Ne fac mai fericiți? Experții în știința emoțiilor vorbesc despre capacitatea unor “anumite lucuri” de a ne face starea de spirit să tresalte
Inițiativa de a marca o zi internațională a fericirii i-a aparținut lui Jayme Illien, consilier în cadrul ONU și membru al organizației ''Economiști pentru pace și securitate'', un ONG afiliat ONU. Unul din scopurile fundamentale ale zilei propuse de Jayme Illien este de a atrage atenția asupra unuia din marile mituri ale lumii contemporane, acela că fericirea umană crește proporțional cu succesul economic sau cu produsul intern brut al țărilor.
Mulțumirea, bucuria sau amuzamentul
Documentarele despre natură au un impact direct asupra stării de spirit și bunăstării oamenilor, este concluzia unui studiu internațional intitulat ''Proiectul Fericirea Reală'', realizat de BBC Earth și Universitatea Berkeley din California, publicat miercuri pe site-ul realhappinessproject.bbcearth.com. Studiul se adaugă altor evidențe științifice care demonstrează faptul că o legătură cu natura are o importanță fundamentală în sănătatea, fericirea și bunăstarea unei persoane. În paralel cu acest studiu global, profesorul Keltner a cercetat peste 150 de studii științifice care au abordat relația dintre emoție și natură și care au concluzionat că accesul la natură, atât fizic cât și prin intermediul secvențelor filmate poate ajuta oamenii să treacă mai ușor peste stresul cotidian. Conexiunea cu natura are multiple efecte pozitive asupra comportamentului uman, printre care atenție sporită, concentrare și performanță cognitivă, reducerea stresului și sporirea calmului.
Cercetarea condusă de profesorul Dacher Keltner, expert în știința emoțiilor la Berkeley, confirmă că interacțiunea cu progamele de divertisment factual, chiar și de scurtă durată, conduce la intensificări semnificative ale emoțiilor pozitive precum mulțumirea, bucuria sau amuzamentul. Studiul a constatat și reduceri substanțiale ale unor emoții precum nervozitatea, anxietatea, frica, stresul și oboseala.
Este vorba de un proiect global de cercetare cantitativă, care a implicat peste 7.500 de participanți din țări precum Statele Unite, Marea Britanie, Singapore, India, Africa de Sud și Australia, precum și o analiză a peste 150 de studii științifice care au explorat legătura dintre natură și sentimente precum fericirea și bunăstarea umană. Pentru a îmbunătăți valoarea studiului, echipa de cercetare a lucrat cu Crowd Emotion, un start-up care s-a specializat în recunoașterea emoțiilor, folosindu-se de o tehnologie de ultimă oră de cartografiere și recunoaștere facială pentru a înțelege cum răspund spectatorii la imaginile video.
Participanții care au vizionat fragmente din documentarul Planet Earth II, lansat recent, au prezentat creșteri semnificative ale unor sentimente precum admirație, uluire, uimire, curiozitate, dorință de explorare, bucurie și entuziasm, mulțumire, relaxare, liniște, distracție și râs și reduceri semnificative în sentimente precum nervozitate, anxietate sau frică, stres și suprasolicitare, supărare și irascibilitate, oboseală, extenuare și energie scăzută.
O paletă mai variată de sentimente
Rezultatele demografice au demonstrat că, în mare parte, femeile au experimentat o paletă mai variată de sentimente decât bărbații după vizionarea documentarului. Deși ambele sexe au prezentat creșteri semnificative în admirație, uimire, minunare, procentul a fost cu 35% mai ridicat la femei.
Vizionarea Planet Earth II a avut o influență pregnantă și în rândul tinerilor, care au experimentat grade mai înalte de emoții negative la început. Tinerii cu vârste cuprinse între 16 și 24 de ani au avut cele mai mari schimbări în 9 din cele 14 emoții evaluate în toate grupurile. Scăderi semnificative în emoții ca și nervozitate, anxietate și frică, stres și suprasolicitare, oboseală, extenuare și energie scăzută au fost constatate cel mai des la toate grupurile de vârste, cu atât mai mult cu cât, la începutul studiului subiecții prezentau niveluri înalte ale acestor emoții negative.
Cu un deceniu în urmă, Planet Earth a inspirat un număr fără precedent de oameni în lumea întreagă, câștigând o audiență globală de peste jumătate de miliard de oameni. Planet Earth II a fost lansat în Marea Britanie în noiembrie trecut și a înregistrat a doua cea mai mare audiență de televiziune în 2016, devenind cel mai de succes documentar despre natură din ultimii 15 ani. Filmul a fost lansat recent și în România.
''Schimbările emoționale demonstrate în studiul BBC și care au rezultat după a vizionarea acestei pătrunzătoare serii documentare sunt semnificative, pentru că, așa cum se știe, uimirea și mulțumirea sunt fundamentele fericirii umane. Dacă oamenii se simt uimiți, aceștia sunt mai predispuși să afișeze comportamente empatice și caritabile și s-a demonstrat că fac față mai ușor stresului'', a comentat profesorul Dacher Keltner.