de absolvire. Următorul ciclu al programului începe în noiembrie 2012. Comisia Europeana ajută managerii români asigurând finanțarea cursului de pregătire de 45 de săptămâni și acordarea unor burse individuale (în valoare de 2.200 de euro lunar pentru Japonia și 2.000 de euro lunar pentru Coreea de Sud). Companiile-sponsor, însemnând companiile-angajator ale managerilor selectați – 45 pentru participanții ETP în Japonia și 15 pentru cei din Coreea – sunt încurajate să contribuie la cheltuielile participanților.
Atât managerii, cât și companiile pentru care lucrează aceștia trebuie să îndeplinească anumite criterii de eligibilitate. Managerii trebuie să fie cetățeni ai unui stat al Uniunii Europene, să fie angajați de către o companie-sponsor și să aibă abilități excelente de limba engleză; totodată, ei trebuie să fie la prima participare în programul ETP. Pentru a fi eligibili, managerii trebuie să aibă studii superioare și 3 ani de experiență profesională în roluri de management, sau 2 ani de studii superioare și 5 ani experiență relevantă în poziții de conducere.
Companiile trebuie să aibă activități de export sau investiții în Japonia sau Coreea de Sud, sau să aibă planuri de a dezvolta astfel de activități cu una dintre cele două țări; sau să ofere sprijin și consultanță companiilor europene pentru dezvoltarea de activități de export sau investiții în cele două piețe asiatice. Totodată, companiile-sponsor trebuie sa aibă sediul în spațiul UE / să aibă capital social UE, minim 5 angajați și o cifră de afaceri anuală de cel puțin un milion de euro. Pe lângă toate acestea, companiile trebuie să își ia angajamentul de a contribui la cheltuielile managerilor participanți și de a păstra locurile de muncă ale acestora pe toată durata programului de pregătire.
Procesul de aplicare cuprinde trei etape. În primul rând, companiile trebuie să completeze un formular de exprimare a interesului, gradul acestora de eligibilitate fiind ulterior evaluat de consultanții Deloitte. Dacă îndeplinesc criteriile programului, se trece la etapa a doua – completarea unui formular de înscriere pentru manageri. Aplicațiile sunt evaluate și candidații selecționați sunt invitați la Bruxelles pentru teste și interviuri în cadrul unui centru de evaluare. Primele două etape se desfășoară on-line, la www.euetp.eu. Companiile interesate beneficiază de servicii de asistență din partea Deloitte pe întreaga durată a procesului de aplicare, precum și pe parcursul etapelor ulterioare acceptării în program.
Pentru mai multe detalii despre Executive Training Programme, puteți accesa www.euetp.eu sau trimite un mesaj la adresele [email protected] sau [email protected]. Reprezentanții programului ETP din statele membre UE sunt disponibili pentru a oferi companiilor interesate mai multe informații despre inițiativele Comisiei Europene.
Despre Executive Training Programme
Executive Training Programme (ETP) este un program finantat de Comisia Europeana, care ofera companiilor europene pregatirea de afaceri, lingvistica si culturala necesara obtinerii succesului pe pietele din Japonia si Coreea. ETP dezvolta prezenta companiilor UE in Coreea si Japonia, contribuind, totodata, si la crearea de legaturi culturale si comerciale dintre cele doua tari asiatice si spatiul comunitar. Modalitatea de abordare a afacerilor in Coreea si Japonia este atat de diferita de felul in care se dezvolta legaturile comerciale in Europa, incat managerii care doresc sa intre pe cele doua piete straine au nevoie de pregatire speciala pentru a dobandi abilitati necesare obtinerii succesului. Cresterea numarului companiilor europene care opereaza in Japonia si Coreea este un imperativ strategic pentru Comisia Europeana. Infiintat in 1979, ETP este unul din cele mai de succes programe dezvoltate de Comisia Europeana in Japonia, cu o durata ce deja depaseste un sfert de secol. Datorita succesului programului in Japonia, CE a extins ETP in 2002 si pentru Coreea. Pentru a oglindi realitatile in perpetua schimbare din mediul economic, curricula programului este revizuita si actualizata periodic, astfel incat sa ofere participantilor cele mai relevante si utile informatii si perspective de afaceri. Universitati de renume international sunt partenere ale programului: Scoala de Studii Orientale si Africane (SOAS – School of Oriental and African Studies) din Londra, Universitatea Waseda din Tokyo si Universitatea Yonsei din Seoul.
Mai multe detalii pe www.euetp.eu.