MAKING WAVES: New Romanian Cinema debutează în forță
Pe scena de la Walter Reade Theater au urcat, pe rînd: Rose Kuo, director executiv al Film Society of Lincoln Center, care a introdus evenimentul, Corina Șuteu, Oana Radu și Mihai Chirilov, echipa fondatoare a Romanian Film Initiative, organizator principal al festivalului Making Waves, Scott Foundas, membru în board-ul festivalului din partea FSLC, Robert Koehler, noul director de programe la FSLC și Tudor Giurgiu, regizor al filmului proiectat în deschidere și președinte al Festivalului Internațional de Film Transilvania, partener de tradiție al festivalului de film românesc din New York.
Expunerea fără precedent din presa americană în chiar preziua festivalului a atras un număr record de spectatori și reprezentanți ai industriei americane de film. The New York Times i-a dedicat festivalului Making Waves prima pagină de la rubrica Arts, titrînd Festival Recast by Politics at Home. Materialul lui Larry Rohter cuprinde o analiză obiectivă și detaliată a situației politice din România care a pus în pericol continuitatea festivalului Making Waves, afectîndu-i pe toți cei implicați în desfășurarea lui, precum și a modului în care organizatorii evenimentului au reușit să depășească toate obstacolele. „În mod normal, o schimbare politică din România nu ar trebui să-i afecteze în vreun fel pe cei de la Film Society of Lincoln Center. Dar te poți trezi prins într-o mare încurcătură atunci cînd ești implicat în organizarea unui festival de film românesc și parteneriatul tău este amenințat de schimbările liderilor politici de la București”, își deschide Rohter articolul.
În articolul intitulat Carrying the Torch for Romanian Cinema, Bruce Bennett de la Wall Street Journal spune că “filmul românesc a devenit treptat o componentă centrală a cinematografiei internaționale. Making Waves: New Romanian Cinema contribuie decisiv la definirea și stabilirea României ca o fortăreață a filmului independent, incisiv social și eliberat de orice formă de constrîngere.”
Village Voice se axează pe selecția festivalului Making Waves, insistînd asupra celor mai importante filme româneşti care vor rula în program. Despre oameni și melci este descris de Michael Nordine ca fiind “mult mai puţin sumbru decît majoritatea filmelor de export româneşti, Giurgiu avînd puţin din umorul negru al conaţionalilor săi, pe care îl regăsim în A fost sau n-a fost? de Corneliu Porumboiu", iar După dealuri “este, într-un fel, filmul românesc arhetipal – de o intensitate tăcută sub atîtea straturi încît suprafața lui aparent placidă amenință să explodeze în orice moment.”
Nu în ultimul rând, publicația on-line Indiewire, în materialul numit Romanian Cinema Is In Grave Danger – And Here's Why You Should Care, își arată îngrijorarea față de viitorul cinematografiei românești, destabilizat de situația politică românească, ducînd la “un dezastru pentru cineaști, dar și pentru cinefilii americani care riscă să nu mai aibă acces la filmele românești.” Articolul Oanei Sînziana Marian vorbește totodată de eforturile pe care organizatorii Making Waves le-au depus pentru ca festivalul să continue, ultimele rînduri sugerînd importanța evenimentului. “Vizibilitatea, literal vorbind, este ceea ce face ca un film să existe cu adevărat. Un film pe care nu-l vede nimeni nu există.”
Prezentat de Romanian Film Initiative (RFI) și Film Society of Lincoln Center (FSLC), în parteneriat cu Festivalul Internațional de Film Transilvania și Centrul Național al Cinematografiei, MAKING WAVES: New Romanian Cinema (29 noiembrie – 5 decembrie 2012) este susținut financiar de Trust for Mutual Understanding, Blue Heron Foundation, artistul vizual Adrian Ghenie, regizorul și producătorul Bobby Păunescu și peste 300 de crowd-funders pe platforma Kickstarter.
Boardul festivalului este format din Corina Șuteu, președinte, Mihai Chirilov, director artistic, Scott Foundas, associate program director FSLC, și Oana Radu, manager al festivalului.