Mărul discordiei la serviciu – ce facem să nu ne „scoatem ochii”
Să presupunem că totul a pornit de la o campanie de publicitate pentru un client important. Tu ai propus o abordare șocantă și neconvențională, în timp ce colega de birou vrea o campanie mai „soft”. Nu vrei să te lași mai prejos și ai hotărât să-ți susții punctul de vedere până în pânzele albe. Și uite-așa, nici nu știi cum s-a întâmplat, v-ați trezit rățoindu-vă una la alta, mai-mai să vă luați de păr.
Cum trebuie abordată situația?
Fă primul pas
Oricât de pașnică ai fi, oricât de cuminte ai sta în banca ta la serviciu, confruntările sunt la ordinea zilei. La un moment dat, tot îți vine rândul să intri în conflict cu cineva. Degeaba îl iei pe NU în brațe, tot vei ajunge să arunci cu replici tăioase, să înțepi cu ironii și să ridici tonul.
Atitudinea ta agresivă îi va îndepărta și pe ceilalți de tine, iar atmosfera de lucru va fi compromisă definitiv. Dezamorsarea conflictului pornește de la analizarea cauzelor care l-au produs. Chiar dacă nu este neapărat vina ta, fă tu primii pași către împăcare.
E greșit să crezi că astfel vei părea partea slabă din conflict. În realitate, îți susții argumentele, dar nu la modul războinic. Ai grijă însă: dacă argumentele celeilalte părți implicate în conflict sunt mai bine fondate decât ale tale, este cazul să dai înapoi, pentru a nu cădea în penibil.
Comunicarea dintre colegi ar trebui să fie constructivă, nu distructivă. De aceea este important să asculți și alte păreri, poate sunt cele care te vor scoate din impas.
Pune discuția într-un context
Colegii nu au nimic împotriva ta. Sunt pur și simplu orgolioși, individualiști. Să nu uităm că ne ghidăm, de nenumărate ori, după motto-ul „fiecare pentru el”. Trebuie să ții cont și de perspectiva celorlalți şi să pui discuțiile într-un context comun.
Ceartă-te civilizat
Cel mai important este să nu arunci vina pe cineva și să-ți susții punctul de vedere prin prisma faptelor, nicidecum a supozițiilor sau a ceea ce ai auzit de la alții. Adoptă mereu un ton respectuos, dar nu vorbi numai tu. Dă dreptul la replică și ascultă cu atenție. Ia în seamă și personalitatea celuilalt, pentru a ști când să lași de la tine și când nu. Este normal ca la început să nu îți cunoști colegii, dar, pe parcurs, devii un cunoscător în ceea ce privește personalitatea fiecărui coleg în parte. Pentru buna funcționare a companiei, contează foarte mult ca echipa să fie unită.
Găseste o zonă neutră
Dacă există o tensiune între tine și un coleg, cel mai bun lucru pe care îl poți face este să migrezi spre o discuție amiabilă. Ieșiți în oraș. Ați greșit, recunoașteți. Mâncați și discutați apoi despre „ceea ce vă supără”, într-o manieră deschisă și respectuoasă. Rezultatele vor fi mult mai bune decât o discuție privată la birou.
Apelează la un mediator, de preferat un șef
Din păcate, nu toate conflictele se rezolvă de la sine și trebuie să apelezi la „o instanță superioară”. Dar cum să-i spui șefului, fără să pari o pârâcioasă, că o anumită colegă îți băga constant bețe în roate? În niciun caz nu trebuie să lansezi acuze de genul: „X este neserioasă și incompetentă”. Sună a bârfe și se pot întoarce oricând împotriva ta.
Cel mai indicat este să-i explici problema cât poți de imparțial, argumentând că apelezi la el din dorința de a optimiza activitatea departamentului, a firmei. Poți să încerci să-i gâdili puțin orgoliul, menționându-i că ești convinsă că va lua cea mai bună decizie. Și uite așa pui punctul pe „i”, fără să ataci pe nimeni.
La final, contează ca afacerea să prospere și pentru asta trebuie să existe o legătură strânsă între colegi, o comunicare fructuoasă și un mediu de lucru excelent pentru creativitate, inovație și succes.