Piața locală de software și servicii IT dă semne de oboseală
Trei sferturi dintre companiile IT cu cei mai mulți angajați au capital străin
Companiile din top 10 generează circa un sfert din valoarea pieței. Din topul 300 al celor mai mari companii de software și servicii IT care activează pe piața locală, 40% sunt firme românești.
Sectoarele de business care au contribuit cu cele mai importante cote la venitul din piața de software și servicii IT este următoarea: industrial – 22%, sectorul public – 20%, banking – 16%, telecom – 11%, utilități, retail, servicii – câte 8%.
„Este îmbucurător că industria tech își continuă creșterea, însă previziunile arată că în condiții similare, va atinge în curand o fază de platou. Pentru menținerea și accelerarea ritmului de creștere, companiile au nevoie de un mediu predictibil și sănătos, care să încurajeze investițiile semnificative în tehnologie în toată economia și în sistemul public. În același timp, industria tech își concentrează prioritățile de dezvoltare în zona de inovație și în proiecte de educație cu impact pe termen mediu și lung, lucru care se reflectă și în proiectele ANIS”, a declarat Teodor Blidăruș, Președintele ANIS.
Conform celui mai recent studiu ANIS, piața internă de software și servicii IT în 2017 a înregistrat o creștere sub așteptări (+2,1%). Cifra de afaceri totală a sectorului IT a atins pragul de 4 miliarde de euro, în condițiile în care analiștii estimau că va depăși această valoare.
Exportul de software și servicii IT a contribuit decisiv, cu 3.025 miliarde de euro, mai exact 75,6%, la valoarea întregului sector IT, în creștere cu peste 14% față de valoarea înregistrată în anul precedent. Principalele piețe sunt cea europeană (75%) și americană (22%). Restul este direcționat către alte piețe.
Avantajele externalizării serviciilor de IT&C către România
De altfel, o firmă de top de pe piața de digital transformation din România, Bulgaria și Serbia a realizat o analiză a oportunităților pe care țări precum Canada, Australia, Noua Zeelandă și Asia de SE le au atunci când își externalizează operațiunile IT&C în România.
În analiză se menționează ca avantaje cheie:
- costurile reduse și similitudinile culturale (Canada);
- oportunitatea de extindere pe piețe noi și acces la know- how internațional (Asia de SE);
- productivitate sporită datorată fusului orar;
- nivelul de limbă engleză al echipelor (Australia & Noua Zeelandă).
„Aproximativ 15% dintre clienții firmei sunt din Canada și din Asia, pe lângă un portofoliu consistent de corporații și companii românești locale. Un procent semnificativ de solicitări sunt pentru Java software developer și IT Infrastructure Engineer. Tipologia proiectelor pentru care suntem solicitați este amplă, de la software development la suport de infrastructură”, declară Bogdan Florea, fondator și CEO Connections.
Externalizarea serviciilor de IT, integral (managed services) sau pentru completarea echipei interne (staff augmentation), aduce o serie de beneficii cheie pentru companii, cum ar fi reducerea de costuri, de la cele cu resursele umane, până la cele legate de logistică și birouri și creșterea productivității, prin utilizarea de echipe mai mari la costuri mai mici.
Pentru 2018, este preconizat ca veniturile totale generate de industria de software și servicii IT să ajungă la 4,5 miliarde de euro.