Directorii executivi încep o nouă eră de leadership
Avantajele acestei tendinţe sunt clare. Conform studiului IBM CEO, companiile cu rezultate bune sunt cu 30% mai predispuse să identifice deschiderea – de multe ori caracterizată prin folosirea intensă a social media în calitate de instrument de colaborare şi inovaţie – ca o influenţă importantă în cadrul organizaţiei. Companiile cu rezultate bune adoptă noi modele de lucru ce beneficiază de inteligenţa colectivă a unei organizaţii şi a reţelelor acesteia pentru a crea noi idei şi soluţii care să crească profitabilitatea şi dezvoltarea companiei.
Pentru a crea conexiuni mai solide cu clienţii, partenerii şi cu noua generaţie de angajaţi, directorii executivi vor trece de la folosirea mesajelor email şi telefonului în calitate de instrumente principale de comunicare la utilizarea reţelelor sociale în calitate de nouă metodă de abordare directă. În prezent, doar 16% dintre directorii executivi folosesc platforme social business pentru a relaţiona cu clienţii, dar se estimează că acest procentaj va creşte până la 57% în următorii 3-5 ani. Deşi social media este cea mai puţin utilizată metodă de interacţionare cu clienţii, se estimează că va deveni a doua metodă organizaţională de abordare în următorii cinci ani, la mică distanţă de interacţiunile faţă-în-faţă.
Deoarece este implementată după decenii de control ierarhic vertical, această schimbare are ramificaţii substanţiale – nu doar pentru directorii executivi – pentru organizaţiile, managerii şi angajaţii lor, precum şi pentru universităţi, şcoli de business şi furnizori de soluţii de tehnologia informaţiei. Studiul relevă că tehnologia este privită ca un instrument important pentru reformarea structurilor organizaţionale. Peste jumătate dintre directorii executivi intervievaţi (53%) intenţionează să utilizeze tehnologia pentru a facilita colaborarea şi crearea de parteneriate cu alte organizaţii, în timp ce 52% vor promova colaborarea internă mai bună.
“Una dintre cele mai importante concluzii ale studiului este modul în care directorii executivi sunt conştienţi de implicaţiile şi impactul social media”, a precizat Bridget van Kralingen, senior vice president, IBM Global Business Services. “În loc să se lamenteze despre depersonalizarea relaţiilor umane, această viziune încurajează relaţionarea intensă, şi utilizarea reţelelor sociale dinamice pentru a obţine informaţii colective pentru a crea noi modele de colaborare”.
Utilizarea unei abordări mai deschise nu este privată de riscuri. Deschiderea creşte vulnerabilitatea. Internetul – în special prin intermediul reţelelor sociale – poate furniza o platformă de interacţiune pozitivă sau negativă între angajaţi. Pentru ca organizaţiile să opereze mai eficient în acest mediu, angajaţii trebuie să internalizeze şi să încorporeze valorile şi misiunea organizaţiei. De aceea, organizaţiile trebuie să ofere angajaţilor o serie de principii care să ajute la procesul decizional zilnic. Directorii executivi nu trec promovarea inovaţiei colaborative în sarcina directorilor de resurse umane. Conform concluziilor studiului, directorii sunt interesaţi să conducă prin puterea exemplului.
Date statistice
Directorii executivi privesc aptitudinile de colaborare (75%), comunicare (67%), creativitate (61%) şi flexibilitate (61%) ca abilităţi importante pentru succesul angajaţilor într-un mediu mai complex şi interconectat.
Pentru a crea noua generaţie de angajaţi, organizaţiile trebuie să recruteze şi să angajeze în mod activ persoane care excelează în cadrul unor medii deschise bazate pe lucrul în echipă. În acelaşi timp, liderii trebuie să construiască şi să sprijine practici care ajută angajaţii să se dezvolte, precum încurajarea creerii unor echipe neconvenţionale, promovarea tehnicilor de învăţare prin experimentare şi promovarea utilizării reţelelor de angajaţi de mare valoare.
Tendinţa pentru colaborare intensă se extinde dincolo de graniţele corporaţiei, până la relaţii cu parteneri externi. Parteneriatele înregistrează cele mai mari cote din istorie. În 2008, puţin peste jumătate dintre directorii executivi intervievaţi de IBM intenţionau să încheie parteneriate. În prezent, peste două treimi intenţionează să facă acest lucru.
“Inovarea alături de partneri este un castig (win-win) pentru ambele părţi implicate”, a precizat Peter Voser, Chief Executive Officer, Royal Dutch Shell plc. “În cadrul Shell, nu ne confruntăm doar cu resursele energetice, dar, în acelaşi timp, trebuie să ne concentrăm asupra provocărilor precum resurse de apă şi hrană, deoarece sunt interconectate. De aceea inovarea colaborativă, în toate sectoarele industriale, este extrem de importantă”.
Alte concluzii
Studiul a relevat că majoritatea (71%) directorilor executivi privesc tehnologia ca principalul factor ce va afecta viitorul organizaţiilor în următorii trei ani – este considerată un factor de schimbare mai mare decât mediul economic şi condiţiile pieţei.
Referitor la toate aspectele organizaţiei – financiare, competiţionale, operaţionale – directorii executivi sunt mai concentraţi asupra obţinerii informaţiilor utile despre clienţii lor. Şapte din zece directori executivi investesc semnificativ în abilitatea organizaţiilor de a obţine informaţii utile despre clienţi din datele disponibile.
În contextul volumelor mari de date cu care se confruntă majoritatea organizaţiilor, directorii executivi recunosc nevoia de soluţii mai avansate de business analytics pentru a procesa datele rezultate din mediul online, de pe telefoane mobile şi de pe site-uri social media. Abordarea tradiţională folosită pentru înţelegerea clienţilor a fost de a consolida şi analiza tranzacţiile şi activităţile din toate departamentele organizaţiei. Totuşi, pentru a rămâne relevanţi, directorii executivi trebuie să implementeze o viziune mai holistică asupra clienţilor, bazată pe modul în care aceştia abordează restul organizaţiilor, nu doar organizaţia proprie. Abilitatea de a obţine valoare din date este corelată semnificativ cu performanţa. Organizaţiile de succes sunt de două ori mai bune ca restul organizaţiilor la accesarea şi obţinerea informaţiilor utile din cadrul datelor. Organizaţiile de succes sunt cu 84% mai bune la transformarea acestor informaţii în acţiuni reale.